Proč je tvrzení "Naše reklama nám funguje, protože nám rostou prodeje" falešné?

08.10.2020

Máte reklamu na sociálních sítích, ve vyhledávačích a třeba i v tištěných médiích? Slastně si mnete ruce, jak vám to všechno krásně šlape a funguje? "Vždyť nám přeci rostou prodeje?!" Bohužel ale pouze množství objednávek není ukazatelem toho, jestli vám reklama funguje či nikoliv. Proč tomu tak je? A podle čeho se tedy řídit? Na to se vám pokusím odpovědět zde.

"Naše reklama nám funguje, protože nám rostou prodeje" - Neplatí!

Prodeje a množství objednávek jsou velice jednoduchým číslem. Když toto číslo roste, jednoduše si z toho odvodíme, že děláme reklamu a propagaci nejspíš správně, a tudíž v tom budeme pokračovat. Když naopak toto číslo neroste nebo dokonce klesá, reklamu stopneme, protože přece nic nepřináší.

Jednoduché jako facka, řeknete si. Jenže...

Ano, může to být pravda. Ovšem množství objednávek rozhodně není jediným faktorem, na základě kterého byste měli vyhodnocovat kvalitu vaší reklamy. Uvedu vám příklad.

Proč množství objednávek není směrodatný ukazatel, zda je vaše reklama úspěšná?

Řekněme, že bych byla provozovatelkou posiloven. Na začátku tohoto roku bych měla spoustu návštěvníků. Všichni by se ke mě hrnuli, protože by chtěli po Vánocích shodit nabraná kila z řízků, bramborových salátů a cukroví. Tržby a množství návštěvníků by mi rostlo.

Pak by ovšem přišel březen, kdy nás navštívil koronavirus, a ač bych se snažila sebevíc, nikoho bych do posilovny nedostala. Už jen z prostého faktu, že posilovny musely být v tomto období zavřené. Množství návštěvníků tedy klesá.

Posuneme se v čase dále a je zde léto. Ač jsou lidé na dovolených, spousta z nich zůstává doma a využívá znovunabyté svobody a možnosti chodit do posilovny. Návštěvnost mi zase stoupá.

Na množství objednávek má vliv mnoho faktorů

Ano, toto byl jen jeden příklad z mnoha. Ale pro vaši představu určitě posloužil dobře. Chtěla jsem jím demonstrovat to, že pouze reklama nemusí mít a většinou ani nemá na množství objednávek vliv

Množství objednávek ovlivňuje spousta dalších faktorů:

  • poptávka, 
  • situace na trhu, 
  • sezónnost,
  • nabídka na e-shopu či v obchodě,
  • šířka výběru velikostí nebo variant daného produktu,
  • konkurence, 
  • produkt samotný, 
  • známost značky,
  • cena,
  • slevové akce či výprodeje,
  • obměňování kolekce a nabídky zboží,
  • přehlednost e-shopu či webových stránek,
  • zajímavost a originalita komunikace,
  • a spousta, spousta dalších faktorů.

Jakou roli hraje reklama ve vašem prodeji?

Reklama je dozajista skvělým způsobem, jak zvýšit povědomí o vaší značce, firmě, produktu či službě. To bez debat. 

Ale rozhodně pouze reklama na Facebooku není tím jediným faktorem, který vám zajistí dostatek objednávek a velké zisky. Určitě to sami znáte - některé období v roce máte silnější a jiné slabší. A to je přesně ono!

Jak prokázat účinnost reklamy na sociálních sítích?

Jediná šance, jak skutečně prokázat účinnost vaší reklamy, je pomocí testovací a kontrolní skupiny. Kontrolní skupina má všechny nebo co nejvíce znaků (věk, příjem, chování) stejných jako testovací, ale nevidí vaši reklamu.

U obou pak pozorujete nákupní chování.

  • Pokud u obou skupin roste množství objednávek, pak nejspíš nemá vaše reklama na vaše příjmy takový vliv. V tomto případě se zde projevují další faktory, kterými může být například roční období.
  • Jestliže u obou skupin naopak klesá množství objednávek, tak taktéž nemusíte z neúspěchu obviňovat "špatnou reklamu". Opět se zde může projevit nálada ve společnosti, sezónnost nebo například situace na trhu.
  • Pokud u kontrolní skupiny roste nákupní chování, kdežto u testovací neroste, bude jasné, že je s reklamou nejspíš něco špatně.
  • A jestliže u kontrolní skupiny klesá nebo neroste nákupní chování, kdežto u testovací naopak roste víte, že máte reklamu nastavenou správně.

Rada pro vás:

Když vám někdo řekne, že reklama funguje nebo nefunguje, zjišťujte, zda-li tam nejsou ještě i jiné faktory, proč prodeje klesají nebo stoupají.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si, co je nového

Pohybujete se na Facebooku. Jste na počítači. Normálně pracujete, jak jste zvyklí. A najednou se vám objeví error. Nejde se vám vrátit zpátky, ani jít nikam kupředu. Co teď? Co se stalo? Jak se můžete odhlásit z Facebooku, když vám hlásí error? A jak se tato situace dá vyřešit?

Nastavujete si několikátou placenou reklamu v METĚ. Procházíte si celým nastavením krok po kroku. A najednou si všimnete podivné části "Speciální kategorie reklam". Říkáte si: "To se mě netýká..." a jdete dál... Ovšem i přesto vám to šrotuje hlavou. Co to vlastně je? K čemu to tam je? Koho se to teda týká, když vás ne? ...

Spouštíte novou kampaň v prostředí METY. Dlouho jste na ní pracovali. Vytvořili jste si celou komunikační strategii. Máte to promyšlené do posledního detailu. Ale nechcete, aby se vám reklama zobrazovala na Instagramu (nebo třeba na Messengeru, nebo třeba v Audience Network). Jak to zde tedy nastavíte? Pojďme se na to podívat.