Facebook vs. Placená reklama

08.08.2019

Využívali jste až doteď možnost placené reklamy na Facebooku? Ovšem z jakékoliv důvodu jste se rozhodli pro její stopnutí? Ať už je to kvůli úspoře výdajů, změně marketingové strategie, konci sezóny... Co se vlastně stane s vaším facebookovým profilem po takovémto rozhodnutí? Jaký to na něj bude mít dopad? Budou mít vaše příspěvky stále nějaký úspěch, anebo váš profil lidově řečeno "umře"?

Co se stane, když zruším placenou reklamu na Facebooku?

Pokud jste až doteď podporovali všechny své aktivity na Facebooku placenou propagací, bude mít její přerušení samozřejmě na vaše výsledky vliv. Ať už se jedná o dosah, počet nových fanoušků, množství lajků nebo reakcí. Čím vyšší budget jste do reklamy dávali, tím větší půjde znát po jejím ukončení rozdíl.

Například mnohem více pocítí přerušení placené reklamy firma, která do propagace dávala řekněme 50 000 Kč měsíčně, než firmička, která do té samé propagace dávala třeba jen 500 Kč měsíčně. Avšak v obou případech si toho všimnete.

Pokud čekáte, že i bez placené reklamy budete dosahovat stejných výsledků, tak ne, nebudete. 

Jak dopředu poznám, jakých výsledků budu dosahovat?

Ač se to teď možná zdá jako "věštění z křišťálové koule", můžete už teď s poměrně velkou přesností odhadnout, jaké budou vaše výsledky na Facebooku po přerušení placených kampaní.

Otevřete si svůj firemní profil, nahoře v liště klikněte na "Přehledy" a zde jasně uvidíte, kolik například fanoušků vám přivedla placená propagace facebookového profilu. 

Konkrétně toto číslo odhalíte hned v první záložce "Přehled" pod označením "To se mi líbí". Když najdete kurzorem myši na graf, zjistíte, kolik přesně fanoušků přišlo "samo od sebe", tedy organicky, a kolik jste jich posbírali pomocí placené reklamy.

Úspěšnost příspěvků bez a s placenou reklamou

Stejně tak můžete rozklíčovat třeba i úspěšnost vašich příspěvků bez a s placenou reklamou. Zůstaňte tam, kde jste, pouze klikněte vlevo na záložku "Příspěvky". Zde najdete jednoduché statistiky ke všem vašim zveřejněným příspěvkům.

V prostřední kolonce máte hodnotu s názvem Dosah, což je číslo označující, kolika lidem se daný příspěvek zobrazil. Světle oranžová představuje organický, tedy neplacený dosah, tmavě oranžová označuje placený dosah. Jasně z toho tedy můžete vyčíst, jakého dosahu by asi vaše příspěvky dosahovaly po zrušení placené reklamy.

Stejnou statistiku najdete i v záložce "Dosah", zde v podobě přehledného grafu. Opět díky tomu vidíte, jakého dosahu by vaše příspěvky dosahovaly bez placené reklamy. 

Stačí si odmyslet tu tmavě oranžovou oblast a hned vidíte, jaký zhruba dosah by měly vaše příspěvky bez placené reklamy.

Zrušit anebo nechat placenou reklamu?

Dostáváme se k nejzásadnější otázce - je tedy moudré rušit placenou reklamu na Facebooku, anebo se ji raději snažit za každou cenu ponechat? To je velmi složitá a individuální otázka. U někoho nebude zrušení placené reklamy až tak vadit, u jiného to způsobí pohromu.

Jak se tedy rozhodnout? Pořádně si projděte nejen výsledky z vašeho facebookového profilu, ale také z Analytics. Zjistěte naprosto přesně, co vám všechno placená reklama na Facebooku doposud přinesla. Kolik fanoušků měsíčně jste díky ní získali, kolik nový návštěvníků jste díky ní přivedli na své webové stránky a třeba taky, kolik objednávek vám tato reklama vygenerovala. To všechno si přesně spočítejte a odpovězte si, zda vám bude stát za to tuto reklamu zrušit

Pokud bude odpověď ano, pak asi není nad čím přemýšlet a klidně ji ke konci měsíce nebo už ke konci týdne povypínejte.

Pokud ale bude odpověď ne, pak zkuste najít jinou možnost řešení tak, abyste nemuseli reklamu úplně zcela vypínat. Třeba snižte měsíční budget, nebo nechejte spuštěnou jen jednu kampaň, nebo podpořte budgetem jen ty kampaně, které vám toho generují nejvíce... Zkrátka se snažte najít nějaké jiné řešení.

Můj názor závěrem

Podle mě je totiž naprosto nelogické a dokonce i nesmyslné vypínat placenou reklamu na Facebooku ve chvíli, kdy vám přináší nové fanoušky, objednávky a zvyšuje úspěšnost vašich příspěvků. Chápu, že mohou nastat chvíle, kdy je potřeba "utáhnout kohoutky", ale přece existují i jiná řešení než úplně bezhlavě a bez rozmyslu vypnout placené reklamy na Facebooku. Pokud čekáte, že i bez nich budete dosahovat stejných výsledků, tak ne, nebudete.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si, co je nového

Dříve byl Instagram označován spíše za formu zábavy. Byl vytvořen za účelem sdílení fotografií a zážitků. Instagram zprvu nabízel pouze možnost sdílení fotek, které autor mohl popsat a přidat také známé hashtagy, díky kterým ostatní fotku lépe našli. To, co jsou hashtagy, snad vysvětlovat nemusím, v dnešním online světě je zajisté každý zná. ;-)

Chcete se dostat na sociálních sítích dál? Už vám nestačí obyčejná propagace příspěvků a postování novinek na vaší zdi? Chcete posunout svůj firemní marketing zase o level výš? Pak k tomu nutně budete potřebovat Správce reklam. Bez něj se nepohnete dál. Jenže, jak se na něj dostanete? Co to vlastně je? A k čemu vám to bude dobré? Přesně...

Lockdown. Asi nejhorší noční můra posledních let pro všechny podnikatele. Ať už jste totiž museli zavřít či nikoliv, ať už podnikáte v jakémkoliv oboru, dozajista se i vás jistým způsobem současná situace nějak dotkla. Tak to prostě je.