Jak vyzrát na českého klienta aneb proč má i marketing své lokální hranice

09.06.2022

Inspirovat se úspěšnou strategií může být v marketingu funkčním postupem. Proč to ovšem neplatí bezvýhradně? Proč jsou lokální trhy specifické? A v čem jsou Češi jako zákazníci unikátní? 

Možná vás nikdy nenapadlo se nad těmito otázkami zamýšlet. Možná přebíráte rady ze zahraničí naprosto přirozeně. Ovšem mě samotné se nedávno stal v reklamní kampani inspirované americkou knihou naprostý fail. 

Proto s tímto článkem přicházím. Abych vás upozornila, že ne všechny rady ze zahraničí jsou vždy 100% aplikovatelné i u nás. Pohodlně se proto usaďte, začínám.

Proč je při budování značky potřeba uvažovat lokálně

Inspirovat se radami, tipy a úspěchy zahraničních marketérů může být fajn a do jisté míry i funkční. Nicméně vždy myslete na to, že konkrétně v českém prostředí nemusejí být všechny postupy ze zahraničí 100% aplikovatelné a úspěšné.

Já vím, kontroverzní názor ve světě, kdy vše, co přichází ze zahraničí, hlavně z Ameriky, je považováno téměř za "písmo svaté". 

A rozhodně nechci říct, že by markeťáci za velkou louží neměli pravdu. Oni pravdu mají! Ale v americkém prostředí. 

Oni si své teorie a rady netestovali v Česku. Oni doporučují postupy, které jim fungovaly u nich. Což není špatně, ale: Češi nejsou Amíci.

Co Čech to unikát

Týká se to zejména komunikační strategie na sociálních sítích. Ne vždy si majitelé značek ani samotní marketéři uvědomují, že zdánlivě neomezený virtuální prostor má své hranice. Dány jsou hlavně geografickými specifiky.

Každá oblast má své specifické podmínky a ty ovlivňují smýšlení a nákupní chování zákazníků

Co je tedy vhodné například pro americký nebo francouzský trh, nemusí být optimální pro české spotřebitele. To, co se líbí v reklamě Angličanům, se nemusí líbit nám. To, co funguje v reklamách v Číně, nemusí vůbec fungovat v ČR.

Zkrátka jsme národ svérázný a jedinečný.

Samozřejmě jako vše - nemusí to platit vždy. Ale pokaždé, když se budete chtít inspirovat nějakou "zaručenou", "zázračnou", nebo dokonce "magickou" radou ze zahraničí, vždy si to raději otestujte s menším budgetem

Lepší, když přijdete "jen" o pár stovek, než o statisíce korun.

Marketing jako práce na zahrádce

S jistou nadsázkou bych mohla takové budování značky připodobnit k zahradničení

Aby vám vaše značka úspěšně "rostla", musíte o ni správně pečovat. Pokud bych se měla přidržet "zahrádkářské" analogie, lze říci, že pro pěstování jahod taktéž neuplatíte rady z pěstování třeba smrků.

Díky internetu jsme schopni se k novinkám a aktuálním trendům dostávat skutečně rychle a jsme svědky překotného vývoje v reálném čase. To je samozřejmě pro tak dynamicky se měnící prostředí, jakým jsou sociální sítě, výhodou.

Můžeme se tak inspirovat při budování značky postupy, které už s úspěchem vyzkoušel někdo jiný. Jednoduše řečeno - nejsme nuceni pomyslnou cestu prošlapávat od počátku a leckdy bolestně opakovat chyby. To je super!

Jenže...

Inspirovat se = ANO. Kopírovat = FUJ.

Přenášet obratem do českého prostředí všechny nové metody, o kterých se dozvíte ze zahraničí, nemusí být vždy jen ku prospěchu věci. Tak to prostě je. 

A nemusí to platit jen zahraničí vs. Česko. Může to platit i napříč jednotlivými obory, byť třeba v jedné zemi.

Jaký je český spotřebitel

Bavíme-li se o lokálních specifikách, jací jsou přímo Češi

V mnoha ohledech si čeští spotřebitelé vysloužili coby dominantní charakteristiku přízvisko "konzervativní". (Samozřejmě to neplatí zcela bezvýhradně)

Zákazník v tuzemských podmínkách ochotně věří své osvědčené zkušenosti. Nemění tak věci, které fungují. 

Ať už se jedná o příchuť zmrzliny nebo o barevné trendy v oblékání. Napříč obory se podnikatelé shodují, že v českých podmínkách se zákazník jen neochotně vzdává svých zvyklostí

Tomu je proto potřeba se přizpůsobit.

Zahraničními tipy se tak v oblasti marketingu můžeme pouze inspirovat. Vždy je však nutné upravit je na míru preferencím klienta z tuzemska

Do Česka mohou trendy ze zahraničí nakonec dorazit, ale mnohdy se zpožděním až v řádu několika let. Aplikovat je proto úspěšně často sice můžete, ale až s jistým odstupem.

A pamatujte, že ne vše. Někdy daná rada ani po letech neplatí. Prostě to u nás v Česku nefunguje.

Jasně si vymezte svou cílovku

Vymezit si cílový trh patří k základním pilířům úspěšného byznys plánu. Naprostá většina produktů není, a z podstaty věci ani nemůže být, navržena tak, aby vyhovovala všem zákazníkům. Demografická segmentace je proto jedním ze základních kritérií úspěšně cíleného marketingu.

A proto více než na zahraniční rady, dbejte na to, abyste se svou cílovkou komunikovali tím správným a vhodným jazykem a způsobem. Byť to třeba půjde proti dané radě ze zahraničí.

Ale čeho chcete reálně marketingem dosáhnout? Zavděčit se zahraničnímu markeťákovi, že jste jeho radu aplikovali?! Anebo získat zákazníka?!

Není rada jako rada

A zároveň nezapomínejte na to, jaký je zdroj dané rady. Pokud hovoříme o světově známých a slavných markeťácích, pak je velká pravděpodobnost, že je daná rada kvalitní a relevantní. 

Ale pokud se dostanete k příspěvku, ebooku, newsletteru, či čemukoliv jinému, od nějakého neznámého markeťáka, o kterém jste nikdy neslyšeli, pak tím tuplem vše berte s rezervou a raději si to vždy nejprve otestujte.

Inspirovat se, vzdělávat se - ANO. Bezhlavě kopírovat, napodobovat a aplikovat - NE.

Závěr aneb myslete lokálně

Při budování jakéhokoli podnikání je na místě myslet lokálně a nenechat se ukolébat myšlenkou, že internet stírá hranice. Pravdou je to jen do určité míry. Zákazníka a jeho preference ovlivňují i aktuální podmínky v místě, kde žije.

Na závěr opakuji - zahraniční rady rozhodně nejsou špatné a je fajn sledovat nejnovější mezinárodní dění. Ovšem ne vždy je vše 100% aplikovatelné i u nás.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Chystáte se spravovat placené kampaně na sociálních sítích a aktuálně žijete v blahé nevědomosti. Říkáte si, že to nemůže být tak komplikované nebo složité. Věříte, že to zvládnete levou zadní. Neřešíte kdopak copak. Zkrátka se do toho chcete vrhnout po hlavě a případné problémy, zádrhely a komplikace chcete řešit až po cestě. Jenže, přece jen je...

Můžeme zacílit naši placenou reklamu na sociálních sítích na fanoušky naší konkurence? A můžeme zacílit na fanoušky konkrétní uzavřené facebookové skupiny? A můžeme cílit konkrétně na Sportovní nadšence, Firmy, hotely a rekreační zařízení, nebo třeba na Domácnosti s velkou zahradou?

Často se u některých firem a klientů setkávám s očekáváním, že najmout si správce sociálních sítí znamená zbavit se kompletně všech starostí. Něco, jako kdyby si člověk najal osobního kuchaře a očekával, že mu bude vařit ty nejlepší speciality, aniž by mu ale řekl, co má rád, co nejí, nebo jestli náhodou nemá alergii na krevety. Realita...

"Paní Rumpala, kolik fanoušků na našem firemním profilu musíme mít, aby nám Facebook spustil placenou reklamu?" Přichází za mnou jednou za čas podobný dotaz. A odpověď je velice jednoduchá a přímočará: Žádné povinné množství fanoušků nikde není stanoveno. Jak to? A jak to s těmi fanoušky na sociálních sítích tedy je? Pojďme se na to podívat.

Začínáte s facebookovými reklamami. V tomto prostředí jste noví. Nikdy předtím jste zde reklamy neměli, ani s nimi zde nemáte žádnou zkušenost. A teď najednou z ničeho nic si Facebooku od vás začne z vaší platební karty strhávat nejprve 50 Kč, pak 100 Kč, poté 150 Kč, až třeba 200 Kč. A vy teď nevíte - ...