Vlastní fotky nebo fotobanka?

22.10.2024

Máte za to, že nejste profesionální fotograf. Své fotky vnímáte jako velmi nekvalitní. Necítíte se na to, abyste na svůj firemní profil vkládali své fotografie. Jenže na profi fotografa nemáte budget. A tak sáhnete po fotobance. Jenže je to skutečně výhra? Je to krok správným směrem? Pojďme se na toto téma podívat pohledem správkyně sociálních sítí, která se na sociálních sítích pohybuje už od roku 2009.

Kvalita nebo raději autenticita?

Ještě před pár lety (konkrétně kolem roku 2016) bych vám řekla, že je fotobanka naprosto v pořádku.

Že nemusíte fotit své vlastní fotografie své služby nebo svého produktu.

Že ilustrační fotky, a to klidně i z "free fotobanky" (rozumějte - s volnými autorskými právy pro volné užití, a to i pro reklamní účely), budou naprosto v pohodě a bohatě dostačující.

Jenže...

Doba se razantně změnila.

Co stačilo v roce 2016, dnes už zdaleka nestačí.

A není to nic překvapivého.

Přístup k free obrázkům se natolik zjednodušil, že už zkrátka všichni můžeme vzít nějakou líbivou fotografii z fotobanky a vložit ji ke svému příspěvku. Nehledě na to, kam nás posunula AI. Ale o tom zase někdy jindy.

Jenže!

Lidi už nechtějí sledovat další miliontou fotku z fotobanky.

Lidi už nechtějí vidět tu samou fotku po 156.

Lidi vás nesledují proto, že umíte hledat ve fotobance.

Proč by vás lidé měli sledovat?

Lidé, fanoušci, zákazníci, chtějí sledovat vás pro váš obsah, pro vaše myšlenky, pro vaše fotografie.

Pokud by je zajímala galerie fotografií z fotobanky, budou sledovat profily přímo dané fotobanky a ne vás.

Sorry jako!

Lidi zajímáte vy! A to i s vašimi chybami a nedokonalostmi.

A ano, i s vašimi ne úplně dokonalými, vyšperkovanými fotografiemi.

Jen se nad tím zamyslete - sledovali byste 20 firem, která každá používá ty samé fotografie z té samé fotobanky? Sledovali byste 20 firem, kdy ani jedna jediná během celého roku nezveřejní na svých profilech na sociálních sítích jedinou svou vlastní fotografii?

Anebo byste sledovali třeba jen 1 firmu, která ale má své vlastní fotky a svůj vlastní obsah?

Sami si na toto odpovězte.

Vy nepotřebujete, aby si vás lidi zaměnili za 50 jiných firem.

A ruku na srdce - když sami nejste profi fotograf - řešili byste, že dané fotky nejsou vyfocené profíkem? Řešili byste, že nejsou úplně dokonale nasvětlené, když to sami neumíte? Řešili byste, že nejsou úplně dokonale dobarvené v postprodukci, když vy sami si s tím hlavu nelámete?

Dívejte se na obsah očima uživatelů

Zkuste se vžít do kůže svého věrného fanouška. 

Ač vás nadevše na světě miluje a je vám bezmezně loajální, nicneříkající obsah z fotobanky ho začne brzo nudit. 

Nebude ničím zajímavý, poutavý, autentický. Nebude se ničím odlišovat od ostatních.

Nehledě na to, že když takto začnete nudit více svých fanoušků, pozná to i algoritmus dané sociální sítě a rychle vás přestane ukazovat dalším.

Tím si sami pod sebou podřezáváte větev.

Vlastní fotografie = Svatý grál marketingu?

Jsou tedy vlastní fotografie tím tajným klíčem k úspěchu?

Dokáží vám vlastní fotografie zaručit milióny fanoušků a miliardy na účtu?

Ne!

To bohužel ne!

Žádná zázračná zkratka ke zbohatnutí tudy nevede.

Ale rozhodně jsou vlastní fotografie cestou k větší autenticitě, k více reakcím od vašich fanoušků, k větší důvěře ve vaší firmu a k odlišení se od konkurence.

Můj tip: Nemusíte si hned kupovat tu nejlepší fototechniku. Vezměte si do ruky svůj chytrý telefon a začněte jednoduše fotit. Neřešte, zda je to dokonalé. Neřešte, zda by to takto nafotil Jan Saudek. Neřešte, co na to lidi řeknout. Prostě foťte. Nejen, že praxí se budete neustále zlepšovat, ale také vlastní fotografie je vždy 100x lepší, než ilustrační fotka z fotobanky.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Nedávno jsem se v jedné uzavřené facebookové skupině setkala s velice zajímavým dotazem: Jestli se běžně dělá, že marketingovým specialistům / agentuře poskytnete svoje přihlašovací heslo, aby se mohli dostat do mobilní aplikace IG? Do té doby jsem nad tím nikdy nijak nepřemýšlela. Brala jsem to jako naprosto samozřejmou věc. Ovšem po...

"Tady máte mé ... [doplňte dítě, peníze nebo zdraví], starejte se o ně/něj, ale rozhodně mě s tím neotravujte..." neřekl nikdy nikdo při předávání svých dětí, zdraví nebo peněz do péče.
Tak proč to takto funguje u hlavních marketingových kanálů?! Proč se lidé dobrovolně vzdávají kontroly nad svými hlavními kanály, které jim generují zisky?! A...

Máte e-shop či web. Máte jej aktivní a každý den na něm přijímáte minimálně jednu objednávku. Takže jste si jistí, že je funkční. Ovšem, když se podíváte na své placené kampaně na soc. sítích, nevidíte žádné výsledky. A Facebook PIXEL se tváří, že na váš web nikdo nechodí jak je rok dlouhý. V čem by mohl být zakopaný pes?...

Je to teď úplně čerstvé. Přilítává mi to do e-mailu v posledních dnech. Nevím, co to přesně znamená. UPOZORNĚNÍ OD FACEBOOKU: (VašeStránka): Page nesplňuje požadavky pro doporučování. Co to je?! Je to skutečně od Facebooku, anebo to jsou zase nějací hackeři? Co to pro vás znamená? Není to jen nějaká chyba? Pojďme si to společně rozklíčovat.

Rok 2024 se s námi pomalu loučí a přinesl vám více či méně námětů na příspěvky na vaše sociální sítě. Rok 2025 v tomto ohledu nebude jiný a už teď nám nabízí několik zajímavých námětů na příspěvky. O čem tedy můžete postovat v roce 2025? Pojďme se na to podívat.

Viděla jsem mnohé, leč toto mě vždy překvapí. Člověk si pak připadá jako největší sexuální zvrhlík, že v tom nevidí nic špatného. Aneb věci, které META vyhodnotila jako sexuální obsah a zablokovala kvůli tomu buď mě, anebo celý firemní účet.