Pohybujete se na Facebooku. Jste na počítači. Normálně pracujete, jak jste zvyklí. A najednou se vám objeví error. Nejde se vám vrátit zpátky, ani jít nikam kupředu. Co teď? Co se stalo? Jak se můžete odhlásit z Facebooku, když vám hlásí error? A jak se tato situace dá vyřešit?
Jak zjistíte, že vám zrovna reklama na Facebooku zvedla prodeje?
Asi každý podnikatel to ve své podnikatelské kariéře zažije. Spustíte ohromnou reklamní kampaň na Facebooku, ve vyhledávačích, na webu, v newsletterech, na Instagramu, ve své prodejně a třeba ještě na outdoorových bannerech. Vložíte do reklamy nechutně vysokou sumu peněz a po čase začnou přicházet první zákazníci. Postupem času se vám peníze vrátí (v tom lepším případě) a vy teď zjišťujete, odkud se o vás vlastně zákazníci dozvěděli. Jak zjistíte, že vám zrovna reklama na Facebooku zvedla prodeje? Jak zjistíte, že se vám investice do reklamy na Facebooku vyplatila a že jste pouze nevyhazovali peníze oknem? Tak na tuto otázku se vám pokusím v tomto článku odpovědět.
Jak zjistit, jaký kanál vám přinesl nejvíce zákazníků?
Vyhodnocovat reklamy by mělo být alfou a omegou každé kampaně. Stejně jako ji naplánujete, zvolíte správnou cílovou skupinu, spustíte a posléze ukončíte, byste ji měli také vyhodnocovat.
Z výsledků se totiž dozvíte spoustu důležitých informací, které můžete použít v budoucnu k další kampani. Například zda jste správně odhadli cílovou skupinu, zda jste oslovili relevantní publikum, kolik korun vás stálo oslovení jednoho zákazníka, kolik korun jste museli do reklamy vložit, než jste prodali jeden kus zboží apod.
Tudíž je doslova nutností reklamy a kampaně vyhodnocovat. Proto i já pravidelně tvořím reporty, abych viděla, jak si reklamy stály a kam nás posunuly. Teď ovšem vyvstává otázka, jak na to?
Proč to dělat složitě, když to jde jednoduše
Ano, budu si teď protiřečit. První možností je totiž spouštění různých kampaní postupně. Ano, vím, že už jsem několikrát psala, že samotný Facebook nebo samotné PPC kampaně ve vyhledávačích nejsou samospásné, ale tímto jednoduchým způsobem jasně vidíte, která reklama vám přinesla nejvíce zákazníků. Jakmile otestujete všechny možnosti a všechny kanály, můžete nechat spuštěné jen ty, které byly nejúčinnější. Vyvarujete se tak správy kanálů, které pro vás ve výsledku nemají žádný význam.
Speciální slevové kódy
Pokud máte e-shop, můžete měřit úspěšnost vašich kampaní také pomocí speciálních slevových kódů. V praxi to funguje jednoduše. Vygenerujete si několik slevových kódů, kdy každý z nich vložíte do kampaně na jiném kanálů.
Na Facebooku proto bude například slevový kód "Facebook20", v PPC reklamách bude slevový kód "Google20", v newsletterech "Newsletter20" a na billboardech bude třeba slevový kód "Billboard20" (pouze příklad).
Ten slevový kód, který budou zákazníci vkládat ke svým objednávkám nejčastěji, vám prozradí, která ze všech kampaní měla nejlepší efekt a největší dosah.
Cena za konverzi
Určitě mě teď spousta markeťáků ukamenuje. Dobrým kompasem totiž může být teoreticky i cena za provedenou konverzi. Tuto možnost můžete sledovat jak v reklamách na Facebooku, tak i v PPC reklamách ve vyhledávačích.
Čím nižší cena za jednu konverzi bude, tím efektivnější a lepší reklama na dané platformě byla.
Ovšem bohužel je toto trochu ošemetné. Ceny z různých reklam se totiž nedají takto porovnávat. Někdy je totiž Facebook zákonitě dražší než PPC reklamy ve vyhledávačích a někdy je tomu právě naopak.
A i kdybyste reklamy nastavili sebelíp, stejně budou jedny dražší a jedny levnější. Avšak pokud je vašim cílem pouze co nejvíce konverzí za co nejméně peněz, je toto jasný ukazatel.
Anketa
Další možností je prostý a jednoduchý dotaz. Prostě se na to svých zákazníků zeptejte, odkud se o vás dozvěděli a která reklama je zaujala natolik, že se u vás rozhodli nakoupit.
Ano, je to trochu předpotopní varianta, ale je účinná a nebude vás prakticky nic stát. Navíc nemusíte mít žádné hlubší marketingové znalosti.
Google Analytics
Až na úplný závěr jsem záměrně nechala Google Analytics (GA). Ano, věřte tomu nebo ne, i dnes existují lidé, kteří se v této hříčce grafů a čísel neorientují. A je to naprosto v pořádku! Nemyslím si, že by totiž všichni nutně museli být specialisty na Google Analytics. I když je to samozřejmě přínosné.
Ovšem i GA vám mohou napomoci odhalit, ze kterých reklam k vám na web či e-shop přišlo nejvíce lidí a kteří z nich zde skutečně provedli nějakou objednávku. Stačí k odkazu na svůj web do reklam přidat UTM parametr, který v GA přesně určí, odkud lidé přišli. Google Analytics vám vše hezky prozradí.
Vyhodnocujte tedy své reklamní kampaně, snažte se vždy zjistit, odkud jste získali nejvíce zákazníků a bude pro vás mnohem snadnější plánovat kampaně do budoucna.
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si, co je nového
Nastavujete si několikátou placenou reklamu v METĚ. Procházíte si celým nastavením krok po kroku. A najednou si všimnete podivné části "Speciální kategorie reklam". Říkáte si: "To se mě netýká..." a jdete dál... Ovšem i přesto vám to šrotuje hlavou. Co to vlastně je? K čemu to tam je? Koho se to teda týká, když vás ne? ...
Jak zakázat inzerci v aplikaci Instagram?
Spouštíte novou kampaň v prostředí METY. Dlouho jste na ní pracovali. Vytvořili jste si celou komunikační strategii. Máte to promyšlené do posledního detailu. Ale nechcete, aby se vám reklama zobrazovala na Instagramu (nebo třeba na Messengeru, nebo třeba v Audience Network). Jak to zde tedy nastavíte? Pojďme se na to podívat.