Dosah vs. úspěšnost kampaní - Je množství oslovených lidí důležité?

14.08.2025

Máte sítě. Máte kampaně. A sem tam se do nich podíváte. Zejména na ta kouzelná čísílka. Někdy rostou, jindy klesají. Někdy svými posty a kampaněmi oslovíte desítky tisíc lidí, jindy jen drobnější tisíce. Je vůbec dosah důležitý? Měli byste tuto metriku vůbec sledovat? A proč není vhodné hnát se jen za dosahy?

Dosah = Dobrý rádce, zlý pán

Dosah je i není důležitou metrikou. (Stejně jako asi vše na soc. sítích)
Může vám napovědět, jak atraktivní vyhodnotila daná soc. síť váš obsah a tedy, zda jej šířila dál, mezi více lidí, anebo jej naopak tlumila a zařezávala.

To pro vás může být skvělým vodítkem, zda to děláte dobře a zda to lidi baví, či ne.

Jenže...

Dosah není zdaleka jedinou metrikou, kterou byste měli sledovat.
Dalšími neméně důležitými čísly jsou reakce, zobrazení cílové stránky, konverze a další.

Daná kampaň totiž klidně může mít velký dosah, ale ve výsledku skutek utek.
Žádné výsledky, žádné reakce, žádné prodeje, žádné objednávky, žádní noví klienti.

A to pro sociální síť není dobrý signál.

Možná to znáte – váš příspěvek má 50 000 zobrazení, ale na web z něj přišlo jen 5 lidí a reagovali na něj jen 2. V takové chvíli si uvědomíte, že samotný dosah je jen číslo, které vás může ukolébat.

Zasáhnout co nejvíce lidí ≠ Zasáhnout co nejvíce zainteresovaných/správných lidí

Pak je taky potřeba zopakovat, že to, že zasáhnete obrovské množství lidí, ještě neznamená, že to jsou relevantní lidé, že se z nich stanou platící zákazníci a že z nich někdy něco budete mít.

Na soc. sítích sice můžete oslovit statisíce lidí, ale pokud to budou jen random kolemjdoucí, tak k čemu vám to bude?!

Zasáhnout co nejvíce lidí ještě neznamená zasáhnout co nejvíce zainteresovaných/správných lidí.

Lepší je zasáhnout 5 000 lidí, kteří váš produkt opravdu potřebují, než 50 000, kteří o něj nikdy zájem mít nebudou.

Vaší cílovkou nejsou všichni, byť o tom jste skálopevně přesvědčení. ;-)

Sítě nejsou jako televize o zásahu, ale o konverzích

Pokud jste zvyklí mít reklamy v televizi, možná jste taky zvyklí, že právě zásah (onen dosah) je jednou z nejdůležitějších metrik. A dává to smysl.
Televize (v klasickém pojetí, nikoliv na internetu) totiž většinou nemají žádné akční tlačítko "Koupit", "Proklik na web", nebo "Zavolat". 

Televize skutečně hlavně "prodává" množství oslovených a zaujatých diváků. To je u ní gró.

Jenže sociální sítě jsou úplně odlišnou platformou a médiem.

To je, jako byste srovnávali jablka a jahody. Obojí sice začíná na písmeno -j, ale tím jejich podobnost končí.

Stejně jako u televize a u sociálních sítí (nyní, v tuto dobu) hrají prim videa a pohyblivé reklamy, tak vše ostatní je naprosto odlišné.

Na sociálních sítích je mnohem důležitější než dosah, tak právě reakce, aktivita, prokliky, konverze. Sociální sítě potřebují vidět od vašich sledujících interakce a aktivitu. Pokud to nevidí, budou ukazovat váš obsah méně. A to samozřejmě nechcete.

Proto je důležité zasáhnout nejen co nejvíce relevantních lidí, ale také je svým obsahem dostatečně zaujmout, a to natolik, aby udělali nějakou aktivitu (buď přímo na dané síti, anebo u vás na webu).

Dosah na soc. sítích je mnohem dražší než v televizi

Možná si teď říkáte - však ono to nevadí. Do reklamy dáme jen pár korun denně a alespoň díky tomu oslovíme mnohem více lidí na soc. sítích. A třeba z nich pár procent budou relevantní lidé, které to zaujme.

Ovšem - jak už víte z textu výše - pokud ti lidé neudělají žádnou reakci, je jejich oslovení na sítích prakticky nulové. Síť je vyhodnotí jako nerelevantní a nebude s nimi dále pracovat.

Taktéž je potřeba si uvědomit, že konkurence na sítích je mnohem větší, mohutnější a silnější, než konkurence v televizi.
V televizi máte jen pár reklamních spotů za pár minut mezi pořady. Na sítích máte nekonečný proud reklamy od tisíců firem po celé republice, mnohdy i z celého světa.

Na sítích jsme jako uživatelé mnohem více bombardování nejrůznějším obsahem (firemním i nefiremním, osobním i reklamním), a proto váš nekontrolovaný a nesegmentovaný zásah tak může být ve výsledku možná i dokonce dražší, než právě v oné televizi.

Algoritmus navíc funguje jako filtr – pokud první vlna oslovených nereaguje, síť váš příspěvek zastaví. To znamená, že platíte za neaktivní publikum a zároveň si snižujete šanci, že příště váš obsah uvidí ti správní.

Jaká je tedy ta nejlepší strategie na sítě?

Pokud máte e-shop, anebo něco nabízíte či prodáváte online, pak bych vám doporučila spíše než na dosah a povědomí cílit na konkrétní aktivitu - reakce, prokliky či rovnou prodeje

Samozřejmě tak, aby to zapadalo do vašeho marketingového funnelu a zákaznické cesty vašich klientů.

Dosah a povědomí bych volila jen skutečně v těch nejvýjimečnějších případech, ale stejně bych to vždy hodně pečlivě zvažovala, zda se vám spíše více neoplatí některý z jiných cílů.

Jak se sami můžete rozhodnout, zda je kampaň na dosah pro vás ta pravá? Odpovězte si na následující otázky:

  • Chci jen, aby lidé věděli, že existuji?

  • Nebo chci, aby udělali konkrétní akci?

  • Vím přesně, koho chci oslovit?

  • Mám obsah, který je k tomu dovede?

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Máte sítě. Máte kampaně. A sem tam se do nich podíváte. Zejména na ta kouzelná čísílka. Někdy rostou, jindy klesají. Někdy svými posty a kampaněmi oslovíte desítky tisíc lidí, jindy jen drobnější tisíce. Je vůbec dosah důležitý? Měli byste tuto metriku vůbec sledovat? A proč není vhodné hnát se jen za dosahy?

Správa sociálních sítí a online reklama nejsou o náhodě. Pokud jste si doteď mysleli, že pustíte jednu kampaň za 1 000 Kč měsíčně a stane se zázrak, tak vás bohužel zklamu. Pokud chcete na Facebooku prodávat, je potřeba mít v ruce jasnou strategii, která dává algoritmu dostatek dat a informací. Tím základním, co rozhoduje o výkonu kampaně, je ...

V oblasti firemních soc. sítí se pohybuju už 10 let (bože, já jsem stará :-D ). A za tu dobu se tohle prostřední extrémně proměnilo. Od doby, kdy jsme si vymýšleli texty sami a stahovali si fotky jen z fotobank, přes tvorbu vlastních fotografií, až po nutnost tvoření hlavně videí a tvorbu textů s pomocí AI. Byla to divoká jízda a věřím, že ...

Pokud mě už sledujete nějaký ten pátek, možná jste zaznamenali článek ohledně Speciální kategorie reklam u placených kampaní na soc. sítích. Zejména se to týká reklam cílící na Bydlení, Zaměstnání, Finanční produkty a Politiku. Takže pokud podnikáte například v oblasti realit, nemovitostí a bydlení, jedna z těchto speciálních kategorií reklam se...

Vlastníte firemní profil na sociálních sítích? Pak o něj určitě nechcete přijít. Ani i když nemá tisíce fanoušků, desítky tisíc reakcí a desetiletou historii, rozhodně o dosavadní práci přijít nechcete. Proto si zabezpečte svůj osobní profil. Ano, zní to divně - proč zrovna osobní profil, když se tady bavíme o tom firemním, ale má to...