95 % mých klientů o tom vůbec neví: Za placenou reklamu na soc. sítích musíte platit DPH!

18.01.2024
Máte reklamu na sociálních sítích? Využíváte placenou propagaci příspěvků, videí, anebo nějaké jiné kampaně? A věděli jste, že když využijete byť jen jednu jedinou korunu na placenou reklamu na Facebooku a Instagramu v rámci svých podnikatelských aktivit, musíte z toho zaplatit DPH? Pojďme se na tuto problematickou oblast podívat blíže.

Máte reklamu, platíte DPH

Máte reklamu na sociálních sítích? Využíváte placenou propagaci příspěvků, videí, anebo nějaké jiné kampaně? A věděli jste, že když využijete byť jen jednu jedinou korunu na placenou reklamu na Facebooku a Instagramu v rámci svých podnikatelských aktivit, ? Pojďme se na tuto problematickou oblast podívat blíže.

Platíte za reklamu i za DPH

Klienti se se mnou kvůli tomu často hádají. Nevěří mi. Málokdo to ví. Bohužel to je pravda. 

Nezáleží na tom, zda podnikáte jako živnostník, anebo jako s.r.o., zda jste plátcem DPH, anebo nejste plátcem DPH.

Pravidlo zní jasně: Ve chvíli, kdy si spustíte reklamu Facebooku nebo na Instagramu a platíte za reklamu, musíte zaplatit také daň z přidané hodnoty českému finančnímu úřadu.

Neplatíte pouze za reklamu na Facebooku nebo na Instagramu

Zajímavostí je, že daň z přidané hodnoty neplatíte pouze za reklamu Facebooku nebo na Instagramu, ale také na LinkedIn, Googlu, YouTube, TikToku a dalších zahraničních platformách.

Jediné místo, kde DPH neplatíte, tak je Seznam, protože to je česká firma.

To je Blbost s velkým B

"Jak to? Vždyť to vůbec nedává smysl? Co je to za blbost? To jste si teď, paní Rumpala, něco vymyslela?! Proč bychom měli platit za reklamu a pak ještě k tomu DPH? Co to píšete za hovadiny? Vždyť tomu vůbec nerozumíte!" říkáte si teď rozhořčeně.

Vše uvedu na pravou míru: Společnost Meta, pod kterou spadá právě Facebook i Instagram, podléhá pod tzv. přenesené daňové povinnosti.

To jinými slovy znamená, že povinnost přiznat a zaplatit daň se přesouvá z prodejce na zákazníka, tedy na vás.

A pozor na to! Není to jen ve spojení s Facebookem!

Tato povinnost platí i pro jiné služby zakoupené ze zahraničí, například na Google (PPC reklamy ve vyhledávači), TikTok, Canvu, Zoom, apod.

Jak probíhá platba za DPH?

Účtování reklamy v těchto případech probíhá tak, že částka na faktuře ze strany Facebooku je uvedena bez DPH. DPH pak musíte zaplatit českému finančnímu úřadu vy sami. 

Co když nejsem plátcem DPH? Musím se tedy stát plátcem DPH?

Nejste plátce DPH, ale i přesto si chcete zaplatit reklamu na Facebooku, Instagramu, TikToku, nebo na Googlu?

Můžete! Pokud nejste plátce DPH, vzniká vám povinnost stát se Identifikovanou osobou k DPH. Což znamená, že pro zahraniční platby se stanete plátcem DPH, ale pro tuzemské budete i nadále neplátcem DPH.

Jakmile se tedy stanete Identifikovanou osobou k DPH, začnete každý měsíc na základě faktur za reklamy získaných z Facebooku podávat Daňové přiznání k DPH a Souhrnné hlášení.

Kdy a jak se podává Daňové přiznání k DPH a Souhrnné hlášení?

Daňové přiznání k DPH můžete podávat pouze elektronicky, a to nejpozději do 25. dne následujícího měsíce (přes datovou schránku nebo s uznávaným elektronickým podpisem). 

Tedy např. daňové přiznání za únor musíte podat a zaplatit nejpozději 25. března. V daňovém přiznání uvedete hodnotu faktur a dopočtete daň 21 %.

Ovšem velice jednoduše vám to může zpracovat vaše účetní, takže to můžete mít naprosto bez práce.

Sečteno, podtrženo... Když máte reklamy, musíte platit DPH

Tak teď už jste zase o fous chytřejší a víte víc, než 95 % firem, marketérů, nebo inzerentů. Pokud jste to doteď nevěděli, pak okamžitě svou chybu napravte a rozhodně v ní nadále nepokračujte. Chybovat je lidské, ale také je důležité se ze svých chyb poučit a napravit je.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Nedávno mě jeden můj klient přivedl na zajímavou myšlenku: Lze placenými reklamami na soc. sítích dosahovat jak velmi odvážných a ambiciózních cílů, tak i extrémně vysoké kvality zacílení? Tedy, že jinými slovy budete cílit jen a pouze skutečně na ty nejlepší, nejefektivnější a zkrátka na ty nej. lidi a na nikoho jiného? A cena za výsledek...

Facebook vás zablokoval. Nefunguje vám dvoufázové ověření. Zabránil vám zkrátka přístup do vašeho osobního účtu. Jenže vaše placené kampaně pod vaším firemním účtem vám stále běží. Máte je naplánované na neurčito. Vy je ale potřebujete ihned zastavit. Jak to tedy můžete udělat i bez toho, aniž byste se dostali do svého Reklamního účtu?

Je den jako každý jiný. Kontrolujete si svůj Reklamní účet. Chcete se podívat na výsledky svých kampaní. Na vašem profilu vše běží v pořádku. Ovšem když vejdete do svého Reklamního účtu na Facebooku (Ads Manageru / Správce reklam), nevidíte žádné výsledky jako obvykle, ale jen informaci "Máme problém načíst všechna požadovaná data.". Co s tím? Jak...

Nástěnka fotek ve čtvercovém formátu – to je Instagram. Instagram aktuálně oslovuje především mladší publikum. Intuitivně by tak velké B2B společnosti nemusely takové médium upřednostňovat. Existuje však mnoho důvodů, proč by využití Instagramu mohlo být pro vás přínosné. Jak můžete efektivně oslovit svou B2B komunitu i na Instagramu?

Pro všechny ostatní to bylo úterý… Pro mě začátek mé 40,5 hodin dlouhé noční můry, kterou bych nikomu nepřála. Dvoufázové ověření na Facebooku nefungovalo a nechtělo mě pustit do mého účtu. Do účtu, ze kterého spravuji účty a kampaně všem mým klientům. Jak to nakonec dopadlo? Jak jsem to vyřešila? Vše vám dopodrobna rozepíšu v tomto článku.

Měli jste spuštěnou reklamu na Facebooku? A teď na vás tlačí vaše účetní, že jí musíte přeposlat své faktury z Facebooku? Jenže je nikde nevidíte, ani nedokážete najít?! Díky tomuto článku je lehce najdete.