O peníze jde až na prvním místě aneb jak rozjet úspěšné podnikání a proč to bez peněz nejde

03.06.2022

Žádná firma ani podnikatel se v začátcích svého podnikání neobejdou bez určitých vstupních investic. Tak to prostě je, bylo a bude. A platí to tím tuplem pro výdaje na marketing a reklamu na sítích. Proč? A proč je věta "My do toho začneme investovat, až když nám to začne vydělávat." tou nejhorší, jakou můžete v businessu vypustit?

Proč je potřeba investovat do podnikání

Začátky podnikání připomínají pověstné shakespearovské dilema: Být, či nebýt? Investovat, nebo ne? A o to více, pokud je celá vaše značka zatím ve svých začátcích a vy vůbec netušíte, zda se jí bude dařit...

Věřte mi, byla jsem už svědkem nespočtu debat, kdy se rozhodovalo, do čeho a zda vůbec investovat.

Investice? Fuj!

Úvahy celé řady podnikatelů se ubírají přímočarým směrem: Do podnikání nechtějí investovat, pokud zatím nic nevydělali. Dává to smysl.

Je to pochopitelné. Obávají se finančních ztrát, nemají jistotu v úspěch, netuší, co bude. Jejich riziko se navíc úměrně zvyšuje s tím, jak náročný je jejich obor na vstupní investice.

Týká se to například vlastní restaurace, ale i relativně běžně vyhlížejícího e-shopu. U něj hned ze startu "spolkne" nemalý podíl financí nákup zboží a i právě marketing.

Proč byste neměli hlavně začátek podnikání brzdit?

Proč je marketing zejména v začátcích zásadní? 

Jen minimu podnikatelů se podaří najít pomyslnou díru na trhu a získat tak zákazníky už jen tím, že jsou. Většina o sobě zkrátka potřebuje "dát vědět" a musí si najít svou konkrétní cílovou skupinu. A to s největší pravděpodobností bude i váš případ.

Cílovou skupinu je následně potřeba umět přesvědčit o tom, že její potřeby zvládnete naplnit ze všech konkurentů na trhu nejlépe.

Proto je ten MARKETING tak důležitý. Proto je potřeba do něj, hlavně v začátcích, investovat. K čemu vám bude propagace ke zvýšení povědomí ve chvíli, kdy už budete slavnou a profláklou značkou?! Vy se potřebujete zviditelnit teď, na začátku, ne až za 10 let.

Propagace na sítích je jednou z nejlevnějších a nejefektivnějších forem reklamy

A asi tou nejdůležitější součástí marketingu v dnešní době je propagace na sítích. Dokonce i prestižní byznys magazín Forbes uživatelům doporučuje, aby v rámci internetového marketingu byli alespoň na Facebooku a Instagramu.

Pokud k výše uvedené argumentaci připočtu navíc nerealistické ambice některých podnikatelů, kteří podnikají prioritně jen "kvůli penězům", nechuť k jakémukoli vynaložení prostředků logicky dále narůstá.

Finance však nejsou hlavně do začátku úplně optimální motivací, proč byste se do podnikání měli pustit. Ve většině případů totiž trvá delší čas, než se z vaší značky stane rentabilní počin. Jinými slovy: Než si na sebe začne vydělávat. V závislosti na oboru to může trvat několik měsíců, ale i let.

Jak na účelné vstupní investice

Prakticky to nejhorší, co hned na počátku podnikání můžete své značce udělat, je říct si, že investovat do ni na samém začátku jednoduše nebudete. Ne, prostě ne.

Symbolicky bych toto uvažování mohla přirovnat ke snaze rozjet se v autě se zataženou ruční brzdou. Taky vám to nepůjde, že?! Anebo velice těžko...

Oproti konkurenci budete postupovat velice pomaličku. Nic nepůjde tak rychle... A když dorazíte k větší překážce, například ve formě pomyslného kopce, zastavíte se úplně. Oproti tomu konkurence ten kopec vyjede. Třeba ji to výrazně zpomalí, ale zvládne to. Ovšem vy se seknete před pomyslným kopcem a dál už nevyjedete. 

A i když do toho v tuto pomyslnou chvíli začnete "sypat" velké tisíce, příliš vám to nepomůže.

Kde vzít peníze do začátku?

Podnikatelské začátky jsou různorodé. Někomu se podaří získat štědrého investora. Jiný si troufne na crowdfunding. A další věří svému podnikatelskému snu natolik, že do něj vloží své úspory, případně osloví pro získání potřebného objemu počátečního kapitálu rodinu a přátele.

Zdrojů financí pro začínající podnikatele existuje mnoho, ale jedno mají společné: Přistupujte k nim s opatrností, ale ani se nesnažte šetřit na potřebných věcech, které vás mohou posunout kupředu.

Do čeho v začátcích podnikání investovat?

Jak zjistit, na co je skutečně nezbytné peníze vydat a co můžete zatím s klidem "oželet"?

Na samém počátku podnikání má smysl zaplatit si třeba i KVALITNÍ průzkum trhu. Slovo kvalitní zdůrazňuji, protože nekvalitní průzkum vám příliš mnoho neřekne, že ano?!

Díky kvalitnímu průzkumu trhu tedy přesně zjistíte, kde tkví největší potenciál vašeho podnikání. Kde je vaše cílová skupina, co od vás očekává a kam za ní můžete jít.

Je ale potřeba počítat s tím, že podobný průzkum vás může vyjít i na vyšší desítky tisíc korun. Bohužel, i bohudík. Co je totiž třeba 200 000 Kč oproti xx miliónům korun, které vyhodíte za několik let své snahy a marných pokusů?!

Nicméně další náklady, například právě na internetový marketing, tím budou vysoce účelně směřované do pro vás smysluplných aktivit.  

Příklad: Nemá význam, zjednodušeně řečeno, investovat do oslovování influencerů na TikToku a spolupráce s nimi, když vaše klientela působí třeba na Facebooku a dotyčné osobnosti vlastně vůbec nezná.

Závěr aneb co byste si z tohoto článku měli odnést

Podnikání se bez vstupních investic neobejde. Realita. Je však zapotřebí naučit se je uchopit racionálně. A k tomu vám může pomoci průzkum trhu. 

Ovšem nezačínejte, prosím, své podnikání s větou "Začneme do toho dávat peníze (začneme do toho investovat) až si to na sebe vydělá". Vím, dává vám to smysl, ale rozjezd podnikání si tím pouze zbrzdíte nebo úplně zastavíte.

Pokud chcete vydělávat těžké "love", abyste si za ně mohli pořídit pouze pěknou Audinku, pak budiž. Ale pokud zakládáte podnikání proto, že vám dává smysl, chcete něco změnit, realizovat se, anebo se nějak zapsat na trhu, pak výdaje v začátcích, zejména do marketingu, zbytečně neškrtejte. 

Své povídání ukončím otázkou: Jak se o začínající, nové firmě dozví zákazníci, pokud o ní nikde nebude ani vidu ani slechu?!

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Meta Business Suite. Základní pracovní nástroj každého správce firemních sociálních sítí. Co v něm najdete? Jak se v něm zorientovat? Které položky jsou důležitější než jiné? Je potřeba jej znát kompletně celý? A hlavně, co zajímavého vám nabízí? Připravila jsem si pro vás tohoto jednoduchého průvodce.

Facebook PIXEL končí 31. října 2024! Přestane fungovat. Přestane sbírat výsledky. A bez něj vám nepojedou vaše konverzní kampaně na Facebooku ani na Instagramu. Není to ale konec světa! Stačí si místo něj nastavit Conversion API. Jak? A kde? V tomto článku najdete podrobný návod, jak na to.

Měli jste spuštěné placené kampaně v prostředí METY. Něco jste tam utratili. Jenže v den splatnosti kampaní (ať už konkrétní den v měsíci, anebo dosažení určité částky), vám z nějakého důvodu platba neproběhla. Reklamní účet se vám tedy kompletně zablokoval. Kampaně stopnuly. Co teď? Jak se to dá vyřešit? A kde můžete znovu zadat úhradu svých...

Jasně. Vy to víte. Komunikace - otevřená, upřímná, aktivní, oboustranná, přímá - je základem všech dobrých vztahů. Všech vztahů. A ano, to i těch pracovních. Spoiler: I těch, které jsou mezi vámi a agenturou, nebo třeba markeťákem externistou. Bez p̶r̶ác̶e̶ komunikace nebudou koláče...

"Opatrně na tečky a další podobné znamínka v příspěvcích, jako jsou například: ".,?!'-/" - Algoritmus to v popisku dost špatně bere. Paradoxně to může dost ovlivnit dosah příspěvku. To samé emoji "💪🏼😁🤝🏆", když je jich dva a více, pak to může negativně ovlivnit dosah příspěvku."

Nedávno mě jeden můj klient přivedl na zajímavou myšlenku: Lze placenými reklamami na soc. sítích dosahovat jak velmi odvážných a ambiciózních cílů, tak i extrémně vysoké kvality zacílení? Tedy, že jinými slovy budete cílit jen a pouze skutečně na ty nejlepší, nejefektivnější a zkrátka na ty nej. lidi a na nikoho jiného? A cena za výsledek...