Nástroje, které vám pomohou se psaním

08.03.2017

Nechcete své texty svěřit někomu zvenčí? To naprosto chápu. Už jsem se setkala se spoustou firem, které měly tak technicky náročný produkt nebo službu, že by to stejně žádný copík nenapsal správně a podle jejich představ.

Ovšem napsat texty čtivě, jasně, přehledně a správně, to je kumšt. Proto vám v tomto článku přináším 8 jednoduchých online nástrojů, které vám zadarmo pomohou napsat vyšperkované texty, které vaše čtenáře zaujmou.

1. Zajímavý titulek prodává

Na začátku všeho stojí titulek. Přiláká čtenáře, vyvolá zvědavost, otevře Pandořinu skříňku.

Proto musí být zajímavý. Žádné klišé. Žádné nesplnitelné sny. Nic, co se netýká probíraného tématu.

Vymyslet takový titulek bylo pro mě vždycky utrpením svatého Antoníčka. Na vysoké jsme se spolužáky neřešili prakticky nic jiného.

Naštěstí několik chytrých lidí z marketingu vytvořilo hned dva skvělé nástroje pro tvorbu zajímavých titulků:

Portent - Tento nástroj používám nejraději. Stačí vložit nějaké anglické klíčové slovo a Portent vám okamžitě vygeneruje tisíce možných zajímavých titulků.

Hubspot's blog topic generator - Sice jej nepoužívám příliš často, ale když dojdou všechny nápady, velmi dobře se hodí.

TIP: Pokud zrovna trpíte autorským oknem, můžete i díky těmto nástrojům přijít na nové nápady.

2. Stručně, stručně, stručně

Už zažitým klišé je psát stručně. Takovou radou začíná prakticky každé školení, cvičení o psaní, každý e-book nebo příručka. Na druhou stranu ovšem na tom něco je.

Nikoho nezajímají omáčky a slovní balast. Všichni se chtějí co nejrychleji dostat k jádru pudla. Svůj text proto můžete otestovat opět ve dvou nástrojích:

Hemingway - v něm zjistíte, zda nepoužíváte příliš dlouhé věty nebo slova, která by byla náročná na přečtení. Dlouhé věty vám označí oranžově (pokud je věta ještě v pohodě) nebo červeně (pokud je už věta straaašně moc dlouhá).

Opravu však nechá na vás.

Kromě toho uvede, jak dlouho bude trvat přečtení vašeho textu, kolik má odstavců, vět, slov a písmen.

Lynt - tento nástroj není určen přímo pro kontrolu stručnosti textu, ale zjistíte díky němu četnost slov v textu. Žádné slovo by se v článku nemělo objevit ve více než 2%. Pokud nějaké slovo tuto hranici překračuje, vyměňte jej za jiné.

TIP: Článek je čitelnější pokud používáte bohatou slovní zásobu. Pomoct si můžete Slovníkem českých synonym.

3. Vyvoláváte tu správnou emoci?

Každým textem, který vyprodukujete, chcete dosáhnout nějakého cíle. Může to být SEO, zvýšení prodeje, zveřejnění novinky, vzdělávání vašich fanoušků... Jenže otázkou zůstává: "Dosahujete skutečně svého stanoveného cíle?"

Zjistit to můžete opět pomocí online nástroje:

Geneea - stačí do něj vložit text a otestovat jej z hlediska vyvolávaných emocí. Nástroj vám ukáže, jaké emoce text vyvolává, jak na vaše čtenáře působí a jaká jsou v něm nejčastěji používaná klíčová slova.

TIP: Pokud vyžadujete podrobnější testování vašich textů, můžete si zakoupit placenou verzi nástroje Geneea od 99 eur / měsíčně.

4. Nebojte se neformální komunikace na sociálních sítích

Jste seriózní firma. Chcete působit formálně a profesionálně. Ano, chápu.

Co ale ze své komunikace s fanoušky očekáváte? Že se vás budou bát, anebo že se jim zalíbíte a budete jim sympatičtí? A čím si myslíte, že toho nejlépe dosáhnete?

Pokud jste odpověděli, že se chcete svým fanouškům a zákazníkům přiblížit, být jim sympatičtí a přimět je u vás nakoupit, dosáhnete toho uvolněnou, přátelskou a neformální komunikací. Ať už se vám to líbí nebo ne, je to tak.

Proto svou komunikaci jak na stránkách, tak i na sociálních sítích odlehčete pomocí těchto dvou pomocníků:

Facebook symboly - nebojte se používat smajlíky, obrázky, gify, videa a jiný multimediální obsah. Nejrůznější smajlíky najdete právě zde. Stačí si nějakého vybrat, kliknout na něj a zkopírovat do svého textu. Okamžitě díky tomu vyvoláte pozitivní emoci. I seriózní firma přece může být přátelská.

Facebook format tool - kromě smajlíků můžete některé pasáže textu zvýraznit pomocí tohoto nástroje. Zkopírujete do něj daný text, zvýrazníte jej kurzívou nebo tučně a vložíte na facebookový profil. Jednoduché, ale opět velmi efektivní.

TIP: Vyhodnocujte vaše příspěvky na facebookové stránce a promujte jen ty, které mají potenciál vyššího dopadu. Vše umí Boosterg Facebook Automation Tool. Ten text vyhodnocuje několika metrikami dle dosahu a reakcí a celkové peníze v rozpočtu tak rozmělňuje do postů s vyšší efektivitou.

5. Fotografie řeknou více než 1000 slov

Nakonec uvedu nástroj, který vám sice nepomůže se samotným psaním, ale pomůže vám dovést vaše texty k dokonalosti. Všichni totiž milujeme krásné fotografie a nikoho nebaví číst čistý text bez jakéhokoliv grafického prvku.

Navíc jak se říká: "Fotografie řeknou více než 1000 slov."

Doplňte proto váš text zajímavými fotkami:

Ribbet - ač se tento nástroj zdá velmi primitivní, pokud si jej pořádně projdete, zjistíte, že umí úplně všechno stejně jako třeba Gimp nebo jiný photoshop. A bonus - poradí si s ním i úplní grafičtí začátečníci!

TIP: Online nástrojů pro úpravu fotografií je mnohem víc. Doporučit ještě mohu z vlastní zkušenosti třeba Canva nebo Pizap.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si, co je nového

Je den jako každý jiný. Kontrolujete si svůj Reklamní účet. Chcete se podívat na výsledky svých kampaní. Na vašem profilu vše běží v pořádku. Ovšem když vejdete do svého Reklamního účtu na Facebooku (Ads Manageru / Správce reklam), nevidíte žádné výsledky jako obvykle, ale jen informaci "Máme problém načíst všechna požadovaná data.". Co s tím? Jak...

Nástěnka fotek ve čtvercovém formátu – to je Instagram. Instagram aktuálně oslovuje především mladší publikum. Intuitivně by tak velké B2B společnosti nemusely takové médium upřednostňovat. Existuje však mnoho důvodů, proč by využití Instagramu mohlo být pro vás přínosné. Jak můžete efektivně oslovit svou B2B komunitu i na Instagramu?

Pro všechny ostatní to bylo úterý… Pro mě začátek mé 40,5 hodin dlouhé noční můry, kterou bych nikomu nepřála. Dvoufázové ověření na Facebooku nefungovalo a nechtělo mě pustit do mého účtu. Do účtu, ze kterého spravuji účty a kampaně všem mým klientům. Jak to nakonec dopadlo? Jak jsem to vyřešila? Vše vám dopodrobna rozepíšu v tomto článku.