Umělá inteligence ovlivňuje (a do budoucna ještě ovlivní) celou řadu oborů. Mezi ně patří i marketing. Jak mohou nástroje jako ChatGPT pomoct v tomto oboru? Jak je můžete využít při správě svých sociálních sítí? A na co je potřeba si dát velký pozor?
Nejčastější chyby, kterými porušujete pravidla reklamy na Facebooku
Zrušená reklama nebo zablokovaný účet pro reklamy na Facebooku jsou nepříjemnou překážkou při budování úspěšné marketingové strategie. Proč k tomu dochází? Co jste udělali špatně, že vás Facebook zablokoval? A jaké jsou nejčastější chyby správců placených kampaní? Pohodlně se usaďte, začínám.

Proč dochází k problémům s reklamou
Inzerenti, ať už jsou to samotné firmy nebo profesionální marketéři, si často neuvědomí zásadní problém: Za zablokovanou reklamu jsou zodpovědní přímo oni sami, a to porušením základních pravidel.
Která to ale jsou? Na co byste si měli dát pozor, abyste taky nedostali ban?
Nejčastější chyby, kterými porušujete pravidla reklamy na Facebooku
1. Propagace alkoholických nápojů
Na Facebooku je limitována propagace alkoholu. Reklama propagující alkohol musí především akceptovat zákony dané země. Zejména se to týká věku konkrétních uživatelů. Pro jistotu ale doporučuji nastavit kampaně na starší publikum minimálně od 25 let, tak budete mít 100% jistotu, že to v pořádku projde.

2. Propagace tabákových výrobků
V reklamě na Facebooku je vyloučena podpora i propagace nelegálních produktů, kam pochopitelně náleží i drogy. Zcela zakázaná je i reklama na tabák, a to, pozor, včetně elektronických cigaret a vaporizérů.

3. Léky a doplňky stravy
Propagace léků a doplňků stravy je omezena několika pravidly. Pokud se v reklamě objevují léky, musí jít o přípravky volně prodejné.
Reklamy propagující kosmetické zákroky a procedury, preparáty na hubnutí nebo doplňky stravy musejí být opět zacíleny na uživatele starší 18 let. Zakázáno je podporovat i negativní vnímání těla nebo uvádět zavádějící tvrzení. Pozor si proto dejte na oblíbené fotky Před a Po.

4. Zbraně a pyrotechnika
Dále se týká zákaz i zbraní a pyrotechniky. Pomyslnou stopku má na Facebooku vystavenou také lechtivý obsah, případně snímky, které toho odhalují zkrátka příliš. Samozřejmě do stejné kategorie spadá i veškerá pornografie.

5. Finanční produkty
Poslední segment, který na oblíbené sociální síti mívá problém, je finančnictví. Produkty a služby z oblasti finančnictví a pojišťovnictví musejí být cíleny na osoby starší 18 let, nesmí vyžadovat zadání finančních údajů a musejí být dostatečně transparentní.

6. Nepovolené podmínky soutěží
Soutěže jsou na Facebooku oblíbené, nicméně byste měli vědět, že všechny musejí mít uvedeny jednoznačné podmínky a pravidla.
Mělo by tak být zřetelně dáno, že jde o soutěž, měli byste zveřejnit datum jejího ukončení, informace o tom, o co se bude hrát a pravidla.
Povinné je uvést, že Facebook nemá se soutěží nic společného, tedy nesponzoruje ji, nespravuje ji, nepodporuje ji a nemá závazky vůči vítězům.
Chybou je tak jednak absence těchto podmínek, ale i to, že mnohdy podněcují k nepovoleným úkonům. Fanoušky nesmíte vyzývat ani k přesdílení příspěvků libovolnou formou, ale ani k označování přátel.

7. Senzacechtivý obsah
Vybudit na Facebooku svým obsahem senzaci si přeje řada lidí. Přesto by se vám to nemuselo vyplatit. Facebook zamítá šokující či nepřiměřeně násilný obsah.
Patří sem:
reklama zobrazující zohavení
reklama realisticky vyobrazující detaily probíhajícího chirurgického zákroku
reklama, která realisticky vyobrazuje mučení nebo utrpení
reklama zobrazující zbraň namířenou na diváka
reklama vyobrazující děsivé podrobnosti nehody nebo zločinu
reklama zachycující vymačkávání pupínků
8. Osobní charakteristiky
Teď se dostávám na pro někoho možná nepochopitelnou půdu, ale v reklamě na Facebooku je zakázán také obsah, který uvádí nebo naznačuje osobní charakteristiky.
Co to znamená pro vás? Například zákaz pokládat osobní otázky: "Chtěli byste zhubnout?"; "Bojujete s kily navíc?"; "Sháníte rychlou půjčku?"; apod.
Podle Facebooku je nepřípustné spojovat osobní vlastnosti sledujících například s rasou, etnickou příslušností, náboženstvím, vírou, věkem, sexuální orientací či sexuálními praktikami, genderovou identitou, zdravotním postižením, fyzickým nebo duševním zdravím.
Samozřejmě též není povoleno na základě osobních vlastností, jako je víra, zdravotní stav nebo rasa, kohokoli diskriminovat.

9. Engagement-bait
K praktikám, které na Facebooku nemají místo, patří i tzv. engagement-bait. Jde o aktivitu, který uměle zvedáte zájem a zlepšujete dosah svých příspěvků nebo reklam.
Má obvykle podobu cíleného vyzývání uživatelů, aby nějakým způsobem reagovali, tedy příspěvek označili jako "to se mi líbí", reagovali konkrétní odpovědí nebo například emotikonem. Podobně do engagement-baitu patří i vyzývání uživatelů ke sdílení nebo označování přátel.
Tyto "návnady" na zvyšování zájmu dnes již dokáže detekovat algoritmus strojového učení Facebooku a jeho tvůrce postihovat.
Závěr
Facebook poměrně podrobně specifikuje pravidla pro reklamu ve svých podmínkách, viz oddíl zásady pro reklamy. Před nastavováním reklamy si je proto nezapomeňte pečlivě nastudovat, ať se vyhnete zbytečným potížím.
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si jako první, co je nového
Audience network - co to je?
Audience Network je důležitou funkcionalitou z dílny společnosti Meta. K čemu slouží? Jak ji můžete využít? A proč by vás vůbec měla zajímat? Přináším vám odpovědi na vaše otázky.
Facebook a Instagram vkládají svým uživatelům do rukou vynikající možnost, jak efektivně zasáhnout cílové publikum. Lze ovšem upravovat na těchto sítích placené kampaně po jejich spuštění? Můžete do reklam zasahovat? A jaká to má omezení?
Profesionální režim na Facebooku
Na Facebooku je možné využít tzv. profesionální režim. O co se jedná? K čemu to slouží? Proč by vám to nemělo uniknout? A jaké má tato funkce v praxi využití? Nelenila jsem a přesně na to jsem v tomto článku zaměřila.
Správce reklam, nyní oficiálně Meta Správce reklam, je nástroj, který slouží ke spravování vašich kampaní na Facebooku. Jakým způsobem zde můžete předat správu další osobě? Jak zde můžete přidat třeba své kolegy nebo externí agenturu?
Jak vypnout/zapnout reklamy na Instagramu
Vypínání a zapínání reklamy představuje základní dovednost při spouštění reklamních kampaní. Teprve po zapnutí můžete s reklamou pracovat dále. Kde se tato možnost nachází pro Instagram?