95 % mých klientů o tom vůbec neví: Za placenou reklamu na soc. sítích musíte platit DPH!

18.01.2024
Máte reklamu na sociálních sítích? Využíváte placenou propagaci příspěvků, videí, anebo nějaké jiné kampaně? A věděli jste, že když využijete byť jen jednu jedinou korunu na placenou reklamu na Facebooku a Instagramu v rámci svých podnikatelských aktivit, musíte z toho zaplatit DPH? Pojďme se na tuto problematickou oblast podívat blíže.

Máte reklamu, platíte DPH

Máte reklamu na sociálních sítích? Využíváte placenou propagaci příspěvků, videí, anebo nějaké jiné kampaně? A věděli jste, že když využijete byť jen jednu jedinou korunu na placenou reklamu na Facebooku a Instagramu v rámci svých podnikatelských aktivit, ? Pojďme se na tuto problematickou oblast podívat blíže.

Platíte za reklamu i za DPH

Klienti se se mnou kvůli tomu často hádají. Nevěří mi. Málokdo to ví. Bohužel to je pravda. 

Nezáleží na tom, zda podnikáte jako živnostník, anebo jako s.r.o., zda jste plátcem DPH, anebo nejste plátcem DPH.

Pravidlo zní jasně: Ve chvíli, kdy si spustíte reklamu Facebooku nebo na Instagramu a platíte za reklamu, musíte zaplatit také daň z přidané hodnoty českému finančnímu úřadu.

Neplatíte pouze za reklamu na Facebooku nebo na Instagramu

Zajímavostí je, že daň z přidané hodnoty neplatíte pouze za reklamu Facebooku nebo na Instagramu, ale také na LinkedIn, Googlu, YouTube, TikToku a dalších zahraničních platformách.

Jediné místo, kde DPH neplatíte, tak je Seznam, protože to je česká firma.

To je Blbost s velkým B

"Jak to? Vždyť to vůbec nedává smysl? Co je to za blbost? To jste si teď, paní Rumpala, něco vymyslela?! Proč bychom měli platit za reklamu a pak ještě k tomu DPH? Co to píšete za hovadiny? Vždyť tomu vůbec nerozumíte!" říkáte si teď rozhořčeně.

Vše uvedu na pravou míru: Společnost Meta, pod kterou spadá právě Facebook i Instagram, podléhá pod tzv. přenesené daňové povinnosti.

To jinými slovy znamená, že povinnost přiznat a zaplatit daň se přesouvá z prodejce na zákazníka, tedy na vás.

A pozor na to! Není to jen ve spojení s Facebookem!

Tato povinnost platí i pro jiné služby zakoupené ze zahraničí, například na Google (PPC reklamy ve vyhledávači), TikTok, Canvu, Zoom, apod.

Jak probíhá platba za DPH?

Účtování reklamy v těchto případech probíhá tak, že částka na faktuře ze strany Facebooku je uvedena bez DPH. DPH pak musíte zaplatit českému finančnímu úřadu vy sami. 

Co když nejsem plátcem DPH? Musím se tedy stát plátcem DPH?

Nejste plátce DPH, ale i přesto si chcete zaplatit reklamu na Facebooku, Instagramu, TikToku, nebo na Googlu?

Můžete! Pokud nejste plátce DPH, vzniká vám povinnost stát se Identifikovanou osobou k DPH. Což znamená, že pro zahraniční platby se stanete plátcem DPH, ale pro tuzemské budete i nadále neplátcem DPH.

Jakmile se tedy stanete Identifikovanou osobou k DPH, začnete každý měsíc na základě faktur za reklamy získaných z Facebooku podávat Daňové přiznání k DPH a Souhrnné hlášení.

Kdy a jak se podává Daňové přiznání k DPH a Souhrnné hlášení?

Daňové přiznání k DPH můžete podávat pouze elektronicky, a to nejpozději do 25. dne následujícího měsíce (přes datovou schránku nebo s uznávaným elektronickým podpisem). 

Tedy např. daňové přiznání za únor musíte podat a zaplatit nejpozději 25. března. V daňovém přiznání uvedete hodnotu faktur a dopočtete daň 21 %.

Ovšem velice jednoduše vám to může zpracovat vaše účetní, takže to můžete mít naprosto bez práce.

Sečteno, podtrženo... Když máte reklamy, musíte platit DPH

Tak teď už jste zase o fous chytřejší a víte víc, než 95 % firem, marketérů, nebo inzerentů. Pokud jste to doteď nevěděli, pak okamžitě svou chybu napravte a rozhodně v ní nadále nepokračujte. Chybovat je lidské, ale také je důležité se ze svých chyb poučit a napravit je.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Viděla jsem mnohé, leč toto mě vždy překvapí. Člověk si pak připadá jako největší sexuální zvrhlík, že v tom nevidí nic špatného. Aneb věci, které META vyhodnotila jako sexuální obsah a zablokovala kvůli tomu buď mě, anebo celý firemní účet.

Máte za to, že nejste profesionální fotograf. Své fotky vnímáte jako velmi nekvalitní. Necítíte se na to, abyste na svůj firemní profil vkládali své fotografie. Jenže na profi fotografa nemáte budget. A tak sáhnete po fotobance. Jenže je to skutečně výhra? Je to krok správným směrem? Pojďme se na toto téma podívat pohledem správkyně...

Pohybujete se na Facebooku. Jste na počítači. Normálně pracujete, jak jste zvyklí. A najednou se vám objeví error. Nejde se vám vrátit zpátky, ani jít nikam kupředu. Co teď? Co se stalo? Jak se můžete odhlásit z Facebooku, když vám hlásí error? A jak se tato situace dá vyřešit?

Nastavujete si několikátou placenou reklamu v METĚ. Procházíte si celým nastavením krok po kroku. A najednou si všimnete podivné části "Speciální kategorie reklam". Říkáte si: "To se mě netýká..." a jdete dál... Ovšem i přesto vám to šrotuje hlavou. Co to vlastně je? K čemu to tam je? Koho se to teda týká, když vás ne? ...

Spouštíte novou kampaň v prostředí METY. Dlouho jste na ní pracovali. Vytvořili jste si celou komunikační strategii. Máte to promyšlené do posledního detailu. Ale nechcete, aby se vám reklama zobrazovala na Instagramu (nebo třeba na Messengeru, nebo třeba v Audience Network). Jak to zde tedy nastavíte? Pojďme se na to podívat.