Pohybujete se na Facebooku. Jste na počítači. Normálně pracujete, jak jste zvyklí. A najednou se vám objeví error. Nejde se vám vrátit zpátky, ani jít nikam kupředu. Co teď? Co se stalo? Jak se můžete odhlásit z Facebooku, když vám hlásí error? A jak se tato situace dá vyřešit?
3 otázky, které si musíte zodpovědět, než se pustíte do placené reklamy na soc. sítích
Už dlouho po nich pokukujete. Ze všech stran slyšíte, jak jsou super a úspěšné. Potřebujete svůj marketing zase trochu posunout, a tak toto vnímáte jako přirozený krok. Placené reklamy na sociálních sítích. No sami uznejte - kdo dnes není na soc. sítích?! Aspoň ve formě firemní prezentace?! Ovšem než se do toho pustíte, odpovězte si na 3 jednoduché otázky. Možná vám nakonec ušetří statisíce.
1. Jaké je vaše očekávání ohledně placených reklam na sociálních sítích?
Co od sociálních sítí očekáváte? Prodeje, zvýšení povědomí, nové fanoušky?
Možná to zní naprosto banálně, ale toto je stěžejní otázka, než se do toho pustíte.
Pokud se totiž nad tím nijak nezamyslíte a prostě do toho vletíte, může se vám nakonec stát, že provaříte obrovské budgety na všechno možné a nakonec nedosáhnete vůbec ničeho.
Jinými slovy - budete se snažit dosáhnout všech možných cílů, ale tím nejen své fanoušky a zákazníky, ale hlavně sociální sítě naprosto zmatete a nakonec nedosáhnete vůbec ničeho. Jen toho, že utratíte nesmyslné sumy peněz.
MÉ DOPORUČENÍ: Stanovte si 3 hlavní cíle, kterých budete chtít dosáhnout a zároveň i termín, do kdy jich chcete dosáhnout. A nezapomeňte ani na stanovení vhodného budgetu.
2. Kolik výsledků jaká kampaň musí přinést, abyste byli spokojení?
Výsledky, čísla, výsledky, čísla... Pořád dokola.
Už je to jako ohraná gramofonová deska. Ovšem je to zásadní.
Jak můžete vědět, že jste dosáhli nějakého cíle, když ho nemáte vůbec nijak stanoven?! Jak můžete zhodnotit, jestli kampaň byla úspěšná či nikoliv, když nevíte, čeho měla dosáhnout?!
No a jelikož je business světem čísel, dat a výsledků, je ideální si to stanovit v nějaké měřitelné jednotce.
- 5 objednávek měsíčně
- 300 nových návštěvníků na webu za týden
- 500 nových fanoušků na profilu za půl roku
- 1 000 reakcí u příspěvků
- 2 000 nových oslovených lidí
To jsou příklady možných výsledků, které si můžete stanovit. Mohou být samozřejmě jiné a zcela rozmanité, ale toto vám může posloužit jako vodítko.
Jak se nezaseknout ve spirále úzkosti z toho, jaké cíle byste si měli stanovit a zda jsou vůbec reálné?
Tady k tomu ještě doplním praktickou vsuvku - klienti se na mě často obrací s tím, že vůbec netuší, zda je nějaký cíl relevantní, reálný a vhodný. To na začátku vůbec neřešte. Raději si to otestujte v praxi.
Stanovte si nějaké (pro vás) 3 ideální cíle. Například: Konkrétní počet objednávek, prokliků na web a nových fanoušků.
Vůbec nepřemýšlejte nad tím, zda je to reálné, vhodné, relevantní, nebo snad i realistické. Prostě si to stanovte dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. To budou vaše hvězdné cíle, kterých se budete snažit dosáhnout.
Ano, po čase možná zjistíte, že jste to přepískli a že možná 500 objednávek denně není úplně reálné, ale to nevadí. Tyto cíle pro vás budou pomyslnou metou, které se budete snažit dosáhnout. A jak se říká: "Miřte na měsíc. I když jej minete, skončíte mezi hvězdami."
MÉ DOPORUČENÍ: Jakmile po čase zjistíte, co jste přestřelili a co naopak podhodnotili, můžete upravit své cíle a očekávání více směrem reality. Ovšem vždy si nějaké cíle stanovte! Pokud znáte cíl, ale nevíte, jak jej měřit, tak to není cíl, ale víra.
3. Jsou sociální sítě vůbec tím správným marketingovým kanálem?
Na "sockách" jsou dneska všichni. To není nadnesené rčení, to je fakt.
Jenže, stále i dnes se setkávám s firmami, které by tam podle mě ani být nemusely. O nic by nepřišly, nic by jim neuteklo, nic by se nestalo.
Ne, že by se tam nehodily, nebo že by komunikovaly nevhodně.
Prostě proto, že na sociálních sítích nemají svou cílovou skupinu.
Ano, jsem si vědoma, že to teď zní jako oxymóron: Na sociálních sítích jsou všichni X Některé firmy na sociálních sítích nemají svou cílovku.
Ale hned to objasním.
Na sociálních sítích se dnes skutečně vyskytují téměř všichni. Jenže ne všichni ve stejné míře nebo stejně aktivní.
Uvedu příklad: Já sama například své ideální klienty na soc. sítích nemám. Moji klienti totiž povětšinou neví, jak se soc. sítěmi zacházet, co zde dělat, jak zde být aktivní, anebo k čemu je využít. Moji klienti se na mě obrací právě proto, že se sociálními sítěmi neumí zacházet a mají je jen proto, že jsou na nich třeba jejich děti.
A stejně tak to může být i v případě různých firem. Proto, než se po hlavě vrhnete do víru vášní na sociálních sítích, upřímně si odpovězte, zda jsou pro vás sociální sítě vůbec tím správným marketingovým kanálem.
MÉ DOPORUČENÍ: Pokud to sami nevíte, udělejte si jednoduchý průzkum mezi svými stávajícími zákazníky:
- Jsou na sociálních sítích?
- Kolik času na nich tráví?
- Jsou na nich aktivní, anebo jen pasivně konzumují?
- Jaký obsah na nich nejčastěji sledují?
- Co se jim na sociálních sítích líbí i co se jim naopak nelíbí?
Otázek jsou milióny. Klíčové mohou být jen 3
Klíčový otázek si můžete zodpovědět samozřejmě více. Toto jsou ale podle mě ty 3 nejpodstatnější, které byste měli mít vyřešené ještě předtím, než se vrhnete na sociální sítě. V průběhu své aktivity na sociálních sítích se také průběžně sami sebe ptejte:
- Co vám dává businessově smysl?
- Chcete stále sbírat nové fanoušky (upozorňuji ne zákazníky - fanoušky!)? Anebo jsou nyní důležitější prodeje?
- Jakých výsledků byste měli dosáhnout, abyste si řekli "jo to je perfektní, takto jsme s tím spokojeni"?
- Je něco, s čím jste byli doteď plně spokojeni?
- Co můžete udělat navíc, abyste se opět posunuli?
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si jako první, co je nového
Nastavujete si několikátou placenou reklamu v METĚ. Procházíte si celým nastavením krok po kroku. A najednou si všimnete podivné části "Speciální kategorie reklam". Říkáte si: "To se mě netýká..." a jdete dál... Ovšem i přesto vám to šrotuje hlavou. Co to vlastně je? K čemu to tam je? Koho se to teda týká, když vás ne? ...
Spouštíte novou kampaň v prostředí METY. Dlouho jste na ní pracovali. Vytvořili jste si celou komunikační strategii. Máte to promyšlené do posledního detailu. Ale nechcete, aby se vám reklama zobrazovala na Instagramu (nebo třeba na Messengeru, nebo třeba v Audience Network). Jak to zde tedy nastavíte? Pojďme se na to podívat.
Máte tisíce e-mailových kontaktů? Posíláte na ně pravidelně newslettery? A chtěli byste je ještě nějak dále využít? A věděli jste, že na ně můžete nastavit facebookovou reklamu? Pojďme si ukázat, jak na to.
Správce sociálních sítí X Facebooková podpora. Často se na mě lidé obrací s tím, ať jim odblokuji jejich profil na soc. sítích. Nebo ať jim prozradím jejich přístupové heslo. Nebo ať jim něco na soc. sítích nastavím. Jenže... Já nejsem facebooková, instagramová nebo třeba LinkedIn podpora. Kdo teda jsem a co teda na těch sítích dělám?!...
Tomuto tématu jsem už kdysi věnovala na mém blogu jeden článek. Ovšem přijde mi důležité toto téma zopakovat a hlavně ukázat, co je v této oblasti nového. Stále totiž můžete pozívat úplně nové a neznámé lidi ke sledování vašeho firemního profilu. Věděli jste to? Jak na to? Pojďme se na to společně podívat.