Je to teď úplně čerstvé. Přilítává mi to do e-mailu v posledních dnech. Nevím, co to přesně znamená. UPOZORNĚNÍ OD FACEBOOKU: (VašeStránka): Page nesplňuje požadavky pro doporučování. Co to je?! Je to skutečně od Facebooku, anebo to jsou zase nějací hackeři? Co to pro vás znamená? Není to jen nějaká chyba? Pojďme si to společně rozklíčovat.
Dosah příspěvků je cesta, ne cíl
Na sociálních sítích platí za hojně skloňovaný termín mezi marketéry i běžnou veřejností takzvaný dosah příspěvků. Ten je sice důležitý, ale mnohdy i přeceňovaný. Proč?
Co je to dosah a jak s ním pracovat
Dosah příspěvků jednoduše řečeno vymezuje konkrétní okruh lidí, k nimž se dostane váš obsah. Konkrétně Facebook kupříkladu dosah příspěvku definuje jakožto počet lidí, kteří viděli jakýkoli váš příspěvek alespoň jedenkrát. Současně též uvádí, že se jedná o odhadovanou metriku.
Facebook rovněž nabízí placený dosah. Ten představuje počet lidí, kterým se na obrazovce zobrazil jakýkoliv placený příspěvek vaší stránky.
Proč není vhodné honit se za dosahem?
Cílem je, aby byl pochopitelně dosah dostatečný. Někteří marketéři, správci sítí, ale i samotní majitelé značek však trvají na tom, aby byl dosah co nejvyšší.
Ovšem ani honba za vysokými čísly nemusí nakonec přinést žádoucí efekt a neměla by být stěžejním cílem realizace marketingové kampaně. Organický dosah je sice důležitým kritériem hodnocení její úspěšnosti, ale bylo by chybou se omezit jen na něj. Proč?
S jistou nadsázkou můžeme použít známé úsloví, které říká, že i cesta může být cíl. V případě dosahu to platí stoprocentně.
Proč na dosahu (ne)záleží
Dosah totiž nelze vnímat jako absolutní měřítko úspěchu, pouze jako nástroj nebo určité vodítko. Vysoký dosah totiž v reálu nemusí znamenat, že příspěvek sklidil úspěch. A samozřejmě ani nutně nevede k žádoucím konverzím, tedy k navýšení počtu objednávek zboží či služby a podobně.
Ostatně krátkodobě a jednorázově lze dosah zvýšit i nákupem sledujících. Ti se ovšem opět nebudou reálně zajímat o vaši značku a povětšinou nebudou mít ani zájem nakoupit. Půjde o "mrtvé" účty, které můžete zaujmout maximálně jednorázově, například s vidinou výhry v soutěži.
Organický dosah se neustále snižuje
Navíc je potřeba počítat s tím, že organický dosah se konkrétně na Facebooku neustále snižuje. Momentálně se pohybuje už pouze kolem 2 %. Dáno je to skutečností, že se Facebook snaží primárně podporovat interakce mezi uživateli, což je ale na úkor majitelů stránek.
Bojovat s algoritmem mamutí sociální sítě je tak jednoznačně ztrátou času. Klesající trend je přitom zřetelně patrný už od roku 2018. Lpět na maximalizaci dosahu dává tedy při budování úspěšné značky na sociálních sítích i z tohoto pohledu stále méně smysl.
Sledovat se navíc vyplatí nejen dosah, ale i jiné metriky. Velmi důležitá je míra zájmu. Ta přináší odhad, kolik procent lidí, kteří váš příspěvek na sítích viděli, o něj projevili zájem.
To může znamenat třeba to, že se u něj zastavili, rozklikli si text, podívali se na fotografii, udělili vám "like", napsali komentář nebo obsah sdíleli. Tento faktor rozhodně má smysl sledovat a vycházet z něj i při tvorbě nového obsahu.
Závěr aneb jak zacházet s dosahem
Dosah na sociálních sítích je důležitým ukazatelem, zda je vaše komunikace nastavena funkčně. Avšak neměl by být tím nejdůležitějším! Vždy je potřeba nevnímat jej jako izolovaná čísla, ale v kontextu celé marketingové strategie.
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si jako první, co je nového
O čem postovat v roce 2025?
Rok 2024 se s námi pomalu loučí a přinesl vám více či méně námětů na příspěvky na vaše sociální sítě. Rok 2025 v tomto ohledu nebude jiný a už teď nám nabízí několik zajímavých námětů na příspěvky. O čem tedy můžete postovat v roce 2025? Pojďme se na to podívat.
Sexuální výchova s METOU
Viděla jsem mnohé, leč toto mě vždy překvapí. Člověk si pak připadá jako největší sexuální zvrhlík, že v tom nevidí nic špatného. Aneb věci, které META vyhodnotila jako sexuální obsah a zablokovala kvůli tomu buď mě, anebo celý firemní účet.
Vlastní fotky nebo fotobanka?
Máte za to, že nejste profesionální fotograf. Své fotky vnímáte jako velmi nekvalitní. Necítíte se na to, abyste na svůj firemní profil vkládali své fotografie. Jenže na profi fotografa nemáte budget. A tak sáhnete po fotobance. Jenže je to skutečně výhra? Je to krok správným směrem? Pojďme se na toto téma podívat pohledem správkyně...
Pohybujete se na Facebooku. Jste na počítači. Normálně pracujete, jak jste zvyklí. A najednou se vám objeví error. Nejde se vám vrátit zpátky, ani jít nikam kupředu. Co teď? Co se stalo? Jak se můžete odhlásit z Facebooku, když vám hlásí error? A jak se tato situace dá vyřešit?
Nastavujete si několikátou placenou reklamu v METĚ. Procházíte si celým nastavením krok po kroku. A najednou si všimnete podivné části "Speciální kategorie reklam". Říkáte si: "To se mě netýká..." a jdete dál... Ovšem i přesto vám to šrotuje hlavou. Co to vlastně je? K čemu to tam je? Koho se to teda týká, když vás ne? ...