Jak řešit nepravdivé pomluvy na sociálních sítích?

14.06.2018

Máte firemní profil na sociálních sítích? Pak počítejte s tím, že kromě pozitivních ohlasů a referencí se zde jednou za čas může objevit i nějaká ta kritika. Chybovat je lidské, a tak je občas tato kritika oprávněná. Každý se musí podívat do svého svědomí. Ovšem v jistých momentech se jedná pouze o zhrzenou konkurenci či bývalého zaměstnance, kteří vás takto chtějí neprávem očernit. Jak takovou situaci můžete vyřešit? Jak se v takovou chvíli bránit? Na to vám odpovím v tomto článku.

Nejprve zkuste najít mimosoudní cestu

Než se pustíte na dlouhou a strastiplnou cestu soudních líčení, zkuste se s daným člověkem domluvit na mírumilovném řešení. Napište dané osobě, že se šířením pomluv dopouští trestné činnosti a požádejte ji slušně o smazání daného příspěvku. Pokud šiřitel neuposlechne vaši výzvu, můžete přikročit k právnímu vymáhání smazání daného příspěvku a požadování odškodného.

Český právní systém rozlišuje několik trestných činů a přestupků:

1. Pomluva jako přestupek

Podle § 49 zákona č. 200/1990 Sb. se přestupku dopustí ten, kdo jiného zneuctí, vystaví ho posměchu či ho nějak urazí. V tomto ohledu je pomluva považována za přestupem. Pokud tedy byla pomluvena vaše osoba nebo vaše firma, můžete vymáhat smazání daného příspěvku, požadovat odškodné a zároveň šiřitel pomluvy ještě dostane pokutu. Jen je nutné, aby pomluva byla dostatečně závažná a aby bylo prokazatelné, že si jí přečetla velká řada lidí a vašich potenciálních zákazníků, a tudíž vás poškodila.

2. Nekalá konkurence

Kromě fyzických osob, které vás mohou pomluvit (například bývalý zaměstnanec), vás může na sociálních sítích pomluvit i konkurence. Ta vás samozřejmě nepomluví pod oficiálním profilem své firmy. Udělá to tajně třeba pod nějakým osobním profilem některého ze zaměstnanců. 

Nejprve je tedy potřeba prokázat, že daný účet skutečně patří konkurenční firmě. Pokud se to podaří, lze uplatnit paragraf § 2972 občanského zákoníku 89/2012 Sb., ve kterém se doslova praví - "Kdo se účastní hospodářské soutěže (soutěžitel), nesmí při soutěžní činnosti, ani při sdružování k výkonu soutěžní činnosti, vlastní účast v hospodářské soutěži nekalou soutěží zneužívat, ani účast jiných v hospodářské soutěži omezovat." V případě pomluvy tedy došlo k omezování jiné firmy v hospodářské soutěži.

Právní žaloba

Po splnění všech podmínek a tedy i po prokázání, že šlo o pomluvu či nekalou konkurenci, můžete podat trestní oznámení. Ve chvíli, kdy orgán činný v přestupkovém nebo trestním řízení uzná, že se opravdu jednalo o pomluvu, začne se zabývat tím, zda máte nárok vyžadovat smazání příspěvku, odškodné a veřejnou omluvu.

Pokud tedy máte za to, že vás někdo neprávem na sociálních sítích očernil, rozhodně se nebojte a braňte se! Máte na to právo!

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si, co je nového

Jasně. Vy to víte. Komunikace - otevřená, upřímná, aktivní, oboustranná, přímá - je základem všech dobrých vztahů. Všech vztahů. A ano, to i těch pracovních. Spoiler: I těch, které jsou mezi vámi a agenturou, nebo třeba markeťákem externistou. Bez p̶r̶ác̶e̶ komunikace nebudou koláče...

"Opatrně na tečky a další podobné znamínka v příspěvcích, jako jsou například: ".,?!'-/" - Algoritmus to v popisku dost špatně bere. Paradoxně to může dost ovlivnit dosah příspěvku. To samé emoji "💪🏼😁🤝🏆", když je jich dva a více, pak to může negativně ovlivnit dosah příspěvku."

Nedávno mě jeden můj klient přivedl na zajímavou myšlenku: Lze placenými reklamami na soc. sítích dosahovat jak velmi odvážných a ambiciózních cílů, tak i extrémně vysoké kvality zacílení? Tedy, že jinými slovy budete cílit jen a pouze skutečně na ty nejlepší, nejefektivnější a zkrátka na ty nej. lidi a na nikoho jiného? A cena za výsledek...