Správce reklam, nyní oficiálně Meta Správce reklam, je nástroj, který slouží ke spravování vašich kampaní na Facebooku. Jakým způsobem zde můžete předat správu další osobě? Jak zde můžete přidat třeba své kolegy nebo externí agenturu?
Sharenting - Problém, který skrývá obrovskou hrozbu
Fenomén nazývaný anglickým výrazem sharenting rezonuje světem internetu stále silněji. Nedopouštíte se ho i vy? O co se vlastně jedná a proč může být sharenting velmi nebezpečný?

Co je sharenting
Děti jsou samozřejmou součástí života většiny lidí. Jejich příchod přitom původní bezstarostnou dospělost doslova převrátí naruby.
Rodičovství je nepřenosnou zkušeností a děti se stávají zcela právem jednou z nejdůležitějších hodnot v životě. Je pak zcela pochopitelné, že zejména čerství rodiče chtějí sdílet pokroky potomků a svou radost nad nimi. Zároveň stále častěji žijeme online a pohybujeme se v digitálním světě.
Psychologové proto v poslední době s narůstajícím důrazem hovoří o fenoménu tzv. sharentingu. Tento neologismus vznikl spojením anglických slov parenting (rodičovství) a share (sdílet).

Co si představit pod pojmem sharenting
V podstatě si lze pod tímto pojmem představit nadměrné sdílení obsahu týkajícího se právě dětí. Jde o sdílení fotografií, videí i dalšího obsahu v podobě internetových deníčků, zakládání profilů na sociálních sítích (často již před narozením dítěte) a další aktivity.
Jedná se o obsah, který filtrují samotní rodiče. Ti nesou za děti zodpovědnost i v dalších oblastech konání a prakticky rozhodují, co je pro ně vhodné a přínosné.
Stále častěji však mezi odbornou i laickou veřejností rezonuje otázka, zda je správné zveřejňovat informace o dětech v době, kdy samy nejsou dostatečné kompetentní k tomu, aby o odhalování svého soukromí rozhodovaly.
Zájmy rodiče a dítěte se totiž mohou velmi snadno dostat do konfliktu. Zdánlivě nevinné přidávání informací na internet totiž ani zdaleka tak nevinné být nemusí.

Proč je sharenting nebezpečný
Odborníci varují, že digitální stopa může být později samotným dítětem vnímána problematicky. Zveřejněné snímky jsou příliš intimní, vyloženě dehonestující nebo zachycující dítě v citlivých situacích (dítě nahé při koupání či na nočníku, umazané od jídla atd.).
Navíc může dojít k tomu, že s obsahem budou dítě konfrontovat další uživatelé, například spolužáci ve škole. To se pak stává terčem posměchu či dokonce šikany. Což může mít destruktivní vliv na jeho sebedůvěru, případně utváření jeho intimity.
V krajním případě se mohou děti stát i oběťmi tzv. digitálního únosu. To znamená, že si někdo další fotografie dítěte stáhne a bude je vydávat za své.
Identita dětí může být zneužita i při podvodných adopcích, velmi často se podobné materiály ocitají i na webech s pedofilní tématikou.
Jak se proti sharentingu bránit
Lze říci, že někteří rodiče provozují sharenting, aniž o tom vědí. Prvním důležitým krokem je tedy osvěta. Internet je veřejný prostor, kam má přístup kdokoli. Ne všichni sem přicházejí s čestnými úmysly.
Proti sharentingu dále existuje prakticky jediná vhodná obrana: Přemýšlejte nad tím, co sdílíte. Nemůže to dítěti jakkoli ublížit, a to nejen nyní, ale i v budoucnosti? Experti dávají k dobru radu: Čím méně takových informací vypustíte, tím lépe.
Pokud už musíte například fotografie na internet dát, důkladně si rozmyslete, kam je nahráváte a kdo je může vidět. Není například možné poslat je kamarádce soukromou zprávou místo toho, abyste je nahráli do svého profilu, kde je uvidí všichni přátelé či dokonce každý uživatel internetu?
Berte navíc ohled na to, že co vám připadá roztomilé nebo jako symptom nezměrné geniality vašeho potomka, pro ostatní nijak zajímavé být nemusí. Na nočník se časem zkrátka naučí chodit každé (zdravé) dítě, byť je hrdá touha oznámit to celému světu poměrně pochopitelná.

Získejte si souhlas vašeho dítěte
V době, kdy už je dítě schopné si uvědomit, jak funguje virtuální prostor a formulovat svůj názor na sdílení informací o své osobě, je jednoznačně nutné s ním diskutovat a ptát se ho na jeho výslovný souhlas, zda si přeje být součástí vašeho blogu či sociálních sítích.
Pokud je dítě proti, respektujte to. Fakt, že nezveřejňujete podrobnosti z jeho života, neznamená, že ho máte méně rádi.
Uvědomte si taktéž, že vaše dítě je svébytnou osobností, nikoliv prostředkem k získávání "lajků". Zaměřte se na zajímavý obsah, který můžete nabídnout sami za sebe a který si získá pozornost.
I když sdílet roztomilé miminko je nadmíru jednoduchý způsob, jak být populární. Uvědomte si však, že se jedná o virtuální popularitu, která neodráží vaši hodnotu ve skutečném životě.
Kromě toho rodičovství není soutěž a nepotřebujete si svou hodnotu potvrdit množstvím nadšeně přitakávajících ohlasů na internetu. Pro svého potomka děláte maximum a jste mu těmi nejlepšími rodiči. I se všemi nedokonalostmi a chybami, jichž se ve výchově dopustíte a s nimiž je nutné se vyrovnat.
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si, co je nového
Jak vypnout/zapnout reklamy na Instagramu
Vypínání a zapínání reklamy představuje základní dovednost při spouštění reklamních kampaní. Teprve po zapnutí můžete s reklamou pracovat dále. Kde se tato možnost nachází pro Instagram?
Kdy je správný čas na vyhodnocení kampaně?
Vyhodnocování reklam na sociálních sítích potřebuje čas. Nejde to dělat hned po první minutě, ani třeba po jednom dni. Kdy je tedy vhodné k němu přikročit? Po týdnu? Po dvou týdnech? Po měsíci? A kdo nebo co o tom rozhoduje?