Pohybujete se na Facebooku. Jste na počítači. Normálně pracujete, jak jste zvyklí. A najednou se vám objeví error. Nejde se vám vrátit zpátky, ani jít nikam kupředu. Co teď? Co se stalo? Jak se můžete odhlásit z Facebooku, když vám hlásí error? A jak se tato situace dá vyřešit?
Speciální kategorie reklam na Facebooku: Co to je?
Nastavujete si několikátou placenou reklamu v METĚ. Procházíte si celým nastavením krok po kroku. A najednou si všimnete podivné části "Speciální kategorie reklam". Říkáte si: "To se mě netýká..." a jdete dál... Ovšem i přesto vám to šrotuje hlavou. Co to vlastně je? K čemu to tam je? Koho se to teda týká, když vás ne? A proč je vůbec někdy potřeba vybírat Speciální kategorii reklam na Facebooku? Pojďme se na to v tomto článku podívat od A do Z.
Co jsou Speciální kategorie reklam na Facebooku?
Speciální kategorie reklam v METĚ, jak už název napovídá, označuje 4 speciální označení reklam, která se vás týkají, pokud:
- Nabízíte v placených reklamách půjčky, úvěry, finanční produkty, hypotéky, americké půjčky a další...
- Nabízíte zaměstnání, respektive - hledáte si někoho nového do týmu.
- Nabízí bydlení - nemovitosti k bydlení. Prodej, pronájem, či cokoliv, co se nemovitostí týče.
- Anebo promujete volby, politiku, či jinou podobnou sociální problematiku.
10 příkladů, kdy se vás Speciální kategorie reklam v METĚ bude týkat
- Jste realitní makléř a propagujete dům na prodej svého klienta.
- Jste finanční poradce a nabízíte akční nabídku na kreditní karty banky, se kterou máte uzavřenou smlouvu.
- Jste firma a hledáte si novou kolegyni na pozici Sekretářky.
- Jste realitní kancelář a chcete zpropagovat své služby a tím nabírat nové klienty.
- Jste markeťák a spolupracujete se známým politikem, kterého chcete zviditelnit před volbami.
- Jste zastavárna a chcete odpromovat své služby, že nabízíte krátkodobé půjčky proti zástavě.
- Jste malá regionální společnost a chcete se rozrůst do dalšího města a hledáte nové zaměstnance do nové pobočky.
- Jste finanční poradce, spolupracujete s realitní kanceláří a chcete se trochu zviditelnit a nabídnout své služby pojištění domácnosti.
- Jste starosta obce a chcete si zlepšit image před komunálními volbami.
- Jste stabilní rodinná firma, ovšem otěhotněla vám důležitá zaměstnankyně a hledáte za ni náhradu.
Ve všech těchto případech Speciální kategorii reklam nepřeskakujte, ale poctivě si zvolte, do jaké kategorie spadáte:
- Úvěry
- Zaměstnání
- Bydlení
- Sociální problematika, volby nebo politika
Co se stane, když si Speciální kategorii reklam nevyberu?
Co když do Speciální kategorie reklam spadáte, ale při nastavování reklamy ji nezaškrtnete?
Reálně mohou nastat dva scénáře:
- Facebook si toho nevšimne a reklama vám normálně poběží. (Nebo alespoň do té doby, dokud si toho META nevšimne, svou chybu nenapraví a reklamu vám nestopne.)
- Anebo, Facebook si toho všimne a okamžitě vám reklamu zamítne. Reklama vám tedy vůbec nepoběží, nebude se zobrazovat, ani nebude využívat žádný rozpočet, dokud svou chybu nenapravíte a Speciální kategorii reklam si nezvolíte.
Filištíni pozor: Nyní vás možná napadá: "Tak já to tedy risknu, a Speciální kategorii reklam nezaškrtnu. On si toho Facebook možná nevšimne, jak tady píše Natálie, a já si budu moct krásně nastavit reklamu přesně tak, jak chci."
Na tohle bacha!
Facebook vám může v takovou chvíli váš Reklamní účet úplně zablokovat, takže nebudete moct nastavovat vůbec žádné placené kampaně. A dokonce takto můžete dostat perma ban - tedy permanentní zablokování bez možnosti odvolání.
Toto proto neriskujte!
Proč vůbec Speciální kategorie reklam existují?
Možná si teď říkáte, k čemu to tedy je? Proč nějaké Speciální kategorie reklam existují? Co z toho jako inzerenti máme?
Jako inzerenti nic moc - omezení zacílení, omezení propagací, omezení nastavení.
Ovšem jako uživatel, na kterého je taková reklama zacílená, jste lépe chráněni, nediskriminováni, rovnocenně zacíleni.
Speciální kategorie reklam existují hlavně kvůli různým problémů, kterým Facebook v minulosti čelil, a kvůli Evropské unii.
Dneees se spolu podíváme zpátky do minulosti na to...
Kdysi dávno (cca 10 let zpátky) žádné Speciální kategorie reklam neexistovaly. Zkrátka jste nastavili reklamu, ať už se týkala čehokoliv, a modlili se, aby vám ji Facebook schválil. A to i v případě, že se vaše reklama žádného hraničního tématu netýkala.
Facebook totiž dokázal za nevhodnou reklamu vyhodnotit třeba i reklamu na plastová okna, na cibuli, nebo na dřevěné ploty.
Ano, čtete správně, toto všechno bývalo vyhodnocováno jako nevhodné, hraniční, nebo dokonce zakázané.
Zároveň bylo čím dál tím více problémů s reklamami na úvěry a půjčky, s politickými tématy a s reklamami nabízejícími práci.
Buď byly příliš diskriminační (například reklama na Sekretářku, která cílila jen na ženy a jen v určitém věku), anebo příliš na hraně (například reklamy na nevýhodné nebankovní úvěry).
A aby to tedy Facebook nějak reguloval, vytvořil Speciální kategorie reklam.
V reálu si to představte tak, že jakmile spadáte do některé ze Speciálních kategorií reklam, zařadíte se na Facebooku do určité škatulky, ve které následně musíte splňovat přísnější podmínky pro nastavení kampaní.
Je nastavení reklamy spadající do Speciální kategorie reklam stejné, jako jakékoliv jiné nastavení kampaně?
A na závěr si osvětlíme - co se vlastně stane, když do některé Speciální kategorie reklam spadnete.
Nejcitelněji to pocítíte během samotného nastavování takové kampaně.
Najednou už totiž nebudete moct cílit na konkrétní osoby (například jen na muže, pouze ve věku 20 - 25 let a s konkrétními různými zájmy). Najednou vás cílení nepustí vyhrát si s cílovkou.
Najednou budete mít před sebou četná omezení, se kterými budete muset pracovat:
- Věk oslovených uživatelů bude ve většině případů zamrzlých na 18 - 65+ let
- Zájmy cílovky budete moct volit jen velmi, velmi omezeně
- Místo zacílení může být také omezené na celou ČR
- Pohlaví oslovených uživatelů také nebudete moct specifikovat a budete muset cílit jak na muže, tak i na ženy
Je tomu tak proto, abyste nemohli ze zacílení nikoho diskriminovat, vyčlenit, anebo naopak zvýhodnit. Aby všichni měli stejnou šanci vidět vaši reklamu.
Ovšem, ač je to nepříjemné a pro vás jako inzerenta značně omezující, nedá se s tím nic dělat. Pokud chcete používat METU pro své placené reklamy, musíte se smířit s jejími podmínkami, které si pro placenou inzerci stanovuje.
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si jako první, co je nového
Nastavujete si několikátou placenou reklamu v METĚ. Procházíte si celým nastavením krok po kroku. A najednou si všimnete podivné části "Speciální kategorie reklam". Říkáte si: "To se mě netýká..." a jdete dál... Ovšem i přesto vám to šrotuje hlavou. Co to vlastně je? K čemu to tam je? Koho se to teda týká, když vás ne? ...
Spouštíte novou kampaň v prostředí METY. Dlouho jste na ní pracovali. Vytvořili jste si celou komunikační strategii. Máte to promyšlené do posledního detailu. Ale nechcete, aby se vám reklama zobrazovala na Instagramu (nebo třeba na Messengeru, nebo třeba v Audience Network). Jak to zde tedy nastavíte? Pojďme se na to podívat.
Máte tisíce e-mailových kontaktů? Posíláte na ně pravidelně newslettery? A chtěli byste je ještě nějak dále využít? A věděli jste, že na ně můžete nastavit facebookovou reklamu? Pojďme si ukázat, jak na to.
Správce sociálních sítí X Facebooková podpora. Často se na mě lidé obrací s tím, ať jim odblokuji jejich profil na soc. sítích. Nebo ať jim prozradím jejich přístupové heslo. Nebo ať jim něco na soc. sítích nastavím. Jenže... Já nejsem facebooková, instagramová nebo třeba LinkedIn podpora. Kdo teda jsem a co teda na těch sítích dělám?!...
Tomuto tématu jsem už kdysi věnovala na mém blogu jeden článek. Ovšem přijde mi důležité toto téma zopakovat a hlavně ukázat, co je v této oblasti nového. Stále totiž můžete pozívat úplně nové a neznámé lidi ke sledování vašeho firemního profilu. Věděli jste to? Jak na to? Pojďme se na to společně podívat.