Faktory, které ovlivňují náklady na reklamu na Instagramu

04.08.2022

Nákladovost reklamy na jednotlivých sociálních sítích vstupuje jakožto významný faktor do celkové koncepce rozpočtu na marketing. Co všechno může ovlivnit výši nákladů konkrétně u reklamy na Instagramu a jakým způsobem? Pojďme se na to podívat.

Nákladovost reklamy na Instagramu 

Nákladovost reklamy může ovlivnit celá řada faktorů. Primárně se jedná především o:

  • typ reklamy

  • model nabídky

  • cíle kampaně

  • skóre relevance reklamy

  • cílené publikum (demografické údaje)

  • velikost publika

  • odhadovaná míra akce

  • den v týdnu

  • příležitost (svátky a další významné dny)

  • trh

Proberme si tedy tyto jednotlivé faktory.

Typ reklamy

Na Instagramu se mohou objevit celkem čtyři typy reklam. Nejznámější je jednoznačně běžná fotografie ve feedu. Dále se jedná o video reklamu a takzvanou karouselovou reklamu, případně ještě o reklamy v Příbězích (Stories).

Reklamy obsahující pouze jediný obrázek jsou levnější a efektivnější. Oproti tomu při inzerování na Instagramu fungují karouselové reklamy a reklamy s více obrázky mnohem hůře. Akviziční náklady jsou u nich znatelně vyšší. Skvěle ovšem fungují také video reklamy nebo reklamy ve Stories.

Model nabídky

Model nabídky určuje, jak vysoké budou náklady za reklamu na Instagramu za jedno kliknutí. Řídí se tím, jak vysokou částku jste ochotni zaplatit za získání svých potenciálních zákazníků.

Pozor, na Instagramu jsou vyšší částky nabídek, takže pokud chcete získat více kliknutí a zobrazení, zamyslete se nad tímto bodem.

Každá značka si přirozeně přeje platit za jedno kliknutí co nejnižší částku, nicméně nižší částky nabídek někdy nemusejí být vhodnou volnou. Platí to zejména pro vysoce konkurenční trhy. Pro zjednodušení poskytuje Instagram funkci, která umožňuje upravit výši nabídky podle konkrétních faktorů.

Cíle kampaně

Instagram nabízí až 18 možných tlačítek call-to-action, které vyhovují různým cílům kampaně. Stejně jako Facebook i Instagram využívá cíle kampaně k tomu, aby vám pomohl se zorientovat na správné publikum.

Pakliže je cíl kampaně nastaven  správně, máte možnost reklamu více přizpůsobit publiku, což pomáhá snížit náklady na kliknutí na reklamu Instagram.

Skóre relevance reklamy

Instagram se snaží svým uživatelům přinášet relevantní obsah bez ohledu na to, zda se jedná o reklamy nebo příspěvky ve feedu. 

Prostřednictvím skóre relevance reklamy síť určuje jednak, kdo vaši reklamu uvidí, ale i to, jaká je pravděpodobnost, že se do ní publikum zapojí.

Pakliže cílové publikum zahájí interakci vůči vaší reklamě tím, že ji bude lajkovat, komentovat, sdílet nebo na ni klikat, zlepší se postupně její skóre relevance, což pomůže snížit průměrnou cenu za kliknutí (CPC).

Cílené publikum (demografické údaje)

Cílení na nesprávné publikum znamená nižší nebo žádné zapojení, což v konečném důsledku vede k vyšším nákladům.

Například, pokud chcete zacílit na zákazníky z oblasti B2B, může být provozování reklamních kampaní dražší, protože na Instagramu figuruje prozatím méně podniků, které se zapojují do komunikace s dalšími takovými subjekty.

Jestliže se zaměříte na demografické údaje, můžete rovněž dojít k zajímavému poznatku, že nákladnější je inzerovat na Instagramu pouze pro ženské publikum, protože ženy se častěji zapojují do reklam na Instagramu a je zde tedy větší konkurence.

Velikost publika

Pokud se budete orientovat na širší publikum, obvykle se to na nákladech projeví příznivěji, protože je méně výrazná i konkurence. Jakmile své publikum naopak zúžíte, a to například třeba prostřednictvím cílení skrze lokalitu nebo věkovou skupinu, povede to i k nárůstu nákladů, protože konkurence pro určité skupiny je obvykle vyšší.

Vyřazení věkové skupiny, která vás stojí více, však může také pomoci snížit nákladovost. V tomto případě byste tedy měli zahájit kampaň na Instagramu s vybraným publikem a pak ji přizpůsobit podle toho, zda náklady na kliknutí rostou, nebo naopak klesají.

Odhadovaná míra akce

Vyšší odhadovaná míra akce znamená, jednoduše řečeno, také vyšší pravděpodobnost dosažení požadovaných výsledků.

Samotný Instagram usiluje o to, abyste spouštěli ty reklamy, které nutí publikum k zapojení a k interakci. Pokud naopak síť zjistí, že odhadovaná míra akce vašich reklam je vyšší, bude ochotna vaši reklamu umístit ke svým uživatelům jako první.

Den v týdnu

Byť si řada lidí myslí opak, engagement na Instagramu charakteristicky klesá o víkendu. Vyrovnanost je v tomto směru naopak patrná v době od pondělí do pátku. A míra aktivity vašich sledujících je zřetelně nižší každý den před 6. hodinou a po 21. hodině.

Zatímco nejlepším dnem pro spuštění reklamy na Instagramu je dle statistik středa, vůbec nejhorší dobu z tohoto hlediska naopak představuje neděle. Pokud tedy spouštíte reklamy během všedních dnů, zejména ve středu, počítejte i s vyššími platbami.

Příležitost (svátky a další významné události)

Reklamy na Instagramu zaměřené na zvláštní příležitosti jsou často nákladné, protože téměř každá firma se během těchto atraktivních událostí snaží oslovit své publikum nabídkou lukrativních nabídek a speciálních slev. 

Valentýn, Velikonoce, Mezinárodní den žen, Halloween, Black Friday, Vánoce. To jsou všechno dny, svátky a významné události, kterých chce marketingově využít prakticky každá firma.

Vzhledem k tomu, že konkurence bude v takto exponovaném období vysoká, rychle se zvýší CPC. Je tedy třeba rozumně sestavit rozpočet pro oblíbené příležitosti.

Trh

Náklady na reklamu na Instagramu jsou také ovlivněny trhem. Na některých trzích vládne totiž typicky vždy výraznější konkurence. Týká se to například oblasti oděvů, doplňků stravy, elektroniky a kosmetiky

V důsledku toho je CPC pro reklamy na určitých trzích obvykle vyšší než na jiných trzích s primárně nižší konkurencí.

Závěr

Náklady na reklamu na Instagramu tedy můžete velmi dobře optimalizovat. Tím je možné účinně nastavit marketing na sociálních sítích tak, aby s přihlédnutím k zisku byla jeho výkonnost adekvátní. Musíte si však být vědomi důležitých určujících faktorů.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Měli jste spuštěné placené kampaně v prostředí METY. Něco jste tam utratili. Jenže v den splatnosti kampaní (ať už konkrétní den v měsíci, anebo dosažení určité částky), vám z nějakého důvodu platba neproběhla. Reklamní účet se vám tedy kompletně zablokoval. Kampaně stopnuly. Co teď? Jak se to dá vyřešit? A kde můžete znovu zadat úhradu svých...

Jasně. Vy to víte. Komunikace - otevřená, upřímná, aktivní, oboustranná, přímá - je základem všech dobrých vztahů. Všech vztahů. A ano, to i těch pracovních. Spoiler: I těch, které jsou mezi vámi a agenturou, nebo třeba markeťákem externistou. Bez p̶r̶ác̶e̶ komunikace nebudou koláče...

"Opatrně na tečky a další podobné znamínka v příspěvcích, jako jsou například: ".,?!'-/" - Algoritmus to v popisku dost špatně bere. Paradoxně to může dost ovlivnit dosah příspěvku. To samé emoji "💪🏼😁🤝🏆", když je jich dva a více, pak to může negativně ovlivnit dosah příspěvku."

Nedávno mě jeden můj klient přivedl na zajímavou myšlenku: Lze placenými reklamami na soc. sítích dosahovat jak velmi odvážných a ambiciózních cílů, tak i extrémně vysoké kvality zacílení? Tedy, že jinými slovy budete cílit jen a pouze skutečně na ty nejlepší, nejefektivnější a zkrátka na ty nej. lidi a na nikoho jiného? A cena za výsledek...

Facebook vás zablokoval. Nefunguje vám dvoufázové ověření. Zabránil vám zkrátka přístup do vašeho osobního účtu. Jenže vaše placené kampaně pod vaším firemním účtem vám stále běží. Máte je naplánované na neurčito. Vy je ale potřebujete ihned zastavit. Jak to tedy můžete udělat i bez toho, aniž byste se dostali do svého Reklamního účtu?

Je den jako každý jiný. Kontrolujete si svůj Reklamní účet. Chcete se podívat na výsledky svých kampaní. Na vašem profilu vše běží v pořádku. Ovšem když vejdete do svého Reklamního účtu na Facebooku (Ads Manageru / Správce reklam), nevidíte žádné výsledky jako obvykle, ale jen informaci "Máme problém načíst všechna požadovaná data.". Co s tím? Jak...