Umělá inteligence ovlivňuje (a do budoucna ještě ovlivní) celou řadu oborů. Mezi ně patří i marketing. Jak mohou nástroje jako ChatGPT pomoct v tomto oboru? Jak je můžete využít při správě svých sociálních sítí? A na co je potřeba si dát velký pozor?
Základní pravidla grafiky na Instagramu
Instagram může být poměrně silným nástrojem pro vizuální prezentaci značky. Jaká pravidla se u profilů vyplatí dodržovat? Na co byste neměli zapomínat? A jaká jsou základní pravidla grafiky na Instagramu? V tomto článku jsem vám sepsala vše podstatné.

Péče o Instagram grid je základem budování marketingu na sítích
Profil na Instagramu je potřeba především uchopit komplexně, tedy vnímat tzv. grid neboli mřížku, do níž jsou uspořádány vaše fotografie, které jsou v jeho rámci zveřejňovány.
Na první pohled musí váš instagramový účet působit poutavě a zároveň profesionálně. Připodobnit bych to mohla k prvnímu dojmu, který získáte, jakmile například jako host vstoupíte na recepci v hotelu.
Váš klient se analogicky i ve virtuálním prostoru zkrátka musí už od prvních okamžiků cítit dobře.
Estetické rozložení mřížky Instagramu jednoznačně zvyšuje zapojení vašich fanoušků, což vede k většímu počtu zobrazení profilu a sledujících. Jak toho konkrétně docílit?
1. Vizuální sjednocení
Pro vizuální propojení svého profilu můžete využít celou řadu strategií. Tou úplně nejjednodušší je použití stejného filtru a barevné kombinace. Uspořádání mřížky v profilu přitom vůbec nemusíte řešit, stačí sladit každou zveřejněnou fotografii.
Snímky samozřejmě můžete ponechat v původní podobě a vybírat je tak, aby ladily přirozeně. Případně je lze i upravit, použijte náladový filtr nebo pastelové barvy.
Použít můžete i oblíbenou metodu mnoha instagramových účtů, které se spoléhají na diagonální uspořádání. Opět stačí zvolit konkrétní typ fotografie (tedy například jídlo) a barvu (například červená) a dodržovat pravidelné rozmístění obou druhů.
Klasickým řešení je i šachovnicové uspořádání. To kombinuje vždy střídavě běžnou fotografii a textový post. S čím můžete fotografie kombinovat? Buďte kreativní. Můžete například sdílet název svého nového příspěvku na blogu, ikonu (například srdíčko), emoji či kresbu.
MŮJ TIP: Nesnažte se vymyslet žádný "bombastický" design. Držte se celkové vizuální identity vaší značky.
2. Maximální originalita
Zcela zásadně byste se na Instagramu měli vyhnout kopírování. Podle platných smluvních podmínek sítě totiž nesmíte zveřejnit takový obsah, který porušuje práva k duševnímu vlastnictví někoho jiného.
Dokonce i samotný Instagram tak doporučuje se primárně spolehnout na takové snímky, obrázky či grafiku, které jste sami vytvořili.
Samostatnou kapitolu představuje obsah, který není váš, ale je získán legálně, tedy především oficiálně zakoupený z fotobank. Úskalím je zejména to, že dostupné snímky jsou často ve vizuálním projetí kýčovité a nemají žádnou vypovídající hodnotu.
Vašemu publiku vás nepřiblíží a nesdělí žádnou informaci. Používat byste je tak měli jen ve skutečném stavu kreativní nouze.
MŮJ TIP: Foťte pořád a vše. I taková "blbost" jako káva na stole, nebo nepořádek na pracovním stole vám mohou vykouzlit skvělý post.

3. Využívejte carousel
Instagram nemusí být nijak statický a nemusíte zobrazovat v jednom příspěvku pouze jedinou fotografii. Možností existuje víc.
Dnes vám tato síť umožní použít i tzv. carouselový formát. Správcům profilů dovoluje toto pojetí zvolit si až 10 fotografií v jednom příspěvku, což umožňuje sledujícím procházet různými částmi obsahu. Tyto příspěvky vykazují vyšší míru zapojení ve výši až 5,13 %.
Ukázat tímto způsobem na svém Instagramu můžete mnoho zajímavých informací: stav "před a po", několik barevných variant produktu, pokyny krok po kroku nebo jednoduše výrobek z různých úhlů.
MŮJ TIP: Snažte se kombinovat různé formáty mezi sebou. Jednou zveřejněte jednu fotografii, jindy carousel, a posléze třeba video.
4. Sjednocení s dalšími komunikačními kanály
Jednotnost by se měla prolínat nejen vašimi sociálními sítěmi, ale celou vizuální identitou vaší značky. Platí to pro použití barev i fontů.
S jejich množstvím to současně příliš nepřehánějte. Držte se primárně 1 až 2 fontů na profil a zvolte si jeden barevný filtr nebo jedno barevné spektrum. To by mělo být tvořeno přibližně 3 až 4 barvami, k nimž se můžete ve svém profilu vracet.
Sociálním sítím i webové prezentaci zkrátka "sluší" jednoduchost a decentní pojetí. Váš Instagram ani web by neměly být příliš barevné a vizuálně překombinované. To působí pro návštěvníky rušivě.
MŮJ TIP: Zaplaťte si konzultaci se šikovným grafikem a nechejte si připravit jednoduchý grafický manuál pro tvorbu příspěvků na Instagram. Usnadní vám to spoustu práce a do budoucna i vymýšlení vzhledu příspěvků.

Závěr aneb jak navrhnout působivou grafiku na Instagram?
Váš Instagram by měl být na pohled atraktivní, avšak ne příliš překombinovaný. Nezapomeňte, že nejdůležitější je stále autenticita. Důležitou zásadou, která při plánování obsahu na této síti rovněž platí, je určitě jednotnost.
Takže vám to shrnu:
- Využívejte své vlastní autentické fotografie
- Na fotobanku raději zapomeňte
- Sjednoťte si grafiku nejen v rámci soc. sítí, ale i webu
- Nezapomínejte na grid profilu
- A PAMATUJTE: Max. 1 až 2 fonty na profil! A jeden barevný filtr nebo jedno barevné spektrum.
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si jako první, co je nového
Audience network - co to je?
Audience Network je důležitou funkcionalitou z dílny společnosti Meta. K čemu slouží? Jak ji můžete využít? A proč by vás vůbec měla zajímat? Přináším vám odpovědi na vaše otázky.
Facebook a Instagram vkládají svým uživatelům do rukou vynikající možnost, jak efektivně zasáhnout cílové publikum. Lze ovšem upravovat na těchto sítích placené kampaně po jejich spuštění? Můžete do reklam zasahovat? A jaká to má omezení?
Na Facebooku je možné využít tzv. profesionální režim. O co se jedná? K čemu to slouží? Proč by vám to nemělo uniknout? A jaké má tato funkce v praxi využití? Nelenila jsem a přesně na to jsem v tomto článku zaměřila.
Správce reklam, nyní oficiálně Meta Správce reklam, je nástroj, který slouží ke spravování vašich kampaní na Facebooku. Jakým způsobem zde můžete předat správu další osobě? Jak zde můžete přidat třeba své kolegy nebo externí agenturu?
Vypínání a zapínání reklamy představuje základní dovednost při spouštění reklamních kampaní. Teprve po zapnutí můžete s reklamou pracovat dále. Kde se tato možnost nachází pro Instagram?