GDPR vs. reklama na Facebooku

19.07.2023

GDPR. Nic nového pod sluncem. Ovlivnilo už řadu oblastí a reklama na Facebooku není výjimkou. Na které důležité zásady byste v této souvislosti měli dbát?

Jak GDPR ovlivňuje reklamu na Facebooku

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) vstoupilo v platnost v květnu 2018. Týká se veškerých společností, které zpracovávají osobní údaje fyzických osob v rámci Evropské unie, bez ohledu na to, kde daná společnost sídlí.

GDPR vytvořilo nový právní rámec ochrany osobních údajů. V roce 2022 přitom z průzkumů vyplynulo, že se až 45 % obyvatel Evropy stále obává o své soukromí. 

Na druhou stranu toto nařízení vyvolává na straně inzerentů otázky, zda pro ně GDPR není překážkou k využívání uživatelských dat. Co tedy ve skutečnosti obnáší?

Abyste z pozice inzerenta mohli dodržet toto nařízení, především si musíte být vědomi, že ochranu vyžadují tyto okruhy informací:

  • identifikační údaje, jako je jméno, adresa, číslo občanského průkazu

  • webové údaje, jako je poloha, IP adresa, údaje o souborech cookie a štítky RFID

  • zdravotní informace

  • rasové či etnické údaje

  • politické názory

  • sexuální orientace

Jak koncipovat reklamu v souladu s GDPR

Pokud tedy na Facebooku provozujete reklamu a chcete tak činit plně v souladu s GDPR, měli byste mít na paměti především následující zásady:

  • Musíte své odběratele informovat o tom, jak budete jejich údaje používat.

  • Uživatelé vám musí udělit souhlas, než jejich údaje použijete, přičemž svůj souhlas mohou také kdykoliv odvolat.

  • Je pro vás povinné předložit svým zákazníkům jejich údaje, kdykoliv si je vyžádají.

  • Uživatelé musí mít možnost upravit jakoukoliv část informací, kterou chtějí.

  • Uživatelé mají právo své údaje také vymazat, kdykoliv to požadují.

Musíte tak, jednoduše řečeno, transparentně o výše uvedených oblastech svoje zákazníky informovat pomocí Zásad ochrany osobních údajů. Svému cílovému publiku jste povinni zřetelně vysvětlit, k čemu přesně žádáte o povolení a k jakému účelu použijete data, která dotyčný vaším směrem sdílel.

Jaké jsou důsledky uplatnění GDPR na Facebooku

Uživatel tak musí svou vůli projevit aktivně, například pomocí zaškrtnutí tlačítka na webu. A pozor, při využití e-mailových kontaktů z e-mailingu pro zacílení reklamy na Facebooku je zapotřebí dokonce zvláštní souhlas.

V praxi může být nyní na Facebooku vlivem tohoto nového ustanovení ztíženo oslovení širšího cílového publika, neboť je nutno si vyžádat souhlas s tím, že má uživatel zájem o propagační obsah a chce být oslovován s konkrétními nabídkami.

Nicméně dopad může být i pozitivní, uživatel již vědomě souhlasil s nabídkou a lze tedy předpokládat, že ho zajímá. Tudíž existuje větší šance na konverzi.

Závěr aneb jak na GDPR na Facebooku

Ustanovení o ochraně osobních údajů inzerentům částečně zkomplikovalo jejich působení na oblíbené sociální síti. Chcete-li dodržet požadovaná pravidla, je potřeba se zaměřit na to, jaké údaje svých zákazníků zpracováváte a jak s nimi nakládáte. A pozor na využívání e-mailových kontaktů ze své e-mailingové databáze. Bez písemného souhlasu svých zákazníků ani ránu.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Založili jste si nový firemní facebookový profil? Anebo už jeden máte dlouhá léta? A až teď jste si u něj všimli, že se vám v URL adresním řádku nezobrazuje například "www.facebook.com/vase-skvela-firma", ale jen nějaké podivné znaky a čísla? A chtěli byste to napravit? Tak to jste tady správně! Právě tady si společně prakticky krok za krokem...

Máte sítě. Máte kampaně. A sem tam se do nich podíváte. Zejména na ta kouzelná čísílka. Někdy rostou, jindy klesají. Někdy svými posty a kampaněmi oslovíte desítky tisíc lidí, jindy jen drobnější tisíce. Je vůbec dosah důležitý? Měli byste tuto metriku vůbec sledovat? A proč není vhodné hnát se jen za dosahy?

Správa sociálních sítí a online reklama nejsou o náhodě. Pokud jste si doteď mysleli, že pustíte jednu kampaň za 1 000 Kč měsíčně a stane se zázrak, tak vás bohužel zklamu. Pokud chcete na Facebooku prodávat, je potřeba mít v ruce jasnou strategii, která dává algoritmu dostatek dat a informací. Tím základním, co rozhoduje o výkonu kampaně, je ...

V oblasti firemních soc. sítí se pohybuju už 10 let (bože, já jsem stará :-D ). A za tu dobu se tohle prostřední extrémně proměnilo. Od doby, kdy jsme si vymýšleli texty sami a stahovali si fotky jen z fotobank, přes tvorbu vlastních fotografií, až po nutnost tvoření hlavně videí a tvorbu textů s pomocí AI. Byla to divoká jízda a věřím, že ...

Pokud mě už sledujete nějaký ten pátek, možná jste zaznamenali článek ohledně Speciální kategorie reklam u placených kampaní na soc. sítích. Zejména se to týká reklam cílící na Bydlení, Zaměstnání, Finanční produkty a Politiku. Takže pokud podnikáte například v oblasti realit, nemovitostí a bydlení, jedna z těchto speciálních kategorií reklam se...