Vánoce - Jak dopadly?

04.01.2018

Vím, že Vánoce skončily a že už o nich určitě nechcete alespoň zase rok slyšet, ale pojďme si je ještě jednou shrnout a vyhodnotit. Pro mnoho firem jsou totiž Vánoce nejdůležitější částí roku, kdy se jim mohou tržby zvednout až o desítky procent. Pojďme si vyhodnotit, jak pro vás dopadly, zda byly úspěšné a z čeho se můžete poučit do budoucna.

Vánoční akce, slevy, soutěže

Určitě jste i vy měli před Vánoci 2017 pro své zákazníky připravenou nějakou speciální akci, velkou slevu nebo soutěž. Spousta firem v České republice měla. A jak pro vás tato akce dopadla? Zvýšila vám tržby, počet fanoušků na sociálních sítích, počet objednávek? Získali jste díky ní velkého obchodního partnera?

Na tyto otázky si samozřejmě musíte odpovědět sami. Stačí se například podívat na statistiky v září a v říjnu a porovnat je s těmi listopadovými a prosincovými, či na cashlow postupem času.

Já bych se ale v tomto článku chtěla věnovat trochu jiné otázce, a to samotné organizaci a plánování těchto akcí.

Obrovská chyba velkého množství firem

Nemusí to být zrovna váš případ, a tak si určitě neberte následující řádky osobně. Pokuste se z toho ale vzít maximum a třeba se také poučit do budoucna.

Spousta firem totiž nechávala plánování takových akcí až na poslední chvíli. A teď nemyslím na listopad, ale třeba až na 7. prosince. Ano, čtete správně, třeba až na 7. prosince. A to ne tak, že by už vše bylo připraveno, ale 7. prosince teprve přišel prvotní nápad na nějakou akci.

Nemusíte se mnou souhlasit, ale takové akce by už měly být minimálně od listopadu zveřejněné a rozjeté. 7. prosince samozřejmě není konec světa a stále svou akcí můžete oslovit spoustu fanoušků, ale už to není za pět minut dvanáct, ale doslova půl jedné.

Proč je plánování speciálních akcí dopředu důležité?

Popíšu vám tento problém z profesionálního hlediska.

Vezměte si, že vás napadne námět na zajímavou akci, slevu či soutěž. Ať už na Vánoce, Valentýna, léto, Halloween... Předáte jej nějakému specialistovi, řekněme mně, tedy správci sociálních sítí. Většina správců je sice zaneprázdněná na týdny dopředu, ale dobře, vím, jak moc je to důležité, a tak tento nápad zpracuji prioritně v extrémně rychlém čase. Ovšem co tím získáme? Rychle zplichtěný nápad, který není domyšlený, ani pořádně propracovaný. Jen zkrátka, aby byl...

A teď si to vezmeme ze správného úhlu pohledu, jak by to mělo vypadat:

Už například v září začnete promýšlet vánoční akci. Své nápady představíte rodině, přátelům, zaměstnancům, správci sociálních sítí... Ti všichni vám je okomentují a dají vám k nim svou zpětnou vazbu. Tu v klidu zapracujete a pořádně nápad ještě dopilujete.

Promyšlený koncept zadáte grafikovi a kreativci, například onomu správci sociálních sítí. Ti nápad zpracují kreativně, například hned v několika variantách. Následně jej i oni vypilují k dokonalosti.

A nakonec, třeba o dva měsíce později, tedy 1. listopadu, je zveřejněna naprosto bezvadná akce, sleva či soutěž, která bude mít šmrnc, bude naprosto perfektně zpracovaná po grafické i kreativní stránce, bude promyšlená, bude fanoušky bavit, bude se jim líbit, budou ji sdílet, bude úspěšná.

Rozdíl je v kvalitě

Ano, i rychle vytvořená akce může mít úspěch, být propracovaná a zaujmout lidi, ale věřte mi, většinou je to právě naopak! Vidíte tedy ten rozdíl?

Není to o tom za každou cenu něco vymyslet a vytvořit. Nemusíte být za každou cenu jako všichni ostatní. Ale pokud už chcete nějakou akci, slevu či soutěž vytvořit, myslete na to, že 7. prosince se Vánoční akce nevymýšlí! To už mají být dávno vymyšlené, zpracované a hlavně zveřejněné!

Také myslete na samotné zákazníky a fanoušky. Ti jsou denně, zejména před Vánoci, bombardováni tisíci slevami, reklamami, soutěžemi, akcemi. A pokud je budete chtít oslovit, bude to chtít víc, než rychle v Malování vytvořený obrázek.

TIP PRO VÁS: I když leden teprve začal, vy už byste měli pilně vymýšlet nějakou Valentýnskou akci. Právě teď je nejvyšší čas. Nejpozději 31. ledna by už totiž měla být zveřejněná!

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si, co je nového

Facebook vás zablokoval. Nefunguje vám dvoufázové ověření. Zabránil vám zkrátka přístup do vašeho osobního účtu. Jenže vaše placené kampaně pod vaším firemním účtem vám stále běží. Máte je naplánované na neurčito. Vy je ale potřebujete ihned zastavit. Jak to tedy můžete udělat i bez toho, aniž byste se dostali do svého Reklamního účtu?

Je den jako každý jiný. Kontrolujete si svůj Reklamní účet. Chcete se podívat na výsledky svých kampaní. Na vašem profilu vše běží v pořádku. Ovšem když vejdete do svého Reklamního účtu na Facebooku (Ads Manageru / Správce reklam), nevidíte žádné výsledky jako obvykle, ale jen informaci "Máme problém načíst všechna požadovaná data.". Co s tím? Jak...

Nástěnka fotek ve čtvercovém formátu – to je Instagram. Instagram aktuálně oslovuje především mladší publikum. Intuitivně by tak velké B2B společnosti nemusely takové médium upřednostňovat. Existuje však mnoho důvodů, proč by využití Instagramu mohlo být pro vás přínosné. Jak můžete efektivně oslovit svou B2B komunitu i na Instagramu?