O peníze jde až na prvním místě aneb jak rozjet úspěšné podnikání a proč to bez peněz nejde

03.06.2022

Žádná firma ani podnikatel se v začátcích svého podnikání neobejdou bez určitých vstupních investic. Tak to prostě je, bylo a bude. A platí to tím tuplem pro výdaje na marketing a reklamu na sítích. Proč? A proč je věta "My do toho začneme investovat, až když nám to začne vydělávat." tou nejhorší, jakou můžete v businessu vypustit?

Proč je potřeba investovat do podnikání

Začátky podnikání připomínají pověstné shakespearovské dilema: Být, či nebýt? Investovat, nebo ne? A o to více, pokud je celá vaše značka zatím ve svých začátcích a vy vůbec netušíte, zda se jí bude dařit...

Věřte mi, byla jsem už svědkem nespočtu debat, kdy se rozhodovalo, do čeho a zda vůbec investovat.

Investice? Fuj!

Úvahy celé řady podnikatelů se ubírají přímočarým směrem: Do podnikání nechtějí investovat, pokud zatím nic nevydělali. Dává to smysl.

Je to pochopitelné. Obávají se finančních ztrát, nemají jistotu v úspěch, netuší, co bude. Jejich riziko se navíc úměrně zvyšuje s tím, jak náročný je jejich obor na vstupní investice.

Týká se to například vlastní restaurace, ale i relativně běžně vyhlížejícího e-shopu. U něj hned ze startu "spolkne" nemalý podíl financí nákup zboží a i právě marketing.

Proč byste neměli hlavně začátek podnikání brzdit?

Proč je marketing zejména v začátcích zásadní? 

Jen minimu podnikatelů se podaří najít pomyslnou díru na trhu a získat tak zákazníky už jen tím, že jsou. Většina o sobě zkrátka potřebuje "dát vědět" a musí si najít svou konkrétní cílovou skupinu. A to s největší pravděpodobností bude i váš případ.

Cílovou skupinu je následně potřeba umět přesvědčit o tom, že její potřeby zvládnete naplnit ze všech konkurentů na trhu nejlépe.

Proto je ten MARKETING tak důležitý. Proto je potřeba do něj, hlavně v začátcích, investovat. K čemu vám bude propagace ke zvýšení povědomí ve chvíli, kdy už budete slavnou a profláklou značkou?! Vy se potřebujete zviditelnit teď, na začátku, ne až za 10 let.

Propagace na sítích je jednou z nejlevnějších a nejefektivnějších forem reklamy

A asi tou nejdůležitější součástí marketingu v dnešní době je propagace na sítích. Dokonce i prestižní byznys magazín Forbes uživatelům doporučuje, aby v rámci internetového marketingu byli alespoň na Facebooku a Instagramu.

Pokud k výše uvedené argumentaci připočtu navíc nerealistické ambice některých podnikatelů, kteří podnikají prioritně jen "kvůli penězům", nechuť k jakémukoli vynaložení prostředků logicky dále narůstá.

Finance však nejsou hlavně do začátku úplně optimální motivací, proč byste se do podnikání měli pustit. Ve většině případů totiž trvá delší čas, než se z vaší značky stane rentabilní počin. Jinými slovy: Než si na sebe začne vydělávat. V závislosti na oboru to může trvat několik měsíců, ale i let.

Jak na účelné vstupní investice

Prakticky to nejhorší, co hned na počátku podnikání můžete své značce udělat, je říct si, že investovat do ni na samém začátku jednoduše nebudete. Ne, prostě ne.

Symbolicky bych toto uvažování mohla přirovnat ke snaze rozjet se v autě se zataženou ruční brzdou. Taky vám to nepůjde, že?! Anebo velice těžko...

Oproti konkurenci budete postupovat velice pomaličku. Nic nepůjde tak rychle... A když dorazíte k větší překážce, například ve formě pomyslného kopce, zastavíte se úplně. Oproti tomu konkurence ten kopec vyjede. Třeba ji to výrazně zpomalí, ale zvládne to. Ovšem vy se seknete před pomyslným kopcem a dál už nevyjedete. 

A i když do toho v tuto pomyslnou chvíli začnete "sypat" velké tisíce, příliš vám to nepomůže.

Kde vzít peníze do začátku?

Podnikatelské začátky jsou různorodé. Někomu se podaří získat štědrého investora. Jiný si troufne na crowdfunding. A další věří svému podnikatelskému snu natolik, že do něj vloží své úspory, případně osloví pro získání potřebného objemu počátečního kapitálu rodinu a přátele.

Zdrojů financí pro začínající podnikatele existuje mnoho, ale jedno mají společné: Přistupujte k nim s opatrností, ale ani se nesnažte šetřit na potřebných věcech, které vás mohou posunout kupředu.

Do čeho v začátcích podnikání investovat?

Jak zjistit, na co je skutečně nezbytné peníze vydat a co můžete zatím s klidem "oželet"?

Na samém počátku podnikání má smysl zaplatit si třeba i KVALITNÍ průzkum trhu. Slovo kvalitní zdůrazňuji, protože nekvalitní průzkum vám příliš mnoho neřekne, že ano?!

Díky kvalitnímu průzkumu trhu tedy přesně zjistíte, kde tkví největší potenciál vašeho podnikání. Kde je vaše cílová skupina, co od vás očekává a kam za ní můžete jít.

Je ale potřeba počítat s tím, že podobný průzkum vás může vyjít i na vyšší desítky tisíc korun. Bohužel, i bohudík. Co je totiž třeba 200 000 Kč oproti xx miliónům korun, které vyhodíte za několik let své snahy a marných pokusů?!

Nicméně další náklady, například právě na internetový marketing, tím budou vysoce účelně směřované do pro vás smysluplných aktivit.  

Příklad: Nemá význam, zjednodušeně řečeno, investovat do oslovování influencerů na TikToku a spolupráce s nimi, když vaše klientela působí třeba na Facebooku a dotyčné osobnosti vlastně vůbec nezná.

Závěr aneb co byste si z tohoto článku měli odnést

Podnikání se bez vstupních investic neobejde. Realita. Je však zapotřebí naučit se je uchopit racionálně. A k tomu vám může pomoci průzkum trhu. 

Ovšem nezačínejte, prosím, své podnikání s větou "Začneme do toho dávat peníze (začneme do toho investovat) až si to na sebe vydělá". Vím, dává vám to smysl, ale rozjezd podnikání si tím pouze zbrzdíte nebo úplně zastavíte.

Pokud chcete vydělávat těžké "love", abyste si za ně mohli pořídit pouze pěknou Audinku, pak budiž. Ale pokud zakládáte podnikání proto, že vám dává smysl, chcete něco změnit, realizovat se, anebo se nějak zapsat na trhu, pak výdaje v začátcích, zejména do marketingu, zbytečně neškrtejte. 

Své povídání ukončím otázkou: Jak se o začínající, nové firmě dozví zákazníci, pokud o ní nikde nebude ani vidu ani slechu?!

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Chystáte se spravovat placené kampaně na sociálních sítích a aktuálně žijete v blahé nevědomosti. Říkáte si, že to nemůže být tak komplikované nebo složité. Věříte, že to zvládnete levou zadní. Neřešíte kdopak copak. Zkrátka se do toho chcete vrhnout po hlavě a případné problémy, zádrhely a komplikace chcete řešit až po cestě. Jenže, přece jen je...

Můžeme zacílit naši placenou reklamu na sociálních sítích na fanoušky naší konkurence? A můžeme zacílit na fanoušky konkrétní uzavřené facebookové skupiny? A můžeme cílit konkrétně na Sportovní nadšence, Firmy, hotely a rekreační zařízení, nebo třeba na Domácnosti s velkou zahradou?

Často se u některých firem a klientů setkávám s očekáváním, že najmout si správce sociálních sítí znamená zbavit se kompletně všech starostí. Něco, jako kdyby si člověk najal osobního kuchaře a očekával, že mu bude vařit ty nejlepší speciality, aniž by mu ale řekl, co má rád, co nejí, nebo jestli náhodou nemá alergii na krevety. Realita...

"Paní Rumpala, kolik fanoušků na našem firemním profilu musíme mít, aby nám Facebook spustil placenou reklamu?" Přichází za mnou jednou za čas podobný dotaz. A odpověď je velice jednoduchá a přímočará: Žádné povinné množství fanoušků nikde není stanoveno. Jak to? A jak to s těmi fanoušky na sociálních sítích tedy je? Pojďme se na to podívat.

Začínáte s facebookovými reklamami. V tomto prostředí jste noví. Nikdy předtím jste zde reklamy neměli, ani s nimi zde nemáte žádnou zkušenost. A teď najednou z ničeho nic si Facebooku od vás začne z vaší platební karty strhávat nejprve 50 Kč, pak 100 Kč, poté 150 Kč, až třeba 200 Kč. A vy teď nevíte - ...