Byl normální všední den. Všichni mířili do práce, do školy. Všichni se chystali někam běžet. Ale vám se zastavil svět. Jakoby vše najednou zamrzlo. Nedokážete se dostat na svůj účet na Facebooku. A na e-mailu vám do obličeje svítí obyčejný e-mail "Váš účet byl zablokován. Pokud jej chcete odblokovat, musíte se odvolat."
Dosah vs. úspěšnost kampaní - Je množství oslovených lidí důležité?
Máte sítě. Máte kampaně. A sem tam se do nich podíváte. Zejména na ta kouzelná čísílka. Někdy rostou, jindy klesají. Někdy svými posty a kampaněmi oslovíte desítky tisíc lidí, jindy jen drobnější tisíce. Je vůbec dosah důležitý? Měli byste tuto metriku vůbec sledovat? A proč není vhodné hnát se jen za dosahy?

Dosah = Dobrý rádce, zlý pán
Dosah je i není důležitou metrikou. (Stejně jako asi vše na soc. sítích)
Může vám napovědět, jak atraktivní vyhodnotila daná soc. síť váš obsah a tedy, zda jej šířila dál, mezi více lidí, anebo jej naopak tlumila a zařezávala.
To pro vás může být skvělým vodítkem, zda to děláte dobře a zda to lidi baví, či ne.
Jenže...
Dosah není zdaleka jedinou metrikou, kterou byste měli sledovat.
Dalšími neméně důležitými čísly jsou reakce, zobrazení cílové stránky, konverze a další.
Daná kampaň totiž klidně může mít velký dosah, ale ve výsledku skutek utek.
Žádné výsledky, žádné reakce, žádné prodeje, žádné objednávky, žádní noví klienti.
A to pro sociální síť není dobrý signál.
Možná to znáte – váš příspěvek má 50 000 zobrazení, ale na web z něj přišlo jen 5 lidí a reagovali na něj jen 2. V takové chvíli si uvědomíte, že samotný dosah je jen číslo, které vás může ukolébat.
Zasáhnout co nejvíce lidí ≠ Zasáhnout co nejvíce zainteresovaných/správných lidí
Pak je taky potřeba zopakovat, že to, že zasáhnete obrovské množství lidí, ještě neznamená, že to jsou relevantní lidé, že se z nich stanou platící zákazníci a že z nich někdy něco budete mít.
Na soc. sítích sice můžete oslovit statisíce lidí, ale pokud to budou jen random kolemjdoucí, tak k čemu vám to bude?!
Zasáhnout co nejvíce lidí ještě neznamená zasáhnout co nejvíce zainteresovaných/správných lidí.
Lepší je zasáhnout 5 000 lidí, kteří váš produkt opravdu potřebují, než 50 000, kteří o něj nikdy zájem mít nebudou.
Vaší cílovkou nejsou všichni, byť o tom jste skálopevně přesvědčení. ;-)
Sítě nejsou jako televize o zásahu, ale o konverzích
Pokud jste zvyklí mít reklamy v televizi, možná jste taky zvyklí, že právě zásah (onen dosah) je jednou z nejdůležitějších metrik. A dává to smysl.
Televize (v klasickém pojetí, nikoliv na internetu) totiž většinou nemají žádné akční tlačítko "Koupit", "Proklik na web", nebo "Zavolat".
Televize skutečně hlavně "prodává" množství oslovených a zaujatých diváků. To je u ní gró.
Jenže sociální sítě jsou úplně odlišnou platformou a médiem.
To je, jako byste srovnávali jablka a jahody. Obojí sice začíná na písmeno -j, ale tím jejich podobnost končí.
Stejně jako u televize a u sociálních sítí (nyní, v tuto dobu) hrají prim videa a pohyblivé reklamy, tak vše ostatní je naprosto odlišné.
Na sociálních sítích je mnohem důležitější než dosah, tak právě reakce, aktivita, prokliky, konverze. Sociální sítě potřebují vidět od vašich sledujících interakce a aktivitu. Pokud to nevidí, budou ukazovat váš obsah méně. A to samozřejmě nechcete.
Proto je důležité zasáhnout nejen co nejvíce relevantních lidí, ale také je svým obsahem dostatečně zaujmout, a to natolik, aby udělali nějakou aktivitu (buď přímo na dané síti, anebo u vás na webu).
Dosah na soc. sítích je mnohem dražší než v televizi
Možná si teď říkáte - však ono to nevadí. Do reklamy dáme jen pár korun denně a alespoň díky tomu oslovíme mnohem více lidí na soc. sítích. A třeba z nich pár procent budou relevantní lidé, které to zaujme.
Ovšem - jak už víte z textu výše - pokud ti lidé neudělají žádnou reakci, je jejich oslovení na sítích prakticky nulové. Síť je vyhodnotí jako nerelevantní a nebude s nimi dále pracovat.
Taktéž je potřeba si uvědomit, že konkurence na sítích je mnohem větší, mohutnější a silnější, než konkurence v televizi.
V televizi máte jen pár reklamních spotů za pár minut mezi pořady. Na sítích máte nekonečný proud reklamy od tisíců firem po celé republice, mnohdy i z celého světa.
Na sítích jsme jako uživatelé mnohem více bombardování nejrůznějším obsahem (firemním i nefiremním, osobním i reklamním), a proto váš nekontrolovaný a nesegmentovaný zásah tak může být ve výsledku možná i dokonce dražší, než právě v oné televizi.
Algoritmus navíc funguje jako filtr – pokud první vlna oslovených nereaguje, síť váš příspěvek zastaví. To znamená, že platíte za neaktivní publikum a zároveň si snižujete šanci, že příště váš obsah uvidí ti správní.
Jaká je tedy ta nejlepší strategie na sítě?
Pokud máte e-shop, anebo něco nabízíte či prodáváte online, pak bych vám doporučila spíše než na dosah a povědomí cílit na konkrétní aktivitu - reakce, prokliky či rovnou prodeje.
Samozřejmě tak, aby to zapadalo do vašeho marketingového funnelu a zákaznické cesty vašich klientů.
Dosah a povědomí bych volila jen skutečně v těch nejvýjimečnějších případech, ale stejně bych to vždy hodně pečlivě zvažovala, zda se vám spíše více neoplatí některý z jiných cílů.
Jak se sami můžete rozhodnout, zda je kampaň na dosah pro vás ta pravá? Odpovězte si na následující otázky:
Chci jen, aby lidé věděli, že existuji?
-
Nebo chci, aby udělali konkrétní akci?
-
Vím přesně, koho chci oslovit?
-
Mám obsah, který je k tomu dovede?
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si jako první, co je nového
Založili jste si nový firemní facebookový profil? Anebo už jeden máte dlouhá léta? A až teď jste si u něj všimli, že se vám v URL adresním řádku nezobrazuje například "www.facebook.com/vase-skvela-firma", ale jen nějaké podivné znaky a čísla? A chtěli byste to napravit? Tak to jste tady správně! Právě tady si společně prakticky krok za krokem...
Máte sítě. Máte kampaně. A sem tam se do nich podíváte. Zejména na ta kouzelná čísílka. Někdy rostou, jindy klesají. Někdy svými posty a kampaněmi oslovíte desítky tisíc lidí, jindy jen drobnější tisíce. Je vůbec dosah důležitý? Měli byste tuto metriku vůbec sledovat? A proč není vhodné hnát se jen za dosahy?
Správa sociálních sítí a online reklama nejsou o náhodě. Pokud jste si doteď mysleli, že pustíte jednu kampaň za 1 000 Kč měsíčně a stane se zázrak, tak vás bohužel zklamu. Pokud chcete na Facebooku prodávat, je potřeba mít v ruce jasnou strategii, která dává algoritmu dostatek dat a informací. Tím základním, co rozhoduje o výkonu kampaně, je ...
V oblasti firemních soc. sítí se pohybuju už 10 let (bože, já jsem stará :-D ). A za tu dobu se tohle prostřední extrémně proměnilo. Od doby, kdy jsme si vymýšleli texty sami a stahovali si fotky jen z fotobank, přes tvorbu vlastních fotografií, až po nutnost tvoření hlavně videí a tvorbu textů s pomocí AI. Byla to divoká jízda a věřím, že ...
Přemýšlíte nad externím správcem sociálních sítí? Jak se vám s ním bude nejlépe spolupracovat?
Je léto. Většina vašich kamarádů, kolegů nebo rodinných příslušníků míří někam k vodě, k moři nebo na dovolenou. Taky byste se k nim chtěli přidat. Ale nemůžete. Musíte vymýšlet obsah na vaše sociální sítě. Jednou jste přece podnikatel/ka, tak se musíte otáčet. Nebo ne?!