Máte sítě. Máte kampaně. A sem tam se do nich podíváte. Zejména na ta kouzelná čísílka. Někdy rostou, jindy klesají. Někdy svými posty a kampaněmi oslovíte desítky tisíc lidí, jindy jen drobnější tisíce. Je vůbec dosah důležitý? Měli byste tuto metriku vůbec sledovat? A proč není vhodné hnát se jen za dosahy?
Nakoupení fanoušci jsou jako časovaná bomba
Taky vás láká získat během pár dnů tisíce a tisíce fanoušků? Taky byste si přáli mít ze dne na den facebookový profil s obrovskou fanouškovskou základnou? Reálně zvažujete nad nakoupením fanoušků? Pak je tento článek určený právě pro vás!

Koupení fanoušci = Mrtví fanoušci
Ať už vám morálně přijde tento krok správný či nikoliv, podívejme se na to z praktického hlediska.
Koupení fanoušci nejsou vašimi fanoušky dobrovolně, ale pouze za úplatu. To je stejné, jako když někoho podplatíte, aby něco udělal. Taky to nedělá dobrovolně, ze své vlastní vůle, ale proto, že jste mu za to zaplatili. A to, jak víme, nikdy nedělá dobrotu.
Takový fanoušek je člověk, který buď vůbec neexistuje (jedná se o falešný profil), anebo by vaši firmu nikdy "neolajkoval". Zkrátka ho vaše produkty a služby nezajímají. Není vaše cílová skupina, nikdy si daný produkt nekoupí, vaše firma ho nezajímá.
Získáte tedy sice nějaké krásné číslo, které je ovšem naprosto nic neříkající. Většina z těchto fanoušků jsou totiž "mrtvé duše", které vám stejně nikdy nic nepřinesou. Nikdy neolajkují váš obsah, nikdy se neprokliknou na vaše webové stránky, nikdy si od vás nic nekoupí.
Vyhazování peněz z okna
Co je ovšem ještě nejdůležitější a co bych vám v tomto článku chtěla předat, tak to, že je to naprosté vyhazování peněz. Hned vám vysvětlím proč.
Měla jsem klienta (nebudu zde jmenovat), který si nakoupil tisíce a tisíce takovýchto fanoušků. Důvod byl prostý - aby jeho profil působil důvěryhodně, neboť jeho konkurence už tyto počty fanoušků měla. Samozřejmě jsem tento krok nedoporučila, ale "co já přece vím... Já tomu přece nerozumím!"
A tak se stalo - během zhruba 3 dnů jsme z pár desítek lidí měli najednou tisíce fanoušků (hlavně nenápadně).
Ticho před bouří...
Nejprve se vše zdálo být v pořádku. Avšak po čase jsme viděli obrovské důsledky těchto činů.
Nikdo, ale skutečně NIKDO nelajkoval naše příspěvky.
Proč? Facebook zobrazuje váš obsah pouze zhruba 10 % vašich fanoušků (neplacený obsah). Pokud na něj nikdo nezareaguje, příště jej zobrazí méně lidem, příště zase méně lidem, atp. A my jsme na tomto profilu měli tisíce falešných fanoušků a pouze asi jen 100 těch reálných.
Jelikož jsme na profilu měli tisíce falešných fanoušků a pouze pár desítek těch pravých, zobrazil se obsah většinou pouze těm falešným. Ti, kteří nás skutečně rádi olajkovali, kteří se skutečně dobrovolně stali našimi fanoušky a kteří se zajímali o náš obsah, ani nevěděli, že jsme něco zveřejnili.
Ani placená reklama nepomohla
A takto šla situace dál a dál. Den co den, týden co týden. Ani placená reklama už neměla žádný efekt, protože jsme stále většinou obsahem oslovili mrtvé profily, a ty na něj logicky nijak nereagovaly.
A bez lajků, reakcí a výsledků začnete být postupně demotivovaní. Doslova jsme přivedli k životu rčení "Házet perly sviním".
Nákup fanoušků nejde vrátit zpět
Bohužel se falešných fanoušků už nikdy nezbavíte. Už nikdy nemůžete vzít své rozhodnutí zpátky. Jedinou možností je profil uzavřít, zrušit a vytvořit zcela od znovu. Začít s čistým štítem.
To ovšem znamená, že všechnu dosavadní práci, všechny peníze, všechny kampaně a všechnu reklamu vyhodíte z okna. Všechno, co jste doposud udělali, bylo naprosto zbytečné a k ničemu.
Jak získat fanoušky rychle a jednoduše?
Souhlasím, chybami se člověk učí. Odjakživa klientům doporučuji se této možnosti vyhýbat jako čert kříži, ale až po této zkušenosti vím, jaké skutečné následky toto "nevýznamné" rozhodnutí může mít.
Proto vám nyní své zkušenosti předávám. Zkuste se tomuto nákupu fanoušků vyhnout. V první chvíli sice vypadá neškodně, ale může mít nedozírné důsledky. Zkuste překonat pokušení. Zkuste v sobě najít trpělivost a píli. Žádný profil, ani ten největší, nepřišel k fanouškovské základně zadarmo. Žádná firma nepřišla k úspěchu ze dne na den. Proto buďte trpěliví a nespěchejte na to. Uvidíte, že tvrdou a poctivou prací budete mít jednou vysněný počet fanoušků.
Například já sama jsem toho živý důkaz - jsem malá podnikatelka, nemám příliš mnoho známých a přesto mám na Facebooku přes 650 fanoušků. Všechno to jsou dobrovolní a těžce vydření fanoušci. Žádný z nich není koupený nebo zaplacený. Ano, trvalo to skoro dva roky, spoustu hodin práce a není jich mnoho, ale rozhodně to není na malou, neznámou podnikatelku špatný výsledek.
I vy tedy můžete mít krásnou fanouškovskou základnu. Takovou základnu, kde každý jednotlivý fanoušek bude z masa a kostí, bude vás rád sledovat, bude váš obsah lajkovat a nakonec si u vás třeba i něco koupí.
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si, co je nového
Jak konečně nakopnout prodeje přes Facebook?
Správa sociálních sítí a online reklama nejsou o náhodě. Pokud jste si doteď mysleli, že pustíte jednu kampaň za 1 000 Kč měsíčně a stane se zázrak, tak vás bohužel zklamu. Pokud chcete na Facebooku prodávat, je potřeba mít v ruce jasnou strategii, která dává algoritmu dostatek dat a informací. Tím základním, co rozhoduje o výkonu kampaně, je ...
V oblasti firemních soc. sítí se pohybuju už 10 let (bože, já jsem stará :-D ). A za tu dobu se tohle prostřední extrémně proměnilo. Od doby, kdy jsme si vymýšleli texty sami a stahovali si fotky jen z fotobank, přes tvorbu vlastních fotografií, až po nutnost tvoření hlavně videí a tvorbu textů s pomocí AI. Byla to divoká jízda a věřím, že ...