Jak správně zacházet s atribučním oknem na Facebooku?

21.07.2022

Atribuční okno. Jedna z nejdůležitějších věcí při vyhodnocování vaší reklamy na Facebooku. Právě atribuční okno může být pomyslným předělem mezi reálnými a zkreslenými výsledky z vašich kampaní. Co to tedy je? Jak si jej správně nastavíte? A jak následně reklamy správně vyhodnotíte?

Co je to atribuční okno?

I když tohle marketingové pojmenování zní záhadně, je to s ním vskutku jednoduché. Atribuční okno představuje období mezi tím, kdy si potenciální zákazník zobrazil či kliknul na vaši reklamu, a tím, kdy následně vykonal akci (nakoupil, zkontaktoval vás, vložil si zboží do košíku...). 

Pokud zákazník klikne na reklamu a provede vyžadovanou akci, nazýváme to atribuce prokliků. Může se ale stát, že zákazník vaši reklamu viděl, neklikl na ni, ale akci provedl i tak (šel třeba napřímo na váš web, nikoliv proklikem přes reklamu). Takovou akci pak nazýváme atribuce zobrazení.

Atribuční okna na Facebooku

Facebook aktuálně v rámci nastavení nabízí čtyři podporována okna, a to :

  • 7-denní kliknutí nebo 1-denní zobrazení (což je zároveň výchozí nastavení všech nových kampaní)
  • 7-denní kliknutí
  • 1-denní kliknutí
  • 1-denní kliknutí anebo 1-denní zobrazení

Jak atribuční okno funguje?

Stalo se vám někdy, že vám Facebook hlásil xy nákupů za xxxxxx Kč, ale reálně u vás na e-shopu došlo jen k třetině nákupů za zlomek zmiňované částky? Zlobili jste se, že vám Facebook lže, nebo že se snaží výsledky přifouknout? Pak to bylo právě tím, že jste měli špatně nastavené atribuční okno.

Dbejte zejména na časové období, pokud máte v úmyslu zobrazit si všechny aktivity, které s vaší reklamou souvisí. Stejné časové období byte měli zvolit jak pro atribuci zobrazení, tak pro atribuci prokliků

Ideální je zvolit si atribuční okno "7-denní kliknutí". Získáte tak nejpřesnější výsledky ze svých reklam.

Pokud chcete zjistit, jaké nákupy provedli vaši zákazníci poté, co si zobrazili vaši reklamu či na ní klikli za poslední den, zvolte poslední možnost atribučního okna - 1-denní kliknutí anebo 1-denní zobrazení

Umožní vám to přehled o tom, jestli vaše zhlédnutí nebo kliknutí na vaši reklamu přináší úspěch vaším nákupům.

Atribuční okno na Facebooku vám tedy, jinak řečeno, pomáhá s upřesněním vašich reklamních kampaní a s docílením co nejpřesnějších výsledků.

Jak nastavit atribuční okno pro co nejpřesnější výsledky?

Pokud chcete výsledky, potřebujete si vždy nejdřív určit cíl. A to i ve vašich reklamních kampaních. 

Ve sloupci Výsledky se vám budou zobrazovat ty akce, které jsou pro vás důležité. 

Je vaším cílem konverze? Pak se vám ve výsledcích budou zobrazovat počty nákupů, nebo třeba to, kolikrát si zákazník vložil vaše zboží do nákupního košíku.

Jak atribuční okno ovlivňuje výsledky viditelné ve správci reklam a proč je potřeba si na něj dát pozor?

Je potřeba mít na paměti, že když se ve vašem správci reklam podíváte na sloupec "Výsledky", uvidíte pouze akce, které souvisí s vašim cílem. Ve vašich přehledech ale možná uvidíte i jiné aktivity, které mohou souviset s vaší reklamou. 

Zákazník sice zareaguje na vaši reklamu, kterou jste chtěli dosáhnout zvýšení nákupů proklikem a následným nákupem na webových stránkách. Produkt se mu ale zalíbí natolik, že se rozhodne olajkovat i vaši Facebookovu stránku. Takový "lajk" se do přehledů započítá také, ale ve výsledcích se vám nezobrazí.

Co si z toho vzít?

Atribuční okno na Facebooku vám pomáhá s upřesněním vašich reklamních kampaní a docílení přesnějších výsledků. Díky němu máte přehled o akcích vašich zákazníků ve vámi zvoleném časovém období. 

Pokud vám vaše reklamy nepřinášejí žádné konverze, tedy pokud si zákazníci nenakupují ani po jedné z akcí - po zhlédnutí nebo po prokliku z reklamy, pravděpodobně je na čase změnit či poupravit vaši reklamní kampaň.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Chystáte se spravovat placené kampaně na sociálních sítích a aktuálně žijete v blahé nevědomosti. Říkáte si, že to nemůže být tak komplikované nebo složité. Věříte, že to zvládnete levou zadní. Neřešíte kdopak copak. Zkrátka se do toho chcete vrhnout po hlavě a případné problémy, zádrhely a komplikace chcete řešit až po cestě. Jenže, přece jen je...

Můžeme zacílit naši placenou reklamu na sociálních sítích na fanoušky naší konkurence? A můžeme zacílit na fanoušky konkrétní uzavřené facebookové skupiny? A můžeme cílit konkrétně na Sportovní nadšence, Firmy, hotely a rekreační zařízení, nebo třeba na Domácnosti s velkou zahradou?

Často se u některých firem a klientů setkávám s očekáváním, že najmout si správce sociálních sítí znamená zbavit se kompletně všech starostí. Něco, jako kdyby si člověk najal osobního kuchaře a očekával, že mu bude vařit ty nejlepší speciality, aniž by mu ale řekl, co má rád, co nejí, nebo jestli náhodou nemá alergii na krevety. Realita...

"Paní Rumpala, kolik fanoušků na našem firemním profilu musíme mít, aby nám Facebook spustil placenou reklamu?" Přichází za mnou jednou za čas podobný dotaz. A odpověď je velice jednoduchá a přímočará: Žádné povinné množství fanoušků nikde není stanoveno. Jak to? A jak to s těmi fanoušky na sociálních sítích tedy je? Pojďme se na to podívat.

Začínáte s facebookovými reklamami. V tomto prostředí jste noví. Nikdy předtím jste zde reklamy neměli, ani s nimi zde nemáte žádnou zkušenost. A teď najednou z ničeho nic si Facebooku od vás začne z vaší platební karty strhávat nejprve 50 Kč, pak 100 Kč, poté 150 Kč, až třeba 200 Kč. A vy teď nevíte - ...