Mark Zuckerberg varuje, že zruší Facebook v Evropě: Kam se mohou firmy přesunout?

17.02.2022

Na internetu se množí rychlostí světla alarmující zprávy o možném "vypnutí" Facebooku a Instagramu. Co je na tom pravdy? Je potřeba panikařit? A jak tuto situaci můžete řešit? Vše si v tomto článku rozebereme.

Meta Platforms hasí spor kvůli zpracování osobních údajů

Jádrem celé události je skutečnost, že se společnost Meta Platforms, dříve známá pod stejným názvem jako oblíbená sociální síť Facebook, dostala do sporu s evropskými regulačními úřady.

Jeho příčinou je zpracování osobních údajů uživatelů. Data se přenášejí na servery v USA. Evropská legislativa však požaduje zpracovávání v Evropě. A Facebook není těmto pravidlům momentálně schopen dostát.

Jaké je možné řešení tohoto sporu?

Možné řešení se nabízí: 

  • Meta Platforms ve své zprávě o hospodaření pro americkou komisi pro cenné papíry navrhuje přijetí nového transatlantického rámce pro předávání údajů

Pokud k dohodě ovšem nedojde, může služby v podobně sociálních sítí Facebooku a Instagramu v Evropě úplně přestat poskytovat.

Panika se šíří rychlostí světla

To vyvolalo mezi některými uživateli paniku. Facebook i Instagram tvoří důležitou síť vzájemně provázaných subjektů. Mnohé firmy i podnikatelé zde  vydělávají většinu svých příjmů, a tak by pro ně vypnutí těchto platforem znamenalo katastrofu.

Hrozí tedy evropským společnostem to, že o ně přijdou, budou muset vypnout spuštěnou reklamu a ztratí i nejdůležitější zdroj příjmů?

Nepanikařte! Zatím se nic nevypíná!

Svět sociálních sítí se může proměnit

Nebojte! Celá situace zřejmě nebude tak fatální, jak vypadá

Pokud by totiž muselo dojít ke zrušení Facebooku, dosavadní uživatelé by se jednoduše přesunuli na jiné sociální sítě. To je ostatně normální vývoj, k němuž dochází už nyní.

Nejmladší generaci současných školáků už Facebook příliš nezajímá a přesunuli se na TikTok. Prostor se sociálními sítěmi je proto dostatečně široký a firmy si podle svého zaměření vybírají. 

Alternativ je přitom už v tuto chvíli mnoho. Zmíním alespoň ty nejznámější:

  • LinkedIn

  • Twitter

  • YouTube

  • Snapchat

  • Quora

  • Reddit

  • Twitch

Facebook ani Instagram zřejmě končit nebudou

Ovšem ani ty značky, pro které je v současnosti Facebook a Instagram ideálním prostředím a hlavním zdrojem příjmů, se podle expertů nemusejí bát.

Nemusíte se ničeho bát!

Jak uvedl hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček, je evropský trh pro Meta Platforms jednoduše příliš atraktivní na to, aby ho opustila. Působení v Evropě jí ročně vydělá kolem 29,2 miliard dolarů, což je v přepočtu přibližně 620 miliard Kč.

Nepříznivý dopad na své podnikání ostatně potvrdila i samotná Meta a doplnila, že si z tohoto důvodu odcházet z evropského trhu jednoznačně nepřeje.

Pokud vezmeme v úvahu tento čistě ekonomický aspekt, lze předpokládat, že takovýto prostor, pokud by se po Facebooku uvolnil, by příliš dlouho prázdný nezůstal. Nabízí se zkrátka možnost jej zaplnit jiným zajímavým projektem.

Na uživatele ani firmy tak s vysokou pravděpodobností nijak radikální změny nečekají. Trh se maximálně transformuje do mírně odlišné podoby, což je zcela přirozený proces a dochází k němu už dnes.

Avšak znovu opakuji - rozhodně se není čeho bát! Facebook zatím z evropského trhu neodchází a nejspíš ani neodejde.

Rozhodně se nemusíte obávat, že přijdete o své příjmy

Konec obou populárních sítí v Evropě není příliš reálný. Meta Platforms se svým aktuálním postojem pouze snaží vyjednat pro své působení výhodnější podmínky. Nejspíš ale z evropského trhu neodejde. Pokud vás tedy při čtení těchto zpráv oblil studený pot, co budete dělat, že přijdete o svou obživu a hlavní zdroj příjmů, rozhodně se nemusíte ničeho bát. 

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Dynamický remarketing je jedna z účinných forem marketingu na Facebooku. Jaký je jeho princip? Jaké jsou jeho přednosti? A jak si jej můžete nastavit přímo na Facebooku? Pokud vás zajímá právě toto, pak jste tady správně.

Pokud se rozhodnete pro svůj projekt angažovat externího marketingového odborníka, měli byste vědět, jak si účinně spolupráci nastavit. Na co nezapomenout? Co by domluva rozhodně měla obsahovat? A které body můžete naopak s klidem vypustit?

Na sociálních sítích platí za hojně skloňovaný termín mezi marketéry i běžnou veřejností takzvaný dosah příspěvků. Ten je sice důležitý, ale mnohdy i přeceňovaný. Proč?

Nákladovost reklamy na jednotlivých sociálních sítích vstupuje jakožto významný faktor do celkové koncepce rozpočtu na marketing. Co všechno může ovlivnit výši nákladů konkrétně u reklamy na Instagramu a jakým způsobem? Pojďme se na to podívat.

Atribuční okno. Jedna z nejdůležitějších věcí při vyhodnocování vaší reklamy na Facebooku. Právě atribuční okno může být pomyslným předělem mezi reálnými a zkreslenými výsledky z vašich kampaní. Co to tedy je? Jak si jej správně nastavíte? A jak následně reklamy správně vyhodnotíte?