Mark Zuckerberg varuje, že zruší Facebook v Evropě: Kam se mohou firmy přesunout?

17.02.2022

Na internetu se množí rychlostí světla alarmující zprávy o možném "vypnutí" Facebooku a Instagramu. Co je na tom pravdy? Je potřeba panikařit? A jak tuto situaci můžete řešit? Vše si v tomto článku rozebereme.

Meta Platforms hasí spor kvůli zpracování osobních údajů

Jádrem celé události je skutečnost, že se společnost Meta Platforms, dříve známá pod stejným názvem jako oblíbená sociální síť Facebook, dostala do sporu s evropskými regulačními úřady.

Jeho příčinou je zpracování osobních údajů uživatelů. Data se přenášejí na servery v USA. Evropská legislativa však požaduje zpracovávání v Evropě. A Facebook není těmto pravidlům momentálně schopen dostát.

Jaké je možné řešení tohoto sporu?

Možné řešení se nabízí: 

  • Meta Platforms ve své zprávě o hospodaření pro americkou komisi pro cenné papíry navrhuje přijetí nového transatlantického rámce pro předávání údajů

Pokud k dohodě ovšem nedojde, může služby v podobně sociálních sítí Facebooku a Instagramu v Evropě úplně přestat poskytovat.

Panika se šíří rychlostí světla

To vyvolalo mezi některými uživateli paniku. Facebook i Instagram tvoří důležitou síť vzájemně provázaných subjektů. Mnohé firmy i podnikatelé zde  vydělávají většinu svých příjmů, a tak by pro ně vypnutí těchto platforem znamenalo katastrofu.

Hrozí tedy evropským společnostem to, že o ně přijdou, budou muset vypnout spuštěnou reklamu a ztratí i nejdůležitější zdroj příjmů?

Nepanikařte! Zatím se nic nevypíná!

Svět sociálních sítí se může proměnit

Nebojte! Celá situace zřejmě nebude tak fatální, jak vypadá

Pokud by totiž muselo dojít ke zrušení Facebooku, dosavadní uživatelé by se jednoduše přesunuli na jiné sociální sítě. To je ostatně normální vývoj, k němuž dochází už nyní.

Nejmladší generaci současných školáků už Facebook příliš nezajímá a přesunuli se na TikTok. Prostor se sociálními sítěmi je proto dostatečně široký a firmy si podle svého zaměření vybírají. 

Alternativ je přitom už v tuto chvíli mnoho. Zmíním alespoň ty nejznámější:

  • LinkedIn

  • Twitter

  • YouTube

  • Snapchat

  • Quora

  • Reddit

  • Twitch

Facebook ani Instagram zřejmě končit nebudou

Ovšem ani ty značky, pro které je v současnosti Facebook a Instagram ideálním prostředím a hlavním zdrojem příjmů, se podle expertů nemusejí bát.

Nemusíte se ničeho bát!

Jak uvedl hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček, je evropský trh pro Meta Platforms jednoduše příliš atraktivní na to, aby ho opustila. Působení v Evropě jí ročně vydělá kolem 29,2 miliard dolarů, což je v přepočtu přibližně 620 miliard Kč.

Nepříznivý dopad na své podnikání ostatně potvrdila i samotná Meta a doplnila, že si z tohoto důvodu odcházet z evropského trhu jednoznačně nepřeje.

Pokud vezmeme v úvahu tento čistě ekonomický aspekt, lze předpokládat, že takovýto prostor, pokud by se po Facebooku uvolnil, by příliš dlouho prázdný nezůstal. Nabízí se zkrátka možnost jej zaplnit jiným zajímavým projektem.

Na uživatele ani firmy tak s vysokou pravděpodobností nijak radikální změny nečekají. Trh se maximálně transformuje do mírně odlišné podoby, což je zcela přirozený proces a dochází k němu už dnes.

Avšak znovu opakuji - rozhodně se není čeho bát! Facebook zatím z evropského trhu neodchází a nejspíš ani neodejde.

Rozhodně se nemusíte obávat, že přijdete o své příjmy

Konec obou populárních sítí v Evropě není příliš reálný. Meta Platforms se svým aktuálním postojem pouze snaží vyjednat pro své působení výhodnější podmínky. Nejspíš ale z evropského trhu neodejde. Pokud vás tedy při čtení těchto zpráv oblil studený pot, co budete dělat, že přijdete o svou obživu a hlavní zdroj příjmů, rozhodně se nemusíte ničeho bát. 

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Jasně. Vy to víte. Komunikace - otevřená, upřímná, aktivní, oboustranná, přímá - je základem všech dobrých vztahů. Všech vztahů. A ano, to i těch pracovních. Spoiler: I těch, které jsou mezi vámi a agenturou, nebo třeba markeťákem externistou. Bez p̶r̶ác̶e̶ komunikace nebudou koláče...

"Opatrně na tečky a další podobné znamínka v příspěvcích, jako jsou například: ".,?!'-/" - Algoritmus to v popisku dost špatně bere. Paradoxně to může dost ovlivnit dosah příspěvku. To samé emoji "💪🏼😁🤝🏆", když je jich dva a více, pak to může negativně ovlivnit dosah příspěvku."

Nedávno mě jeden můj klient přivedl na zajímavou myšlenku: Lze placenými reklamami na soc. sítích dosahovat jak velmi odvážných a ambiciózních cílů, tak i extrémně vysoké kvality zacílení? Tedy, že jinými slovy budete cílit jen a pouze skutečně na ty nejlepší, nejefektivnější a zkrátka na ty nej. lidi a na nikoho jiného? A cena za výsledek...

Facebook vás zablokoval. Nefunguje vám dvoufázové ověření. Zabránil vám zkrátka přístup do vašeho osobního účtu. Jenže vaše placené kampaně pod vaším firemním účtem vám stále běží. Máte je naplánované na neurčito. Vy je ale potřebujete ihned zastavit. Jak to tedy můžete udělat i bez toho, aniž byste se dostali do svého Reklamního účtu?

Je den jako každý jiný. Kontrolujete si svůj Reklamní účet. Chcete se podívat na výsledky svých kampaní. Na vašem profilu vše běží v pořádku. Ovšem když vejdete do svého Reklamního účtu na Facebooku (Ads Manageru / Správce reklam), nevidíte žádné výsledky jako obvykle, ale jen informaci "Máme problém načíst všechna požadovaná data.". Co s tím? Jak...

Nástěnka fotek ve čtvercovém formátu – to je Instagram. Instagram aktuálně oslovuje především mladší publikum. Intuitivně by tak velké B2B společnosti nemusely takové médium upřednostňovat. Existuje však mnoho důvodů, proč by využití Instagramu mohlo být pro vás přínosné. Jak můžete efektivně oslovit svou B2B komunitu i na Instagramu?