Pohybujete se na Facebooku. Jste na počítači. Normálně pracujete, jak jste zvyklí. A najednou se vám objeví error. Nejde se vám vrátit zpátky, ani jít nikam kupředu. Co teď? Co se stalo? Jak se můžete odhlásit z Facebooku, když vám hlásí error? A jak se tato situace dá vyřešit?
GDPR vs. reklama na Facebooku
GDPR. Nic nového pod sluncem. Ovlivnilo už řadu oblastí a reklama na Facebooku není výjimkou. Na které důležité zásady byste v této souvislosti měli dbát?
Jak GDPR ovlivňuje reklamu na Facebooku
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) vstoupilo v platnost v květnu 2018. Týká se veškerých společností, které zpracovávají osobní údaje fyzických osob v rámci Evropské unie, bez ohledu na to, kde daná společnost sídlí.
GDPR vytvořilo nový právní rámec ochrany osobních údajů. V roce 2022 přitom z průzkumů vyplynulo, že se až 45 % obyvatel Evropy stále obává o své soukromí.
Na druhou stranu toto nařízení vyvolává na straně inzerentů otázky, zda pro ně GDPR není překážkou k využívání uživatelských dat. Co tedy ve skutečnosti obnáší?
Abyste z pozice inzerenta mohli dodržet toto nařízení, především si musíte být vědomi, že ochranu vyžadují tyto okruhy informací:
identifikační údaje, jako je jméno, adresa, číslo občanského průkazu
webové údaje, jako je poloha, IP adresa, údaje o souborech cookie a štítky RFID
zdravotní informace
rasové či etnické údaje
politické názory
sexuální orientace
Jak koncipovat reklamu v souladu s GDPR
Pokud tedy na Facebooku provozujete reklamu a chcete tak činit plně v souladu s GDPR, měli byste mít na paměti především následující zásady:
Musíte své odběratele informovat o tom, jak budete jejich údaje používat.
Uživatelé vám musí udělit souhlas, než jejich údaje použijete, přičemž svůj souhlas mohou také kdykoliv odvolat.
Je pro vás povinné předložit svým zákazníkům jejich údaje, kdykoliv si je vyžádají.
Uživatelé musí mít možnost upravit jakoukoliv část informací, kterou chtějí.
Uživatelé mají právo své údaje také vymazat, kdykoliv to požadují.
Musíte tak, jednoduše řečeno, transparentně o výše uvedených oblastech svoje zákazníky informovat pomocí Zásad ochrany osobních údajů. Svému cílovému publiku jste povinni zřetelně vysvětlit, k čemu přesně žádáte o povolení a k jakému účelu použijete data, která dotyčný vaším směrem sdílel.
Jaké jsou důsledky uplatnění GDPR na Facebooku
Uživatel tak musí svou vůli projevit aktivně, například pomocí zaškrtnutí tlačítka na webu. A pozor, při využití e-mailových kontaktů z e-mailingu pro zacílení reklamy na Facebooku je zapotřebí dokonce zvláštní souhlas.
V praxi může být nyní na Facebooku vlivem tohoto nového ustanovení ztíženo oslovení širšího cílového publika, neboť je nutno si vyžádat souhlas s tím, že má uživatel zájem o propagační obsah a chce být oslovován s konkrétními nabídkami.
Nicméně dopad může být i pozitivní, uživatel již vědomě souhlasil s nabídkou a lze tedy předpokládat, že ho zajímá. Tudíž existuje větší šance na konverzi.
Závěr aneb jak na GDPR na Facebooku
Ustanovení o ochraně osobních údajů inzerentům částečně zkomplikovalo jejich působení na oblíbené sociální síti. Chcete-li dodržet požadovaná pravidla, je potřeba se zaměřit na to, jaké údaje svých zákazníků zpracováváte a jak s nimi nakládáte. A pozor na využívání e-mailových kontaktů ze své e-mailingové databáze. Bez písemného souhlasu svých zákazníků ani ránu.
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si jako první, co je nového
Nastavujete si několikátou placenou reklamu v METĚ. Procházíte si celým nastavením krok po kroku. A najednou si všimnete podivné části "Speciální kategorie reklam". Říkáte si: "To se mě netýká..." a jdete dál... Ovšem i přesto vám to šrotuje hlavou. Co to vlastně je? K čemu to tam je? Koho se to teda týká, když vás ne? ...
Spouštíte novou kampaň v prostředí METY. Dlouho jste na ní pracovali. Vytvořili jste si celou komunikační strategii. Máte to promyšlené do posledního detailu. Ale nechcete, aby se vám reklama zobrazovala na Instagramu (nebo třeba na Messengeru, nebo třeba v Audience Network). Jak to zde tedy nastavíte? Pojďme se na to podívat.
Máte tisíce e-mailových kontaktů? Posíláte na ně pravidelně newslettery? A chtěli byste je ještě nějak dále využít? A věděli jste, že na ně můžete nastavit facebookovou reklamu? Pojďme si ukázat, jak na to.
Správce sociálních sítí X Facebooková podpora. Často se na mě lidé obrací s tím, ať jim odblokuji jejich profil na soc. sítích. Nebo ať jim prozradím jejich přístupové heslo. Nebo ať jim něco na soc. sítích nastavím. Jenže... Já nejsem facebooková, instagramová nebo třeba LinkedIn podpora. Kdo teda jsem a co teda na těch sítích dělám?!...
Tomuto tématu jsem už kdysi věnovala na mém blogu jeden článek. Ovšem přijde mi důležité toto téma zopakovat a hlavně ukázat, co je v této oblasti nového. Stále totiž můžete pozívat úplně nové a neznámé lidi ke sledování vašeho firemního profilu. Věděli jste to? Jak na to? Pojďme se na to společně podívat.