Umělá inteligence ovlivňuje (a do budoucna ještě ovlivní) celou řadu oborů. Mezi ně patří i marketing. Jak mohou nástroje jako ChatGPT pomoct v tomto oboru? Jak je můžete využít při správě svých sociálních sítí? A na co je potřeba si dát velký pozor?
Co je influencer marketing a jak vybrat vhodného influencera
Influencer marketing patří v posledních letech ke stále častěji využívaným způsobům propagace produktů i služeb. Kde se používá a jak si vybrat vhodného influencera? Na to získáte odpověď v tomto článku.

Co je influencer marketing
Influencer je, zjednodušeně řečeno, osoba, která svými názory a postoji dokáže ovlivnit další jedince.
Influencer marketing proto vsází právě na specifické psychologické aspekty působení reklamy. Zásadní je pro tento druh marketingu především specifická vyšší účinnost. Lze totiž říci, že současný zákazník se chová odlišně. Je ochoten méně věřit značce jako takové, ovšem více čte recenze a dbá na osobní doporučení.
Influencer coby osoba, která dokáže vzbudit důvěru, proto představuje vysoce účinný způsob, jak vám může prostřednictvím sociálních sítí budovat sílu vaší značky, produktu nebo služby.
Kde se daří influencer marketingu?
Ačkoli největší sociální sítí je v současné době Facebook, za nejúčinnější je z pohledu influencer marketingu považován Instagram. Průzkumy uvádějí, že až 60 % uživatelů se o nových značkách dozví právě z Instagramu. Obdobně účinným propagačním kanálem pro influencer marketing je Youtube.
Zároveň právě díky jeho vysoké účinnosti jej lze doporučit i malým značkám, které nemají na digitální marketing tak rozsáhlý rozpočet.

K čemu vám bude influencer?
Každé marketingové rozhodnutí, a to i tedy výběr influencera, by mělo být podpořeno vědomím, čeho se snažíme tímto krokem docílit. Co je vašim cílem? Jde vám o podporu prodeje? Uvedení nového produktu na trh? Nebo zvyšování povědomí o značce?
Toto je velice důležité si na začátku stanovit, abyste pak nehonili vzdušné zámky a přitom ani nevěděli, kam míříte.
Jak vybrat influencera
Influencera je nutné vybírat v souladu s filozofií vaší značky, ale také s filozofií a zaměřením obsahu daného influencera.
Není vhodné vybírat influencera, který nemá žádné domácí zvíře, pokud chcete, aby propagoval vaše krmivo pro zvířata. Nebo naopak není vhodné poptávat bezdětnou influencerku, když jediným vašim produktem jsou plenky pro děti.
Proto vždy vybírejte daného influencera pečlivě a s rozvahou. Klidně si na to dejte dostatek času.

Kde najít vhodného influencera?
Nevíte, kde takového člověka najít? Jak na takového člověka narazit? Pomoci vám s tím může analýza hashtagů a klíčových slov, která jsou pro značku nejvýstižnější. Tato klíčová slova můžete následně vložit do vyhledávání v Google i pro hledání hashtagů na konkrétní platformě. Vybírat můžete také z databáze influencerů lafluence.com.
Malý nebo velký influencer?
Často se setkávám s názorem, že když už spolupráce s influencerem, tak jen s tím největším. Rozsah publika u samotného influencera přitom vůbec není klíčový.
Ukazuje se naopak, že velmi úspěšně mohou působit spíše mikroinfluenceři, tj. ti, kteří mají v českých podmínkách minimálně 5.000 sledujících. Ti jsou často vnímáni důvěryhodněji cílovou skupinou, kterou lze označit spíše za specifickou komunitu.
Proč je pro vás lepší menší než velký influencer?
U takového influencera může být ceněn určitý hlubší vhled do dané problematiky a vyšší míra autentičnosti. Zjednodušeně řečeno, sledující sledují dotyčného influencera proto, že si cení jeho konkrétních názorů, vnímají ho na přátelské rovině a věří mu, nikoli pro jeho popularitu obecně.
Výhodou je i významně nižší nákladovost takovéto marketingové kampaně.

Které konkrétní aspekty jsou u výběru influencera důležité
Obecně je nutné vyhodnotit:
- zda influenceři publikují pravidelně (nejméně 1x týdně),
- jejich příspěvky působí přirozeně (nejsou ale jen pozitivní, mnohdy vyvolávají kontroverzi a bouřlivé diskuse),
- komentáře nejsou obecné, zahlcené spamem.
Všímejte si i struktury komentujících, zda se jedná stále o tytéž osoby nebo se fanoušci střídají.
Pozor na falešné fanoušky
Bohužel účinnost influencer marketingu vám mohou snižovat falešní influenceři s falešnými nakoupenými sledujícími. Napomoci k jejich odhalení vám mohou specifické nástroje, například HypeAuditor či IG Audit, který je dokonce bezplatný.
Další články, které by vás mohly zajímat
Přečtěte si, co je nového
Audience network - co to je?
Audience Network je důležitou funkcionalitou z dílny společnosti Meta. K čemu slouží? Jak ji můžete využít? A proč by vás vůbec měla zajímat? Přináším vám odpovědi na vaše otázky.
Facebook a Instagram vkládají svým uživatelům do rukou vynikající možnost, jak efektivně zasáhnout cílové publikum. Lze ovšem upravovat na těchto sítích placené kampaně po jejich spuštění? Můžete do reklam zasahovat? A jaká to má omezení?