Nefunkční dvoufázové ověření na Facebooku, aneb jak jsem se 40,5 hodin nemohla dostat na svůj účet

03.03.2024

Pro všechny ostatní to bylo úterý… Pro mě začátek mé 40,5 hodin dlouhé noční můry, kterou bych nikomu nepřála. Dvoufázové ověření na Facebooku nefungovalo a nechtělo mě pustit do mého účtu. Do účtu, ze kterého spravuji účty a kampaně všem mým klientům. Jak to nakonec dopadlo? Jak jsem to vyřešila? Vše vám dopodrobna rozepíšu v tomto článku.

Úterý, 15:31

Začneme ale úplně na začátku. Co se vlastně stalo? Já ani nevím…

V úterý odpoledne, během mé tradiční kontroly firemních profilů mých klientů a naplánovaných příspěvků, mě to najednou z ničeho nic na počítači odhlásilo.

Nikde jsem se sama neodhlašovala, na nic jsem v tu chvíli neklikala. Sám od sebe se mi Facebook na počítači odhlásil.

Na počítači ne, na mobilu ano

Divné bylo, že jen na počítači. Myslela jsem si, zda třeba nemám nějaký ban. Jenže na mobilu mi vše fungovalo naprosto v pořádku a bez problémů.

A ani podle bezpečnostní kontroly se mi nikdo do účtu nenaboural.

Právě mobil mě na dalších 40,5 hodin zachránil. Právě přes mobil jsem totiž mohla i nadále zveřejňovat příspěvky u klientů, odpovídat na komentáře, kontrolovat profily a hlavně kontrolovat kampaně.

Dvoufázové ověření

Napadlo by vás tedy logicky: "Tak se zase na počítači přihlas. Co řešíš?! To si říkáš >Správkyně sociálních sítí<, když se ani neumíš přihlásit na svůj profil?"

Problém byl v tom, že to nešlo.

Zasekla jsem se na dvoufázovém ověření.

Pokud jste taktéž správci nějakého firemního profilu, pak víte, že zde musíte mít zapnuté dvoufázové ověření. Bez něj vás Facebook nepustí spouštět žádnou kampaň.

Ovšem i pokud jste jen "obyčejný člověk" a pouhý uživatel Facebooku, pak zde pro větší bezpečnost můžete mít dvoufázové ověření zapnuté.

Je to naprosto normální věc a zvyšuje zde zabezpečení vašeho účtu.

Jenže, jak se ukázalo, může to být také velice účinná dvousečná zbraň.

Vypekly mě SMS zprávy

V rámci dvoufázového ověření jsem zde měla nastavené, že mi má chodit kód formou SMS zprávy na můj telefon.

Vždy to krásně fungovalo. Vždy mi kód bez problémů přišel.

Jenže teď nic… Zkusila jsem to tedy jednou… Dvakrát… Třikrát… Nevím-kolik-krát…

Až se mi najednou na obrazovce objevila červená výstražná hláška, že už mi z bezpečnostních důvodů žádný kód nepošlou, ať to zkusím později.

Úterý večer

Tak tomu bylo až do večera. Situace se nijak nezměnila. Na mobilu jsem ale stále byla přihlášená. Díky Bohu!

Problém jsem tedy nahlásila podpoře na Facebooku s pomocí klasického formuláře pod tlačítkem "Nahlásit problém".

Středa, ráno

Ve středu ráno problém stále přetrvával. Stále se mi nedařilo přihlásit se na počítači do mého účtu, stále se zde objevovala výstražná červená zpráva, že mi více kódů už nepošlou a ať to zkusím později.

A dokonce ani na mobilu se mi nedařilo dostat do nastavení dvoufázového ověření, abych jej zde třeba vypnula, změnila nebo jej nějak opravila.

Chtělo to i zde po mě kód z SMS, která mi ale nikdy nedošla. Dokonce se zde ukazovala zpráva, že kód nelze zaslat.

Rozhodla jsem se proto pro razantnější krok a oslovila jsem Facebookovou marketingovou podporu. To jsou lidé, markeťáci, se kterými můžete (pokud máte firemní profil a zde placené kampaně) pravidelně komunikovat a pravidelně se s nimi bavit, jak zlepšit třeba nějakou reklamu, jaké jsou novinky na Facebooku, atp.

Nejsou sice technickou podporou, ale třeba by něco mohli vědět (říkala jsem si).

Poměrně rychle mi volal zpátky velice příjemný a milý pán a zmínil se mi, že teď Facebook tento problém řeší napříč celou Evropou. Že má Facebook obrovský problém se zasíláním SMS kódů pro dvoufázové ověření a že rozhodně nejsem jediná, kdo s tím takto bojuje.

Trochu se mi ulevilo… Ovšem můj problém mi to stále nevyřešilo…

Ani podpoře to nefungovalo

Pán se mi ochotně snažil pomoct. Naváděl mě na mobilu, že bych měla jít na stránku https://facebook.com/business/help/support/ a zde kliknout na "Stále ještě potřebujete pomoc? - Kontaktovat podporu".

Jenže mně to zde vůbec nefungovalo. Stále jsem se vracela zpátky, nikoliv kupředu k podpoře.

A co bylo trochu tragikomické, tak ani pánovi na podpoře to nefungovalo a nedokázal se zde proklikat.

Domluvili jsme se tedy spolu, že to vyzkoušíme opět odpoledne.

Středa, odpoledne, 24 hodin bez přístupu na počítači

Všechnu neprioritní práci jsem odsunula na druhou kolej. Odpoledne jsem si dedikovala jen pro to, že musím za každou cenu vyřešit tento problém.

Sama jsem se tedy snažila proklikat odkazy, kam mě vedl dopoledne pán z podpory. V prvé chvíli jsem se sice nedoklikala na podporu, ale dostala jsem se na velice zajímavou stránku, kde jsou v reálném čase zaznačené výpadky Facebooku: https://metastatus.com/

Ne vždy totiž musí být chyba jen na vaší straně. Někdy může být výpadek na straně Facebooku.

To mi ale samozřejmě nestačilo… To můj problém nijak nezmenšilo, ani nevyřešilo. Proto jsem hledala dál…

Jak se doklikat na chat s podporou Facebooku?

Vrátila jsem se do mobilní aplikace (kde jsem stále byla přihlášená). Hledala jsem možnosti, jak se zde více propojit s nějakou podporou. Ne jen někomu poslat nějaký vyplněný formulář a čekat, co se možná jednou v budoucnu bude dít, ale aktivně si s někým v reálném čase psát.

Protože jsem od pána z české marketingové podpory věděla, že tady něco takového musí být.

Tak jsem hledala a našla!

1. Vejdete na svůj facebookový profil (nebo profil své blízké osoby).

2. Kliknete nahoře vpravo na tři čárky.

3. Z možností si vyberete Pomoc a podpora.

4. Kliknete hned na první možnost Centrum nápovědy.

5. A zde kliknete na "Navštívit centrum nápovědy pro firmy".

6. A zde si můžete začít chatovat přímo s nějakým technikem z Facebooku s pomocí modrého tlačítka "Začít" pod textem "Najděte odpovědi nebo kontaktujte podporu".

7. Zde vyplníte pár jednoduchých otázek, které vás následně zařadí na tu správnou podporu.

Ovšem pozor! Následný chat už probíhá pouze v angličtině. Takže se případně vyzbrojte překladačem nebo ChatGPT. A svůj Facebook si přepněte do angličtiny, abyste případné Prt Scrn dělali v angličtině.

Chat s anglickou podporou

Na chatu s anglickou podporou jsme vyzkoušeli různé postupy, různé možnosti. Vše prakticky totožné s tím, co jsem už předtím zkoušela a co jsem sama našla na internetu.

Steps to receive a code for two-factor authentication:

1. Open the Facebook app and tap the menu icon.

2. Tap Settings & privacy.

3. Tap Code Generator.

4. Use the code to log into Facebook.

Setup Facebook login recovery codes

1. Tap in the top right of Facebook.

2. Scroll to the bottom and tap Settings, then tap Security and Login.

3. Tap Use two-factor authentication.

4. Enter your password and tap Continue.

5. Tap Recovery Codes, then tap Show Codes.

Dokonce ani mé kódy pro obnovu účtu nefungovaly. Ani jeden. Průser.

Ovšem nakonec jsme se dostali k tomu, že bude nejspíš problém u mého mobilního operátora. Že ten prý blokuje SMS zprávy z Facebooku. Tak ať si zavolám tam a nechám si to odblokovat. Že by to pak mělo začít fungovat.

Provedla jsem…

U operátora skutečně něco zablokováno bylo… Ale ne z aplikací třetích stran.

Výsledek si tedy dokážete domyslet - stále to nefungovalo.

A chat s anglickou podporou také skončil, protože měli za to, že tímto je můj problém vyřešen.

Psychické zhroucení

Tady přišlo mé pořádné psychické zhroucení…

Ano, i na slzy jako hrachy došlo.

Byla jsem totiž naprosto zoufalá. Nevěděla jsem, co jiného udělat. Nic nefungovalo, nic nepomohlo.

Jediné, co jsem věděla, tak že s tím má nejspíš problém více lidí.

To ale neřešilo ten můj a utíkající čas.

Já jsem se potřebovala dostat do správy na počítači. Mobil mi pomalu ale jistě přestal stačit. Potřebovala jsem nastavovat komplexní kampaně, a to na mobilu neuděláte.

SMS na číslo

Přešla jsem tedy k hodně diskutabilním metodám. Jednou z nich, kterou jsem našla na různých fórech, bylo poslat si SMS ve formátu "ON" nebo "START" na číslo 32665 nebo 32655.

Vím, podivné. Ale už jsem skutečně nevěděla, co jiného udělat, nebo co jiného zkusit.

Na Facebooku na počítači byla situace stále stejná. Stále mi to nechtělo poslat žádný kód a ani na mobilu se mi nedařilo dostat se do nastavení dvoufázového ověření. Pořád to po mě chtělo kód, který mi to ale nechtělo poslat.

Ovšem podivné SMS se mi ani na ta čísla neodeslala. Zkoušel to i manžel a ani jemu to nefungovalo.

Nové telefonní číslo

Tak jsem přešla k razantnějšímu kroku - nová SIM karta, nové telefonní číslo. Říkala jsem si totiž, že třeba je problém jen s mým telefonním číslem, ale s jiným by to problém mít nemuselo.

Na internetu jsem pak opět v nějakém fóru našla, že by se mělo vložit telefonní číslo do notifikací:

1. Vejdete na svůj facebookový profil (nebo profil své blízké osoby).

2. Kliknete nahoře vpravo na tři čárky.

3. Vyberete možnost Nastavení a soukromí

4. Kliknete na Nastavení

5. Zde pod kategorií Předvolby najdete "Upozornění"

6. Zde sjedete úplně dolů na stránku na SMS

7. A právě zde můžete vložit nové telefonní číslo, na které by vám pak měly chodit notifikace

Neměly by to sice být notifikace k dvoufázovému ověření, ale já už jsem se fakt chytala všeho.

Jenže, nové číslo taky nefungovalo. Hlásilo mi to stále nějakou chybu.

Proto jsem to ve středu ve 21:00 večer vzdala s tím, že ve čtvrtek budu pokračovat.

Čtvrtek, 7:30 ráno, 40,5 hodin bez přístupu na počítači

Dostáváme se do konce mého povídání. A ano, bude to mít happy-end (tedy dokud Facebook zase něco nezmění a nepřestane to fungovat).

Ještě se zalepenýma očima se dívám na mobilu na to dvoufázové ověření. Stále stejná písnička. Pořád se nic nezměnilo.

Tak jsem se ze zvědavosti koukla ještě jednou do těch Notifikací na mobil, co jsem zkoušela předchozí den večer. A to nové číslo zde k mému překvapení bylo přidáno. To zde předtím nebylo. To byla novinka.

Navíc na to bylo možné kliknout. Tak jsem klikla a byla zde obě telefonní čísla - mé původní a to nové. U nového bylo napsáno, že je teď mé primární a u toho starého, že je jen záložní.

Tak jsem to obrátila, aby to mé staré bylo primární. Opět jsem šla do dvoufázového ověření a pořád nic…

Tak jsem se vrátila do Notifikací na SMS a přenastavila to tedy zpátky, tedy že nové telefonní číslo bude od teď primární a to staré bude jen záložní. A pak jsem udělala krok, který to celé vyřešil - smazala jsem zde z notifikací to staré telefonní číslo.

V tu chvíli mě to upozornilo na to, že se mi může vypnout dvoufázové ověření. To jsem potvrdila. A když jsem naposledy šla do nastavení dvoufázového ověření, BYLO ZDE KONEČNĚ VYPNUTÉ! A mohla jsem si jej samozřejmě přenastavit nově, jakkoliv jsem chtěla!

HEURÉKA!

Podařilo se!

Dobrá věc se podařila!

Nastavila jsem si zde tedy raději autentizační aplikaci, kterou Facebook doporučuje. Přihlásila jsem se KONEČNĚ i na počítači. A zpátky jsem si zabezpečila svůj účet.

Ani nevíte, jakou radost jsem v tu chvíli měla!

A vtip na závěr: Když jsem si zde znovu vygenerovala obnovovací kódy, vygenerovalo mi to úplně na chlup stejné kódy, jako předtím. Tedy ty, které mi nefungovaly.

A BTW: Dvoufázové ověření přes SMS mi zde stále nejde nastavit. Stále mi nechodí SMS zprávy. Facebook s tím má tedy nějaký problém.

Konal se happy-end

Konec dobrý, všechno dobré… Tedy… Tak trochu.

Nebudu vám lhát, doteď se mi zastaví dech, když se mi Facebook na počítači trochu déle načítá. Pořád mám strach, že se mi tato situace bude opakovat. A ve čtvrtek mi po tom všem upřímně nebylo vůbec dobře.

Ale povedlo se!

A bohužel Facebook má v tomto navrch.

Co z toho vyplývá pro vás?

  • Buďte na svůj osobní Facebook raději přihlášení na vícero zařízeních najednou.

  • Přidejte si ke svému firemnímu profilu minimálně ještě jednoho dalšího správce (lépe dva).

  • Mějte zapnuté dvoufázové ověření nejen přes SMS, ale i přes autentizační aplikaci (i když ani ta nemusí být bezchybná).

  • Pravidelně, třeba jednou za půl roku, si vygenerujte nové obnovovací kódy.

  • Pravidelně si změňte heslo na Facebooku na nějaké skutečně hodně silné a uložte si jej na nějaké hodně dobré místo (poznámka v kalendáři se nepočítá).

Ale jak samozřejmě ve čtvrtek trefně poznamenal jeden můj klient: "Jasný, je to Facebook a furt si tam něco mění a něco nefunguje."

Takže ani ty nejlepší rady vás neochrání od toho, že vás Facebook může naprosto bezdůvodně zablokovat, odstranit, odebrat, odhlásit, atp.

Přeji vám ale, aby se vám to nestalo, případně se vám to podařilo rychle a bezbolestně vyřešit.

Hodně štěstí a hlavně pevné nervy!


Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Měli jste spuštěné placené kampaně v prostředí METY. Něco jste tam utratili. Jenže v den splatnosti kampaní (ať už konkrétní den v měsíci, anebo dosažení určité částky), vám z nějakého důvodu platba neproběhla. Reklamní účet se vám tedy kompletně zablokoval. Kampaně stopnuly. Co teď? Jak se to dá vyřešit? A kde můžete znovu zadat úhradu svých...

Jasně. Vy to víte. Komunikace - otevřená, upřímná, aktivní, oboustranná, přímá - je základem všech dobrých vztahů. Všech vztahů. A ano, to i těch pracovních. Spoiler: I těch, které jsou mezi vámi a agenturou, nebo třeba markeťákem externistou. Bez p̶r̶ác̶e̶ komunikace nebudou koláče...

"Opatrně na tečky a další podobné znamínka v příspěvcích, jako jsou například: ".,?!'-/" - Algoritmus to v popisku dost špatně bere. Paradoxně to může dost ovlivnit dosah příspěvku. To samé emoji "💪🏼😁🤝🏆", když je jich dva a více, pak to může negativně ovlivnit dosah příspěvku."

Nedávno mě jeden můj klient přivedl na zajímavou myšlenku: Lze placenými reklamami na soc. sítích dosahovat jak velmi odvážných a ambiciózních cílů, tak i extrémně vysoké kvality zacílení? Tedy, že jinými slovy budete cílit jen a pouze skutečně na ty nejlepší, nejefektivnější a zkrátka na ty nej. lidi a na nikoho jiného? A cena za výsledek...

Facebook vás zablokoval. Nefunguje vám dvoufázové ověření. Zabránil vám zkrátka přístup do vašeho osobního účtu. Jenže vaše placené kampaně pod vaším firemním účtem vám stále běží. Máte je naplánované na neurčito. Vy je ale potřebujete ihned zastavit. Jak to tedy můžete udělat i bez toho, aniž byste se dostali do svého Reklamního účtu?

Je den jako každý jiný. Kontrolujete si svůj Reklamní účet. Chcete se podívat na výsledky svých kampaní. Na vašem profilu vše běží v pořádku. Ovšem když vejdete do svého Reklamního účtu na Facebooku (Ads Manageru / Správce reklam), nevidíte žádné výsledky jako obvykle, ale jen informaci "Máme problém načíst všechna požadovaná data.". Co s tím? Jak...