Úvaha Natálie Rumpala: Jde dosáhnout kvality a zároveň i kvantity v placených reklamách na sociálních sítích?

25.04.2024

Nedávno mě jeden můj klient přivedl na zajímavou myšlenku: Lze placenými reklamami na soc. sítích dosahovat jak velmi odvážných a ambiciózních cílů, tak i extrémně vysoké kvality zacílení? Tedy, že jinými slovy budete cílit jen a pouze skutečně na ty nejlepší, nejefektivnější a zkrátka na ty nej. lidi a na nikoho jiného? A cena za výsledek bude extrémně nízká?

A v tom momentu mě napadla tato úvaha - podle mě to nejde. Ano, už vás úplně slyším - "Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod." Pojďme si to tedy rozebrat. V tomto článku vám dám několik svých myšlenek, argumentů a domněnek, proč si myslím, že to nejde.

Lze mít jak skvělé výsledky, tak i dokonalé zacílení?

Nejprve se vrátíme k aktuálnímu fungování sociálních sítí. 

Sociální sítě (mluvím hlavně o METĚ) aktuálně kladou důležitost cílit na co nejširší a nejobecnější cílovou skupinu. Možná si pamatujete, že ještě tak 7 let zpátky to bylo přesně opačně - zacílit co nejpřesněji na co nejužší cílovou skupinu.

Jenže, život se mění, planeta obíhá kolem slunce a ze zažitého standardu se stal přežitek a historická praktika. 

Dnes nás soc. sítě vedou k tomu, abychom reklamy naopak co nejméně omezovali, co nejméně svazovali přesným zacílením a ponechali samotné síti více prostoru, aby sama našla toho správného člověka.

Správný vs. nesprávný klient

Jenže... Jak vás určitě napadne, v takovou chvíli se vaše kampaň může zobrazit spoustě nerelevantních lidí

Budou to lidé, které vy, váš business, nebo vůbec vaše odvětví absolutně nezajímáte. Nikdy u vás nenakoupí, nepoptají, ani se u vás nikdy nezastaví.

Řeklo by se tedy - vyhozené peníze. "K čemu nám bude oslovit takové nerelevantní publikum?!"

Jenže! Sociální sítě se s pomocí právě takto chybného zacílení a oslovení učí, koho vaší reklamou nakonec oslovit a koho nikoliv. Jmenuje se to "Fáze učení".

Takže je důležité, aby se například META "sekla" a oslovila i naprosto nerelevantní publikum. Protože pak bude vědět "Aha, tady tuto sortu lidí bych vůbec neměla oslovovat, protože ti jsou naprosto nerelevantní. Rozumím. Značím si."

A navíc nikdy nevíte - třeba se i mezi tou "nerelevantní" cílovkou nachází někdo, kdo by o vaše produkty nebo služby mohl mít zájem. Nepodléhejte proto předsudkům a stereotypům. A neházejte všechny do jednoho pytle.

Kvantita vs. kvalita

Jenže... Dostáváme se k problému mého klienta.

Můj klient měl velmi ambiciózní a odvážné cíle, které potřebuje reklamami na soc. sítích splňovat. Ne, že by to těmi reklamami CHTĚL splnit. Ne, on to POTŘEBOVAL splnit.

V takovou chvíli samozřejmě začal tlačit na co nejpřesnější cílení kampaní. To samozřejmě bylo a je možné. 

Jenže... V takovou chvíli se zvýšila průměrná cena za dosah, za oslovení, za reakci. Jedny z jeho cílů.

Protože už jsme neoslovovali tu masu, která právě cenu za tyto výsledky dokáže stlačit dolů. Najednou jsme oslovovali "jen ty správné lidi".

Klient ale chtěl, aby cena za dosah, za oslovení, za reakci zůstala stejná, jako v případě všeobecného cílení.

A to podle mě není možné, protože už neoslovujete onu masu, ale jen pár vybraných lidí (v klientově případě velmi specifickou cílovou skupinu). V tak přesné a úzké cílové skupině ani není tolik lidí, aby průměrná cena za oslovení dosáhla úrovně, jakou klient požadoval. To není výmluva. To je čistá matematika.

Tím už se vám tedy logicky navýší cena za dosah. A i kdyby všech těchto pár lidí (100 %) ještě navíc udělalo reakci na vaši reklamu, pořád je to méně, než u cílení na masu. Takže se logicky zvedne také cena za reakci.

Kvalita vs. kvantita v placených reklamách

Buď tedy budete dosahovat velice odvážných cílů, ale budete ve svých kampaních cílit i na "ne tak kvalitní lidi" (což ovšem nemusí být nutně špatně), anebo bude cílit na super cílovku, ale nebudete mít taková bombastická čísla.

Cíl vždy na prvním místě

Co je ale důležité a naprosto klíčové dodat, tak že v obou případech jsme dosahovali hlavních a zásadních cílů, které si klient stanovil. Jen v prvém případě byla cena za výsledek nižší než v tom druhém.

A to je podle mě v tomto případě naprosto klíčové i pro vás - stanovte si jasné, přesně měřitelné a co nejkonkrétnější cíle a podle nich se následně řiďte.

Nejprve ve svých kampaních vyzkoušejte všeobecné cílení a až třeba po 14 dnech zkuste kampaň pozměnit na přesnější cílení. A uvidíte.

Jak vždy říkám, je potřeba si to otestovat.

Možná zjistíte, že zrovna u vás je právě lepší ono přesnější cílení. Ale nemusíte se vůbec ničeho bát, pokud vám bude fungovat spíše všeobecné cílení. Není to dobře, ani špatně. Zkrátka sociální sítě fungují v dnešní době už trochu jinak.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Pohybujete se na Facebooku. Jste na počítači. Normálně pracujete, jak jste zvyklí. A najednou se vám objeví error. Nejde se vám vrátit zpátky, ani jít nikam kupředu. Co teď? Co se stalo? Jak se můžete odhlásit z Facebooku, když vám hlásí error? A jak se tato situace dá vyřešit?

Nastavujete si několikátou placenou reklamu v METĚ. Procházíte si celým nastavením krok po kroku. A najednou si všimnete podivné části "Speciální kategorie reklam". Říkáte si: "To se mě netýká..." a jdete dál... Ovšem i přesto vám to šrotuje hlavou. Co to vlastně je? K čemu to tam je? Koho se to teda týká, když vás ne? ...

Spouštíte novou kampaň v prostředí METY. Dlouho jste na ní pracovali. Vytvořili jste si celou komunikační strategii. Máte to promyšlené do posledního detailu. Ale nechcete, aby se vám reklama zobrazovala na Instagramu (nebo třeba na Messengeru, nebo třeba v Audience Network). Jak to zde tedy nastavíte? Pojďme se na to podívat.

Správce sociálních sítí X Facebooková podpora. Často se na mě lidé obrací s tím, ať jim odblokuji jejich profil na soc. sítích. Nebo ať jim prozradím jejich přístupové heslo. Nebo ať jim něco na soc. sítích nastavím. Jenže... Já nejsem facebooková, instagramová nebo třeba LinkedIn podpora. Kdo teda jsem a co teda na těch sítích dělám?!...

Tomuto tématu jsem už kdysi věnovala na mém blogu jeden článek. Ovšem přijde mi důležité toto téma zopakovat a hlavně ukázat, co je v této oblasti nového. Stále totiž můžete pozívat úplně nové a neznámé lidi ke sledování vašeho firemního profilu. Věděli jste to? Jak na to? Pojďme se na to společně podívat.