95 % mých klientů o tom vůbec neví: Za placenou reklamu na soc. sítích musíte platit DPH!

18.01.2024
Máte reklamu na sociálních sítích? Využíváte placenou propagaci příspěvků, videí, anebo nějaké jiné kampaně? A věděli jste, že když využijete byť jen jednu jedinou korunu na placenou reklamu na Facebooku a Instagramu v rámci svých podnikatelských aktivit, musíte z toho zaplatit DPH? Pojďme se na tuto problematickou oblast podívat blíže.

Máte reklamu, platíte DPH

Máte reklamu na sociálních sítích? Využíváte placenou propagaci příspěvků, videí, anebo nějaké jiné kampaně? A věděli jste, že když využijete byť jen jednu jedinou korunu na placenou reklamu na Facebooku a Instagramu v rámci svých podnikatelských aktivit, ? Pojďme se na tuto problematickou oblast podívat blíže.

Platíte za reklamu i za DPH

Klienti se se mnou kvůli tomu často hádají. Nevěří mi. Málokdo to ví. Bohužel to je pravda. 

Nezáleží na tom, zda podnikáte jako živnostník, anebo jako s.r.o., zda jste plátcem DPH, anebo nejste plátcem DPH.

Pravidlo zní jasně: Ve chvíli, kdy si spustíte reklamu Facebooku nebo na Instagramu a platíte za reklamu, musíte zaplatit také daň z přidané hodnoty českému finančnímu úřadu.

Neplatíte pouze za reklamu na Facebooku nebo na Instagramu

Zajímavostí je, že daň z přidané hodnoty neplatíte pouze za reklamu Facebooku nebo na Instagramu, ale také na LinkedIn, Googlu, YouTube, TikToku a dalších zahraničních platformách.

Jediné místo, kde DPH neplatíte, tak je Seznam, protože to je česká firma.

To je Blbost s velkým B

"Jak to? Vždyť to vůbec nedává smysl? Co je to za blbost? To jste si teď, paní Rumpala, něco vymyslela?! Proč bychom měli platit za reklamu a pak ještě k tomu DPH? Co to píšete za hovadiny? Vždyť tomu vůbec nerozumíte!" říkáte si teď rozhořčeně.

Vše uvedu na pravou míru: Společnost Meta, pod kterou spadá právě Facebook i Instagram, podléhá pod tzv. přenesené daňové povinnosti.

To jinými slovy znamená, že povinnost přiznat a zaplatit daň se přesouvá z prodejce na zákazníka, tedy na vás.

A pozor na to! Není to jen ve spojení s Facebookem!

Tato povinnost platí i pro jiné služby zakoupené ze zahraničí, například na Google (PPC reklamy ve vyhledávači), TikTok, Canvu, Zoom, apod.

Jak probíhá platba za DPH?

Účtování reklamy v těchto případech probíhá tak, že částka na faktuře ze strany Facebooku je uvedena bez DPH. DPH pak musíte zaplatit českému finančnímu úřadu vy sami. 

Co když nejsem plátcem DPH? Musím se tedy stát plátcem DPH?

Nejste plátce DPH, ale i přesto si chcete zaplatit reklamu na Facebooku, Instagramu, TikToku, nebo na Googlu?

Můžete! Pokud nejste plátce DPH, vzniká vám povinnost stát se Identifikovanou osobou k DPH. Což znamená, že pro zahraniční platby se stanete plátcem DPH, ale pro tuzemské budete i nadále neplátcem DPH.

Jakmile se tedy stanete Identifikovanou osobou k DPH, začnete každý měsíc na základě faktur za reklamy získaných z Facebooku podávat Daňové přiznání k DPH a Souhrnné hlášení.

Kdy a jak se podává Daňové přiznání k DPH a Souhrnné hlášení?

Daňové přiznání k DPH můžete podávat pouze elektronicky, a to nejpozději do 25. dne následujícího měsíce (přes datovou schránku nebo s uznávaným elektronickým podpisem). 

Tedy např. daňové přiznání za únor musíte podat a zaplatit nejpozději 25. března. V daňovém přiznání uvedete hodnotu faktur a dopočtete daň 21 %.

Ovšem velice jednoduše vám to může zpracovat vaše účetní, takže to můžete mít naprosto bez práce.

Sečteno, podtrženo... Když máte reklamy, musíte platit DPH

Tak teď už jste zase o fous chytřejší a víte víc, než 95 % firem, marketérů, nebo inzerentů. Pokud jste to doteď nevěděli, pak okamžitě svou chybu napravte a rozhodně v ní nadále nepokračujte. Chybovat je lidské, ale také je důležité se ze svých chyb poučit a napravit je.

Další články, které by vás mohly zajímat

Přečtěte si jako první, co je nového

Máte sítě. Máte kampaně. A sem tam se do nich podíváte. Zejména na ta kouzelná čísílka. Někdy rostou, jindy klesají. Někdy svými posty a kampaněmi oslovíte desítky tisíc lidí, jindy jen drobnější tisíce. Je vůbec dosah důležitý? Měli byste tuto metriku vůbec sledovat? A proč není vhodné hnát se jen za dosahy?

Správa sociálních sítí a online reklama nejsou o náhodě. Pokud jste si doteď mysleli, že pustíte jednu kampaň za 1 000 Kč měsíčně a stane se zázrak, tak vás bohužel zklamu. Pokud chcete na Facebooku prodávat, je potřeba mít v ruce jasnou strategii, která dává algoritmu dostatek dat a informací. Tím základním, co rozhoduje o výkonu kampaně, je ...

V oblasti firemních soc. sítí se pohybuju už 10 let (bože, já jsem stará :-D ). A za tu dobu se tohle prostřední extrémně proměnilo. Od doby, kdy jsme si vymýšleli texty sami a stahovali si fotky jen z fotobank, přes tvorbu vlastních fotografií, až po nutnost tvoření hlavně videí a tvorbu textů s pomocí AI. Byla to divoká jízda a věřím, že ...

Pokud mě už sledujete nějaký ten pátek, možná jste zaznamenali článek ohledně Speciální kategorie reklam u placených kampaní na soc. sítích. Zejména se to týká reklam cílící na Bydlení, Zaměstnání, Finanční produkty a Politiku. Takže pokud podnikáte například v oblasti realit, nemovitostí a bydlení, jedna z těchto speciálních kategorií reklam se...

Vlastníte firemní profil na sociálních sítích? Pak o něj určitě nechcete přijít. Ani i když nemá tisíce fanoušků, desítky tisíc reakcí a desetiletou historii, rozhodně o dosavadní práci přijít nechcete. Proto si zabezpečte svůj osobní profil. Ano, zní to divně - proč zrovna osobní profil, když se tady bavíme o tom firemním, ale má to...